Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němce ubijí dieselové hříchy minulosti, už teď ztrátový Mercedes má další problém
11.8.2019 | Petr Miler
Nad Stuttgartem se dál stahují mračna. Mercedes letos varoval před tím, že upadne do ztráty a stalo se to. Když k tomu došlo, varoval před dalšími nepříjemnostmi a zjevně ani tentokrát nepřeháněl.
Mercedes byl v poslední dekádě skutečnou hvězdou evropského automobilového nebe. Na trh dostával další a další nové modely, byl chválen odbornou i laickou veřejností a 10 let prožíval jeden ziskový kvartál za druhým. Zdálo se, že to tak bude věčně, před pár týdny ale začala dosud precizně fungující stuttgartská mašina zadrhávat.
Nikdo pořádně nechápal, co se děje, když automobilka oficiálně varovala investory před možnými ztrátami. Mnozí to považovali za přílišnou opatrnost Němců v horšících se časech, neboť z prodejního hlediska totiž nenasvědčovalo tomu, že by k něčemu tak dramatickému mělo dojít. Realita ale byla nakonec docela jiná - automobilka po druhém čtvrtletí skutečně po 10 letech spadla do ztráty a vše mělo jedinou příčinu - dieselové hříchy minulosti.
Ačkoli s naftovým skandálem si každý spojí hlavně Volkswagen, ani Mercedes nemá čisté svědomí. Automobilce tak začaly být udělovány pokuty za různá dílčí pochybení z dřívějších let a k tomu přišly obavy z přílišné závislosti na těch samých motorech. Diesely totiž mají nižší spotřebu a tedy i nižší emise CO2, což se automobilkám v době jejich přísných regulací hodí. Hodilo se to i Mercedesu, teď jsou ale naftové motory na ústupu a průměrné emise CO2 této značky stoupají. A to je to poslední, co si může přát, když od ledna 2020 začínají vstupovat v platnost nové a ještě mnohem přísnější limity a tedy i potenciálně vyšší pokuty.
Mercedes tak i po oznámení ztráty varoval před dalšími ztrátami a dokonce uvedl, že dopady současných problémů ani neumí odhadnout. Ani to očividně nebylo přehnané - německý Der Spiegel ve svém pátečním vydání zveřejnil, že stuttgartská prokuratura plánuje udělit Daimleru, tedy mateřské firmě Mercedesu, pokutu ve výši ať 5 000 euro za každý prodaný vůz tříd C a E, u nichž německá KBA odhalila podvodný software.
Jde „jen” o 280 tisíc aut, jenže 5 000 euro na každé je opravdu vysoká suma. Na stole je tedy pokuta až 1,4 miliardy euro (36 miliard Kč) s tím, že prokuratura podle Der Spiegel předpokládá udělení trestu mezi 800 miliony a 1 miliardou euro. To je o něco méně, ale pořád velká rána i pro tak velkou automobilkou, jakou je Daimler resp. Mercedes-Benz.
Mluvčí státního zastupitelství potvrdil probíhající vyšetřování, závěry ale nechtěl komentovat, prý se je dozvíme nejpozději do konce roku. Mercedes k věci odmítl zaujmout stanovisko zcela.
Jakkoli jde zatím o nepotvrzené informace, odpovídají tomu, že Mercedes čeká další ztrátové kvartály. Je navíc třeba se ptát, kolik podobných vyšetřování ještě probíhá a kolik pokut ještě přijde. Mercedes v inkriminovaných dobách prodal v Evropě miliony aut a diesely jich byly osazeny tři čtvrtiny. Zatím dostal pokuty v řádu desítek miliard korun za pouhá procenta z nich - pakliže by firma podváděla i s dalšími modely, může jí to stát peníze, které bude mít problém zaplatit.
Jsme tedy zvědavi, co dalšího se bude dít. Mercedes je už teď očividně nervózní a počítá s mnoha škrty. A to se dosud z pohledu vnějšího pozorovatele nestalo skoro nic. Je tedy nanejvýš pravděpodobné, že špatné zprávy ještě přijdou - zjištění Der Spiegel a nakonec i varovná prohlášení samotného Daimleru budiž toho důkazem. Podobným způsobem, byť v menším měřítku, byly navíc potrestány i Audi, Bosch a Porsche, takže je skutečně otázkou, co Němce ještě čeká.





















Dieselové Mercedes třídy C z počátku této dekády mají být jedněmi z dalších aut, u nichž třícípa hvězda obcházela emisní testy podvodným software. Teď za to bude muset platit obrovské sumy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
12.7.2025Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nejčtenější články
Šéf Renaultu náhle končí, nedokázal se vzepřít nemoci doby. A to se firmě nedávno upsal na další 4 roky
16.6.2025Elektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
16.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025Volkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
16.6.2025Nová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
16.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva