Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes v problémech končí se spoustou modelů, žádná řada nemá nic jisté
28.7.2019 | Petr Prokopec
Mercedes se po 10 letech zisků propadl do ztráty a ani vyhlídky na budoucnost nejsou růžové. Nezbývá mu tak než šetřit a odnést to má opravdu hodně modelů.
Mercedes může na první pohled působit jako značka, jíž se problémy vyhýbají. Portfolio automobilky je širší než kdy předtím, navíc jde povětšinou o vozy, o které je na trhu zájem. Třícípá hvězda navíc má co nabídnout i motoristům-nadšencům, kteří již chtějí i něco více než jen být rychlí v přímce. Do toho tu máme dominanci v šampionátu Formule 1.
Druhý pohled na stejnou realitu je ovsem o poznání žalostnější. Na značku se vyvalili kostlivci ze skříně v podobě „cinknutých“ dieselů a jakkoliv automobilka zatím nebyla usvědčena z podvodů, objevení několika řešení, která jsou považována za ilegální, úřadům stačilo. Třícípá hvězda tak musela povolat zpět do servisů statisíce aut, což se projevilo i na hospodářském výsledku za druhé letošní čtvrtletí. Zatímco tedy loni značka touto dobou přepočítávala zisk ve výši 1,7 mld. Eur (cca 43,42 mld. Kč), letos tu máme ztrátu 1,2 mld. Eur (30,65 mld. Kč).
Pro nového šéfa značky Olu Källeniuse rozhodně nejde o dobrou zprávu a varuje před dalšími špatnými i do budoucna. S podobnými vícenáklady není konec a znovu kvůli dieselům a ztrátě jejich pozice na trhu hrozí Mercedesu další pokuty za nadlimitní flotilové emise CO2. To je pro automobilku krizová situace, které se musí přizpůsobit a minimalizovat náklady, což bez škrtů v rozsáhlé nabídce modelů nepůjde. Dosud jsme měli za to, že půjde pouze o pick-up třídy X, podle obvykle dobře informovaného německého magazínu Automobilwoche ale bude redukce mnohem drastičtější.
Informace Němců začínají u otevřené dvojice SLC a SL, kdy na kahánku má hlavně menší model. Toho se loni v Evropě prodalo jen 5 188 kusů, letošní odbyt pak bude ještě nižší. Na hromadné žalozpěvy tedy nedojde, což se nejspíše bude týkat i Mercedesu SL. Ovšem nikoliv proto, že jeho prodeje jsou ještě nižší, ale spíše s ohledem na skutečnost, že značka by i přes propad zájmu nakonec měla s novou generací přijít v roce 2021. V tuto chvíli je ale v plánu jen konec.
Truchlit se nejspíše nebude ani po modelu Citan, o němž spousta z vás ani nebude vědět, že existuje. Malá dodávka je propadák vedle jehož registrací může být i zmiňovaný Mercedes SLC považován za bestseller. Též v tomto případě není těžké věřit, že do jeho další existence nechtějí Němci investovat.
O pick-upu třídy X již řeč byla, mimo něj by pak mohla redukce nabídky zasáhnout i třídy C, E, S a CLS, byť s úplným výpadkem se v jejich případě nepočítá. Nicméně u Céčka, Éčka a eSka mají na kahánku dvoudveřové verze, zejména pak kabriolety, u třídy E se navíc minulostí má stát verze All-Terrain. CLS by pak mělo skoncovat ve své současné podobě zcela a nepřímý nástupce dorazit již jen jako ryzí elektromobil a tedy jako součást rodiny EQ, která má mít do roku 2022 deset členů.
Jak bylo tedy již řečeno, škrty jsou to nemalé a zasáhnout mohou i stále se rozšiřující třídu A. Automobilka do budoucna dále nepočítá ani s ryze benzinovými a dieselovými jednotkami, všechny agregáty chce osadit mild hybridní nebo plug-in hybridní technikou, jak jsme ostatně mnohokrát naznačovali nejen v případě Mercedesu - toto zřejmě s aktuální krizovou situací nemá mnoho co do čině.
Samy nové motory ale v kombinaci se stále širší rodinou elektromobilů znamenají enormní výdaje navíc. Mercedes tak vlastně ani nemá jinou možnost, než teď své portfolio seškrtat a šetřit, kde se dá - pak může doufat v rychlý návrat do ziskových vod, ve kterých se pohyboval předchozích 10 let.
Nová generace Mercedesu SLC velmi již nedorazí...
...skončit má je také větší SL
CLS má skončit jako konvenční auto a vrátí se možná jako elektromobil
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 2 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 5 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22