Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci otestovali Škodu Fabia III se 160 000 km. Okouzlil je motor, který už nejde koupit
29.11.2020 | Petr Prokopec
Na Škodu Fabia je to už hodně vysoká kilometráž, která při najetí během tří let cosi svědčí způsobu využití. O to levnější ale auto je, a to zvlášť s motorem na naftu, který v Německu posílá ceny dolů.
Pokud patříte mezi české chalupáře a svého času jste hledali levný hatchback či kombík s prostornou kabinou a zavazadelníkem převyšujícím svou kapacitou veškeré soupeře, pak jste nejspíše zamířili do showroomu Škody. V něm jste přitom až do roku 2017 mohli veškerou praktičnost ještě umocnit zaškrtnutím 1,4litrového turbodieselu, který sice nikd nebyl v manželském svazku s kultivovaností, ovšem na druhou stranu dokázal oslnit slušným zátahem, spolehlivostí a nízkou spotřebou. Rázem zde tak byl ideál svého druhu, na který konkurence stěží nacházela odpověď.
Nyní je situace diametrálně odlišná. Jakkoliv Fabia i Fabia Combi zůstávají dále v prodeji ve stejné generaci, vůz již není k mání s dieselovými motory. Místo toho mohou zákazníci volit pouze benzinový litrový tříválec, který má k dokonalosti ještě dál než onen diesel. Zejména při plném zatížení ztrácí poslední zbytky švihu a jeho palivová nádrž vysychat rychleji, než by se vám líbilo. To zájemce o diesel žene do autobazarů.
Je ale ojetá Fabia III TDI přijatelnou alternativou? To zjišťovali kolegové z německého Auto Bildu, kteří sáhli po jednom z nejdostupnějších tříletých kousků, hatchbacku s motorem 1,4 TDI a 160 tisíci najetými km. To je opravdu vysoký nájezd, který žene cenu dolů, stejně jako sám diesel pod kapotou - o současném vztahu Němců k naftovým motorům se jistě nemusíme déle rozepisovat.
Auto je tak na německé poměry velmi dostupné - 6 480 Eur, tedy asi 170 tisíc Kč, představuje o 2 tisíce euro nižší cifru než za nejlevnější srovnatelný benzin z téhož roku výroby, třebaže půjde o méně ojetý vůz. Podle Němců se ale ani v podstatě podezřele levný kousek nejeví nezajímavě. Tříválcová dieselová jednotka má sice k hladkému chodu opravdu daleko, nicméně nabízí i s 90 koňmi příjemný zátah a jakmile zařadíte pátý rychlostní stupeň a necháte se unášet krajinou, můžete je se spotřebou mezi třemi a čtyřmi litry na 100 kilometrů. To je meta, na jakou se nedostanete ani s modernějšími motory.
Motor tedy pořád umí okouzlit svou efektivitou a i na jeho neurvalosti lze najít něco pozitivního. Horší je to ale s podvozkem, který u exemplářů s vysokým nájezdem dává najevo svou opotřebovanost a testovaný kus nebyl výjimkou. Silentbloky i ložiska se zdály být dávno za zenitem, Němci ale dodávají, že jde spíše o pocit než faktický problém - ani hodně jeté Fabie v nefigurují mezi vozy, na něž by si stěžovali technici TÜV.
Mimo to je třeba věnovat nemalou pozornost také elektronickým systémům. Němci v tomto ohledu poukazují na možnost selhání vyhřívání sedadel či dešťový senzor, který si funguje, jak se mu zlíbí. Nicméně třeba parkovací senzory jsou již chváleny, stejně jako třeba navigace, byť v tomto ohledu je již třeba počítat se zastaralým multimediálním systémem, který překoná kdejaký mobil. Spíše tak vybírejte výše postavené úrovně výbavy s moderními prvky, na cenu ojetiny už to nemá velký vliv.
Dodat už lze jen ceny, které se u nás pohybují o něco níže než v Německu. Na Fabii III 1,4 TDI lze pomýšlet už s částkou okolo 100 tisíc korun v kapse, za tu ale dostanete jen exempláře z let 2015 či 2016, které mají najeto více než 200 tisíc kilometrů. Pokud chcete vozy s pěticiferným nájezdem či novějším rokem výroby, je třeba sáhnout do kapsy o poznání hlouběji. Ceny v té chvíli začínají na zhruba 160 000 Kč. Na druhou stranu byste se ale již v takové chvíli neměli trápit problematickým podvozkem, ostatní přednosti by vás opustit neměly.




Ojetá Škoda Fabia s dieselem pod kapotou dává smysl, Němce motor dokázal okouzlit svou efektivitou. U levnějších exemplářů je ale kvůli vysokému nájezdu třeba řádně prověřit podvozek, popř. si připlatit za méně „olítaný” exemplář. Iustrační foto: Škoda
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025
Nejnovější články
Prodeje prvního elektrického Rolls-Roycu se propadají o 60 procent z roku na rok, majitelé během hrstky kilometrů tratí miliony
před 11 hodinamiLegendární japonský sporťák otočil hru. Býval Ferrari pro chudé, nyní se prodává násobně dráž než dobová Ferrari
včeraElektrická auta zůstanou jen hrobem promrhaných miliard eur, říká studie banky, která vyděsila manažery automobilek
včeraJaguar posílá do prodeje posledních 60 aut s motory V8. Jakmile dojdou, nepřijde už nic
včeraStavbu další obrovské továrny na baterky zastavili těsně před dokončením, fabrika za 35 miliard by nejspíš nebyla k ničemu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva