Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci vyzkoušeli faceliftovaný VW Golf a dál pro něj mají slabost, mluví o dokonalém autě. V této verzi jím asi pořád je
10.7.2024 | Petr Prokopec
Golf s příchodem osmé generace pozbyl dost ze své atraktivity a její facelift pro nadšence zabil i verzi GTI. Přesto znamená přínos v jiných ohledech. V provedení 1,5 TSI se schází hlavně klíčová pozitiva, jak ukazuje i test Focusu.
Volkswagen Golf je automobilovou ikonou obdivovanou spoustou motoristů. Některé generace se o tuto pověst zasloužily méně, jiné více, zejména přechod z mimořádně povedené a přitom velmi dostupné sedmé generace na osmou ale byl velmi bolavý. Německá automobilka jako by se zpronevěřila sama sobě a na oltář úspor položila řadu obětí. A přitom vůz podstatně zdražila.
Zatímco tedy v případě sedmé generace musel mít každý soudný člověk pocit, že ucelenější auto za ceny od 340 tisíc Kč ani nejde stvořit, její nástupce začal nabízet citelně míň za podstatně víc. A dojem nekazily jen drobnosti jako absence plynové vzpěry kapoty motory, ta se stala spíš symbolem toho, na čem všem se šetřilo, i když ceny postupně vystoupaly na dvojnásobek.
Třebaže automobilky kritiku obecně odmítají, v tomto případě se stal pomalu zázrak - VW si posypal hlavu popelem a slíbil, že v rámci faceliftu svá pochybení napraví. To se skutečně i stalo, jenže jen zčásti. Ovládání multimediálního systému je tak nově intuitivnější, stejně jako se podsvícené lišty dočkala také klimatizace. Jenže VW v rámci úspor začal ořezávat nabídku jinde, a tak došlo na řadu nových kontroverzních kroků.
Jedny z největších přehmatů se týkají variant GTI a GTD. Ta druhá je naneštěstí už úplně minulostí, ta první pro změnu přišla o manuální převodovku. Což člověka skutečně nutí ke svraštění čela, neboť na některých trzích VW kvůli nevyhnutelně zamíří prodejně dolů, zákazníkům tam jednoznačně ukázal záda. Přičemž ve finále může mít absence trojice pedálů dopad na osud celého modelu. Řada lidí si totiž kupovala základní Golf v naději, že jej jednou vymění právě za GTI. Ten byl v jejich očích dokonalým řidičským vozem, a to i díky manuálu.
Kam ale lze dnes postoupit? V podstatě nikam, do celé řady koncernových aut dnes manuál nedostanete už vůbec. Nakonec tak ještě můžeme být vděční za to, že Golf 1,5 TSI jím disponovat může. Toto provedení vyzkoušeli kolegové z Focusz, kteří uznávají, že s „fofrklackem“ je i nadále zábava, byť zrovna testující redaktor preferuje automaty. Ani tak nelze přehlédnout, že přeplňovaná jedna-pětka se 150 koňmi i díky ručnímu výtečně dobře reaguje na pokyny řidiče. Golf s ní navíc zvládá rychlost až 224 km/h, pročež se dostává dalece za domnělého elektrického nástupce v podobě modelu ID.3 (160 km/h).
Stále je ovšem třeba počítat s tím, že základní Golf nemá ukojit vaši sportovní dušičku. Když tedy začnete na plynový pedál tlačit, zjistíte, že oněch 150 koní není až tak početným stádem. I proto kolegové naznačují, že většina lidí sáhne i v tomto případě po automatu, se kterým se mohou dostat na ještě nižší spotřebu, a to vše při vyšším komfortu. Je tak vlastně jen otázkou času, než manuál v případě tohoto modelu zmizí na věčnost, ostatně příští Golf může být také jen elektrický.
V souladu s tím ovšem bude třeba zapomenout na nízkou 1,4tunovou hmotnost, jíž má na kontě stávající provedení. Pokud tedy Němci budou chtít za pár let lidem znovu nabídnout působivou kombinaci nemalého komfortu, excelentního řízení a nízké reálné spotřeby, budou se muset opravdu snažit. A nikoli pouze na papíře, majitelé Golfu jsou běžně pragmatici, pro které je klíčové, že s 50litrovou nádrží zvládnou při 5,4litrovém průměru urazit na jeden zátah zhruba 900 kilometrů.
Podtrženo, sečteno, Golf 1,5 TSI je dnes tím asi nejlepším masovým produktem, jaký lze ve třídě kompaktů koupit, Němci pořád hovoří o „perfektním autě”, prostě o jednom dobrém celku pro cokoli. S jeho hnacím ústrojím se pobavíte, zároveň vás ovšem nesvlékne z kalhot - ani při pořízení, ani během provozu. VW zároveň skutečně odstranil řadu původních nedostatků, vyřešeny jsou i někdejší softwarové potíže. Kdokoli má zájem, by si tedy měl pospíšit, ani tento přijatelný kompromis mezi kompromisy nebude k dispozici věčně.



Za Golf párující jedna-pětku se 150 koňmi se šestistupňovým manuálem dnes dáte 709 900 Kč, tedy dokonce více, než před pár lety stálo zajímavější GTI. I tak je to asi nejlepší, co se dnes dá za podobné peníze koupit. Foto: Volkswagen
Zdroj: Focus
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
před 11 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch