Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci vzali 108 aut a zkusili vybrat ta nejlepší bez ohledu na třídu. Kdo vyhrál?
26.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jen Němce může napadnout srovnávat cokoli s čímkoli, protože vše lze přece bodovat a před body jsou si všichni rovni. Co je tedy nejlepší auto vůbec?
Kdysi to bylo při výběru nového dopravního prostředku jednoduché. Kdo chtěl cestovat daleko, zvolil auto střední nebo vyšších tříd, kdo poskakovat po městě, favorizoval malá auta. A ve všech ostatních případech kupovali Francouzi Renault Mégane, Španělé Seat Leon, Italové Fiat Punto, Němci Volkswagen Golf a Češi Škodu Octavia. Jenže doba se změnila, stejně jako chutě zákazníků.
Postupně tak automobilky začaly hledat vyplňovat všemožná zákoutí trhu a množství vyráběných produktů nakynulo. Však považte, že ještě před dvěma dekádami Škoda nabízela pouhé dva modely a kolik jich nabízí dnes? Podobným vývojem prošly prakticky všechna automobilky od BMW po Volkswagen a mnohdy vzniklo i více alternativ v témže segmentu. Stačí se podívat třeba k Toyotě, která prakticky na tytéž zákazníky cílí jak Corollou (lišící se navíc trh od trhu) tak Aurisem. Se kterým se ovšem bude žít lépe? To je otázka, na kterou se snaží dát co nejucelenější odpověď řada srovnání.
Problémem ale může být fakt, že většina z nich se odehrává mezi přímými konkurenty. Onen Golf se tak objevuje na startovní čáře s Fordem Focus či Opelem Astra. Je ale skutečně jeden z těchto vozů pro vás ten pravý? Ač máte v prvé chvíli pocit, že rozhodovat se můžete jen mezi touto trojicí, díky extrémně široké a rozmanité nabídce může být nakonec ideálem něco jiného - třeba menší VW Polo. Nebo naopak větší Renault Talisman.
Německý autoklub ADAC proto vzal hned 108 aut, které se aktuálně dají pořídit a otestoval je naráz. Zní to pošetile, jako srovnávání jablek s hruškami, ale Němci jsou Němci a ti mají body. Pro všechna auta byla použita stejná bodová stupnice od jedné do šesti (kdy menší číslo se rovná lepšímu hodnocení), do které se otiskly různé vlastnosti toho kterého vozu. Výsledky se pak zprůměrovaly a voilà - rázem můžete srovnat VW Golf třeba s Mercedesem třídy E. Jak to dopadlo? Které vozy jsou nejlepší bez ohledu na třídu? Přesně na to se teď podíváme.
Třícípá hvězda vládne všem
Z oněch 108 vozů bylo vybráno 33 nejlepších, které se svou celkovou známkou vešly do hodnocení 2,5. Na vrcholu je v případě teto automobilové smetánky Mercedes E220d Kombi coby univerzálně nejlepší auto na trhu - podle ADACu. Ten dosáhl celkové známky 1,8, přičemž v jeho prospěch nejvíce hovořil rozsáhlý výčet bezpečnostních a asistenčních systémů. Kromě toho ale vůz zabodoval i v oblasti vnitřního komfortu a pohonného ústrojí.
Pohled na první pětici vozů by mohl naznačit cosi o zaujatosti ADACu, jiné než německé auto na čelních příčkách nenajdete. Zajímavý je ale pohled od šestého místa dále, neboť do top 10 se probojovala také trojice elektromobilů. Tesla Model S zaujala hlavně technikou, Hyundai Ioniq Elektro a Opel Ampera-e jsou chváleny i za samotnou jízdu.
S příchodem desátého místa ale opětovně vzrůstá německý val, skrze který se dokázala probojovat až jednadvacátá Škoda Karoq 1,5 TSI. Ta dosáhla celkového hodnocení 2,3, přičemž nejlépe byla hodnocena v oblasti bezpečnosti a je v hodnocení nejlepším českým autem. Do výběru se pak dostala ještě Škoda Octavia Combi 1,4 TSI, další univerzálně přijatelná volba.
33 nejlepších aut dle testu ADAC 2018

Cena zcela obrací pořadí
Německý autoklub se však nezaměřil jen na celkové hodnocení aut, nabídl také pohled na nejlepší volby v poměru výkon/cena. Je to logické, také BMW 730d je jistě dobré auto, za cenu 10 jiných ale zase takový hit nepředstavuje. Při zohlednění ceny spadly jak BMW, tak třeba Tesla Model S či Porsche Panamera Hybrid až na samotné dno žebříčku, zatímco jeho vrchol okupuje Volkswagen Polo 1,0 TSI, jež celkově skončilo na třiačtyřicátém místě s hodnocením 2,5.
Ve vztahu k ceně je ale na jednotlivé vlastnosti německého hatchbacku nahlíženo mnohem vstřícněji, vystavena mu tak byla známka 1,8. Jízdně možná třeba na Golf GTI Performance DSG ztrácí, pořídit ho můžete výrazně levněji. Pokud tedy před každým vydáním obrátíte korunu několikrát v hrsti, budete rázem motor či podvozek vnímat s uspokojivějším pocitem než v případě, kdy by vás vše vyšlo dvakrát dráže.
Je samozřejmě třeba dodat, že na vše je nahlíženo optikou člověka s průměrnou mzdou (i když v tomto případě německou). Nedá se tudíž ani předpokládat, že by movitější klientelu začalo díky výsledkům v testu Polo lákat více než třeba Model S.
33 nejlepších aut v poměru k ceně dle testu ADAC 2018
Vozy s nulovými emisemi neexistují
Ve finále se zadíváme ještě na ekologickou stránku, na čelních příčkách zde logicky najdeme eletromobily a plug-in hybridy. ADAC se ovšem rozhodl, že nepřistoupí na tezi o nulových emisích, která je v souvislosti s elektromobily často zmiňována. V potaz byl bráno i CO2, které uniklo do ovzduší při výrobě elektřiny, kterou elektrická auta spotřebovávají.
I tak elektrifikované vozy klasické spalováky poráží, alespoň německou optikou. Rozdíly mezi nimi jsou pak ve spotřebou elektrické energie, která se logicky liší, někdy i překvapivým způsobem. Kupříkladu první Ioniq si během testu řekl každých 100 kilometrů o 14,7 kWh, zatímco v případě pátého Renaultu Zoe bylo třeba na stejnou vzdálenost 20,3 kWh.
Bližší informace naleznete níže v tabulce. Uznání si zaslouží Suzuki Ignis 1,2 a Toyota Yaris 1,5. Tato japonská auta jsou jedinými, jimž se povedlo porazit i některé hybridní modely. V případě druhé zmíněné značky je to přitom na pováženou, neboť role větších „škůdců“ připadla i na C-HR 1,8 Hybrid a Prius+ 1,8 Hybrid. Dá se předpokládat, že za tím stojí hlavně jejich vyšší hmotnost, se kterou se musí ústrojí po vyčerpání kapacity nevelkých baterií bojovat.
33 nejekologičtějších aut dle testu ADAC 2018
Dle ADACu je nejucelenějším vozem, který je aktuálně v prodeji, Mercedes-Benz E220d Kombi
Obecně nejlepší volbou mezi Škodami je pak nový Karoq s motorem 1,5 TSI
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Dědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva