Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci vzali Erdoganovu pýchu a zkusili s ní ujet 2 000 km z Turecka do Německa. Takto dopadli
6.8.2025 | Petr Prokopec
Ne každý věřil tomu, že Turci tento projekt dotáhnou do konce, ale stalo se. A nyní se se svou prvotinou chystají prorazit v Německu. Symbolicky před místním debutem v Mnichově jej tak sami Němci zkusili převézt z Turecka do své vlasti po vlastní ose.
Když se v roce 2017 začalo mluvit o prvním tureckém „národním autě“, řada lidí a zejména pak mnozí zavedení výrobci něco takového nebrali vážně. Jakkoli je sice pravdou, že v zemi se vyrábí vozy mnoha značek, Turecko vždy bylo vnímáno jen jako montovna. Jenže nově založená automobilka Togg v roce 2019 přišla s hotovými prototypy, čímž světu ukázala, že vše myslí vážně. Na konci října 2022 pak vše jen stvrdila zahájením výroby svého prvního modelu, elektrického SUV T10X.
Tento vůz již loni otestovali kolegové z Focusu, kteří vyzdvihovali hlavně interiér. Přesto všechno se ovšem ptali, zda s cenou 1,65 milionu korun za vrcholnou verzi může být turecká novinka úspěšná. Nově za volant elektrického SUV usedl Thomas Geiger z Auto Bildu, který se rozhodl jeden z exemplář převézt přímo z továrny v Gemliku poblíž Istanbulu po vlastní ose až do Mnichova, kde bude Togg T10X v září debutovat na autosalonu IAA Mobility. Od příštího roku se pak SUV bude v Německu i prodávat.
Geiger po usednutí do Toggu rovněž velebí kabinu, což je zvlášť v dnešní době pozoruhodné. Palubní desku tvoří čtveřice displejů, která vám umožní vše, co potřebujete - kromě streamování hudby je tak možné hrát hry či využívat selfie kamery. Cestující vpředu a vzadu se pak budou cítit pohodlně, přičemž z vozu má být cítit i značná robustnost. Jeho zavazadelník pak dokáže pobrat až 1 515 litrů nákladu, při délce 4 599 milimetrů tak T10X dokáže plně zastat roli rodinného vozu, s nímž cestování může být velmi levné. Tedy alespoň pro Turky, kteří si vůz koupí mezi prvními.
Togg totiž nezůstal jen u národního vozu, pod vlastní značkou spustil i síť rychlodobíjecích stanic s názvem Trugo. Ta čítá víc než tisíc dobíjecích bodů na 600 místech ve všech 81 provinciích Turecka. Ceny u nich jsou pak vyloženě lidové, bez smlouvy a přímo u stojanu platíte okolo 5 korun za kilowatthodinu. T10X ve verzi s dlouhým dojezdem přitom s bateriemi o kapacitě 88,5 kWh zvládá až okolo 400 reálných kilometrů, každý z nich tak majitele vychází na „palivu” na korunu, což je zajímavá cena. Ale pochopitelně stále jen Turecku, jinde je to komplikovanější, byť ne nutně horší.
Geiger dodává, že během cesty z Turecka do Německa lze narazit i na dobíjení zdarma, kupříkladu v Srbsku. Jinde platí obvykle o hodně méně příznivé evropské ceny elektřiny. Těmi asi Togg u Němců nezaboduje, nicméně vzhled, za kterým stojí Murat Günak, který dříve pracoval pro VW, a studio Pininfarina, pár lidí oslovit může. Stejně jako třeba výkon až 435 koní, který je o takřka sto kobyl vyšší, než jaký Němci nabízí u ID.4 GTX.
Němci tak nakonec s vozem dva tisíce kilometrů zvládli bez větších problémů pouze s pravidelnými delšími zastávkami u nabíječek. Togg tak vážně nevypadá jako nehotový produkt, ale oprávněná pýcha prezidenta Erdogana, který se o rozjezd celého projektu zasloužil. Auto navíc v Turecku není drahé - s veškerou podporou dnes základní verze startuje v přepočtu na zhruba 762 tisících korunách. V zemích EU bude k mání jistě dráž, na finální ceny si ale musíme počkat. Přesto je Geiger přesvědčen, že Togg má v Německu nakročeno k úspěchu, a to i díky početné turecké menšině.












Togg T10X se zdá být přinejmenším funkčním autem schopným zdolávat i delší trasy. Od příštího roku bude se začne oficiálně prodávat v Německu, na jeho úspěch jsme zvědavi. Foto: Togg
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Iannone ve WSBK 2026 za tým Cainam Racing 10:00
- COMPOS s Vostatkem a Königem včera 20:20
- Testy Superbike a Supersport v Jerezu - 1. den včera 17:55
- Testy Moto2 v Jerezu - i se Salačem včera 10:00
- Testy Moto3 v Jerezu včera 09:00
Nejnovější články
Další dvě automobilky zavelely deelektrifikaci, dokonce u už prodávaných modelů. Jízda na mrtvém koni je přivádí ke krachu
před 45 minutami
Nové Porsche Cayenne dál šokuje svou otylostí. Je vůbec nejtěžším Porsche historie, překonává i firemní traktory
před 2 hodinami
Uvaří je jako žábu. Další země nechá řidiče elektromobilů platit za každý ujetý km, protože silnice se samy neopraví
před 3 hodinami
Také Škoda už odhalila první auto bez zadního okna, takto koncipovaných novinek bude jen přibývat
před 5 hodinami
Číňané odhalili detaily ke svému novému, skoro 300koňovému boxeru. S takovým motorem přichází v roce 2025
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.27. 13:54 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 11.27. 11:00 - pavproch
- VZKAZY 11.27. 09:18 - spooon
- dopsání pneu do TP 11.27. 05:02 - pumr
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.26. 15:28 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.26. 15:23 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.26. 15:21 - HondaMan
- BMW Divize 11.26. 13:25 - Vrooom
