Němec najel s Teslou už 1,2 milionu kilometrů, má to ale několik drahých háčků

Pět let stačilo muži, který se proslavil již extrémním nájezdem Tesly Roadster, aby s Modelem S zdolal 1,2 milionu km. Z původního auta ale nezůstalo zdaleka vše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němec najel s Teslou už 1,2 milionu kilometrů, má to ale několik drahých háčků

19.10.2020 | Petr Prokopec

Němec najel s Teslou už 1,2 milionu kilometrů, má to ale několik drahých háčků

/

Foto: Tesla

Pět let stačilo muži, který se proslavil již extrémním nájezdem Tesly Roadster, aby s Modelem S zdolal 1,2 milionu km. Z původního auta ale nezůstalo zdaleka vše.

Elektrická auta mají své klady i zápory, jako každá jiná. Jejich příznivci sice rádi hovoří jen o tom prvním, mince s jednou stranou ale neexistuje. Proto jsme také nepropadli v jásot, když se Hansjörg Gemmingen na Twitteru pochlubil svým nejnovějším počinem.

Pokud spadáte do tábora příznivců elektromobilů, Gemmingenovo jméno budete znát. Je to rekordman, který dokázal s první generací Tesly Roadster najet už 650 tisíc kilometrů. To je vskutku úctyhodný počin, zvláště na poměry elektromobilů, které vyžadují mnohem delší dobu u stojanů, aby doplnily energii. Prvogenerační Roadster navíc neměl zrovna enormní dojezd, zvláště při prudším sešlapování plynu, a trpěl mnoha dětskými bolístkami.

O to cennější Gemmingenův skalp je, nyní si ale tento zapřísáhlý fanoušek Tesly může připnout na opasek další cennou trofej. S Modelem S P85 totiž dokázal najet od roku 2015 už 1,2 milionu kilometrů, tedy porci, jaké se přibližují či ji překonávají jen ty největší držáky se spalovacím motorem. Část z nich navíc v mezičase dostala novou pohonnou jednotku, což z nich již tak spolehlivé vozy nedělá, zvláště když si uvědomíme, že u benzinových a dieselových aut agregát obvykle představuje ten nejdražší díl.

Případ Gemmingenovy Tesly není jiný, třebaže je nutné na ně hledět optikou odlišné konstrukce elektrických vozů. Za dobu její existence bylo nutné vyměnit motor celkem třikrát, ani to ale není ten největší problém. U elektrických aut je nejdražší částí akumulátor a ani ten u vozu nevydržel celých 1,2 milionu kilometrů, zdaleka ne. Majitel vozu přiznal, že první výměna baterie byla nutná už po ujetí necelých 300 tisíc km. A byť podle informací dalších majitelů Tesel je to spíše brzký než obvyklý moment, je to další drahá piha na kráse - cena akumulátoru se v závislosti na aktuální situaci na trhu pohybuje v řádu stovek tisíc Kč, ať už jde o nový nebo použitý kus.

Nebyla to navíc jediná výměna. Protože poté, co první akumulátor dosloužil, nebyl k dispozici žádný, který by mu automobilka mohla poskytnout. Tesla mu tak zapůjčila jiný, s nímž najel dalších asi 200 tisíc km, než mu byl dodán ještě další, též dříve použitý, který už dnes též nepoužívá. Vše sice pokryla záruka Tesly, ale to nic nemění na jejich reálné ceně - čtytři akumulátory na 1,2 milionu km, které mohou stát 400 až 500 tisíc Kč za kus jako nic, to není málo.

Gemmingen navíc říká, že akumulátor nikdy nevyjíždí do prázdna a nikdy nedobíjí nad hranici 85 %. Když si navíc vezmeme jeho spotřebu, která je ekvivalentem necelých 5 litrů benzinu na 100 km, je jasné, že s autem ani nejezdí rychle, přesto potřeboval tři motory a čtyři akumulátory. To je ale jen část z věcí, které musel za dobu používání auta vyměnit.

Na autě se navíc porouchala i řada jiných věcí. Gemmingenova dokumentace hovoří o opakovaných výměnách dílčích součástí pohonu včetně poloos, náprav a pochopitelně řadě výměn brzd. Jen tyto věci jej pak (nad rámec záručních oprav) měly vyjít na 14 tisíc Eur, tedy asi 382 tisíc Kč. Kdyby měl platit i všechny záruční opravy, půjde v přepočtu o miliony Kč. Jistě, na nájezd 1,2 milionu km to není nijak přemrštěná cifra, stejně tak ale má daleko k čemukoli výjimečnému, zvláště když do ní nejsou započítány náklady na elektrickou energii či pokles hodnoty vozu (koupil jej použitý s 30 tisíci km za 90 tisíc Eur, dnes má spíše historickou než faktickou hodnotu).

Přes tyto pihy na kráse si jeho rekordy zaslouží obdiv, zvláště, když je dotyčný najíždí vlastně jen tak. Za jeho vysokými nájezdy se ze všeho nejvíce skrývá trocha podivínství. Obživu mu zajišťuje obchodování s cennými papíry a nejčastěji pracuje z domu, takže kvůli práci toho tedy příliš mnoho nenajezdí. Vysoký nájezd je tedy výsledkem ježdění pro zábavu a dnes už možná jen pro rekordy samotné. Nakonec, k dílčím úspěchům mu pravidelně gratuluje sám Elon Musk.


Němec najel s Teslou už 1,2 milionu kilometrů, má to ale několik drahých háčků - 1 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 01Němec najel s Teslou už 1,2 milionu kilometrů, má to ale několik drahých háčků - 2 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 03Němec najel s Teslou už 1,2 milionu kilometrů, má to ale několik drahých háčků - 3 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 37
Hansjörg Gemmingen se svým Modelem S P85+ najel již 1,2 milionu kilometrů, nikdo na světě s Teslou nenajel více. Ilustrační foto: Tesla

Zdroj: Hansjörg Gemmingen@Twitter

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše