Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německý profesor po návštěvě Číny vysvětlil, proč tam elektromobily frčí i proč selhávají elektrické Mercedesy
2.9.2024 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, že se země Evropské unie tváří jako svobodné a demokratické, zatímco Čína je prezentována jako totalitní zřízení, je pozoruhodné, že elektromobily jsou nařizovány právě v EU. Čína to nedělá, nemusí, místo biče tam funguje cukr, který ale bohatým nevoní.
Jiný kraj, jiný mrav, říká se. Ve svém komentáři pro německý Focus na staré české přísloví poukazuje i profesor Florian Becker. Tento renomovaný psycholog a autor mnoha studií a úspěšných knih nedávno navštívil Čínu, kde rychle pochopil, do jak velké pasti se Evropská unie s elektromobily chytila. A že následování Říše středu v tomto ohledu je prakticky nemožné, neboť k věci přistupuje diametrálně odlišným způsobem, který je v současné Evropě nenapodobitelný.
EU se sice už pěkných pár let snaží prosadit elektromobilitu jako jediný možný pohon budoucnosti, nevolí ale ani trochu rozumné prostředky. Tyto peníze doslova zasypává penězi všech, kteří je nekupují, navíc k tomu přidává stále větší množství příkazů a zákazů. Po 40 letech vlády komunistů u nás ale velmi dobře víme, kam taková strategie vede - jen do míst, kam slunce nesvítí.
Čína na jde diametrálně jinak, což je s ohledem na charakter obou míst obzvlášť pozoruhodné. V této zemi nebylo stanoveno žádné datum, ke kterému by měla skončit spalovací technika. Naopak se s ní počítá ještě na dlouhé dekády. Přesto všechno má ale polovina všech nově registrovaných vozů v nějaké míře elektrifikované ústrojí, přičemž polovina z této porce připadá na čistě bateriový pohon. Pro srovnání, Němci jsou na zhruba 13 procentech elektromobilů, celkově se u našich sousedů ročně prodá 2,8 milionu aut ročně. Jenže v Číně se loni prodalo celkově 21,7 milionu nových aut, z toho je tedy cca 5 milionů elektromobilů.
Jak je to vůbec možné? Na to se Becker zeptal jednoho tamního řidiče elektrického auta a dočkal se pozoruhodné odpovědi - je to pro něj daleko nejlevnější řešení. „Mé auto stálo jen zhruba 130 tisíc yuanů (cca 411 tisíc korun). My obyčejní lidé si nyní kupujeme elektromobily, auta se spalovacím pohonem jsou pro bohaté,“ řekl Beckerovi. A nejde jen o pořizovací cenu, další klíčový rozdíl je v ceně elektřiny. Dotyčného „400 kilometrů vyjde na 20 CNY (65 Kč)“, jak sám říká. „Dobíjím totiž v noci, kdy je to levnější, jedna kilowatthodina mně vyjde na 0,4 yuanu (1,30 Kč),“ dodává
To jsou (při započítání všech relevantních nákladů, tedy zohlednění úplných cen) asi pětinové ceny ve srovnání s Českem a asi šestinové oproti Německu. Když si k tomu přidáte levná auta, není divu, že Číňané nemají s elektromobily problém, pokud nejezdí nikam dál. Čína tak používá v případě rozmachu elektromobilů cukr v podobě levných aut na pořízení i provoz, nikoli bič v podobě zákazů, extrémních daní a vysoké míry přerozdělování. A na lidi to platí přesto, že relativně levný je v Říši středu i benzin (zhruba 26 korun).
To je také důvod, proč prestižní značky (a vlastně nejen ty) s elektromobily v Číně nebodují, třeba Mercedes tam s nimi značně pohořel. Elektrické auto je výše popsanou optikou pro bohatší Číňany „sociální volba”, se kterou nechtějí být spojováni, mohou si dovolit spalovací vůz s neomezenou využitelností. Je to v podstatě pravý opak situace panující v Evropě, tady jsou elektromobily koncipovány jako luxusní zboží, což koresponduje s jejich vyššími cenami.
Přenést stejný recept do Evropy je ale nemožné. Jak praví i Becker, zafungovalo by jen výrazné sražení cen elektřiny, které by zlevnilo výrobu elektrických aut (a zejména jejich baterií), stejně jako by zlevnilo jejich provoz. EU se ale rozhodla výrobu elektřiny uměle zdražit skrze omezování efektivních zdrojů, emisní povolenky a další podobné instituty, proto je také v pasti - chce s uměle drahou elektřinou dosáhnout něčeho, co vyžaduje elektřinu levnou. Čína s tím problém nemá a mít nebude. I u nás prakticky končící uhelné elektrárny tam dál jedou ostošest a za takového stavu nemá Evropa šanci být konkurenceschopná prakticky v ničem.






Elektrický Doplhin lze vnímat jako konkurenci Škody Fabia a ve své domovině je jeho základní verze levnější než český hatchback s atmosférickým litrovým tříválcem. Elektřina je navíc v Číně velmi levná, a tak není divu, že bateriový pohon chudé Číňany táhne. Ze stejného důvodu je ale nezajímavý pro bohaté, ti si mohou dovolit spalovací auta. Foto: BYD
Zdroj: Focus
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 10 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Jindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 45 minutamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 2 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 5 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 6 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:10 - řidičBOB
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 12:39 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 09:17 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan