Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně

Němci už nyní živelně míří za jediným cílem, novým zákonem ale chtějí ještě více přitopit pod kotlem. Zdaleka ne každý je z toho nadšený, řečeno mírně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně

14.5.2021 | Petr Prokopec

Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně

/

Foto: Nissan

Němci už nyní živelně míří za jediným cílem, novým zákonem ale chtějí ještě více přitopit pod kotlem. Zdaleka ne každý je z toho nadšený, řečeno mírně.

Poslední dobou v souvislosti s bojem s klimatickými změnami směřujeme kritiku zejména k Bruselu, neboť Evropská unie často sahá po opatřeních postrádajících logiku a smysl pro realitu. Jak se ale ukazuje, na starém kontinentu jsou ještě zelenější politici, a to ti britští a němečtí. První totiž prakticky ihned po dokončení Brexitu rozradostněnému národu oznámili, že v roce 2030 nařídí elektrická a nebo hybridní a v roce 2035 už jen elektrická auta, jako by snad tušili, co vývoj do té doby přinese.

Podobným směrem se po letech relativně racionálního přístupu ubírají i Němci, kteří též přikládají pod zeleným kotlem. Proto také je překvapilo pár dní staré rozhodnutí německého ústavního soudu, který došel k závěru, že země nedělá vše proto, aby dosáhla závazků plynoucích z Pařížské klimatické dohody. Soudci tedy vládě dali termín do konce příštího roku, aby přišla s novými opatřeními, jež jí napomohou v dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.

Němečtí politici se ale rozhodli, že nebudou čekat tak dlouho a šrouby přitáhnou ihned novelou zákona o ochraně klimatu. Tamní vláda jím plánuje zrevidovat své emisní cíle a chce Německo udělat uhlíkově neutrálním již v roce 2045, tedy o pět let dříve, než na kdy je stanoven termín pro celou Evropu. Vzhledem k probíhajícímu legislativnímu procesu zatím není jasné, jaká opatření vstoupí v platnost, v tuto chvíli se ale počítá mj. s dalším zdražováním benzinu a nafty či omezeními pro jiná než elektrická auta. Současně s tím chtějí Němci uspíšit vyřazení uhelných elektráren, jež bylo původně plánováno na rok 2038. To jsou obrovské zásahy do ekonomiky s nejasnými ekologickými přínosy.

Na síle tak nabývá prohlášení skupiny čtyř vědců, již varují vládu před těmito ukvapenými rozhodnutími. Profesor Alexandr Eisenkopf (Ekonomický institut ve Friedrichshafenu), profesor Thomas Koch (Technický institut v Karlsruhe), profesor Thomaw Willner (Hamburská univerzita pokročilých věd) a právnický expert Stefan Buske tvrdí, že politici obrátí svůj boj zejména proti lidem s nízkými a středními příjmy.

Zvýšení emisní daně na benzín a motorovou naftu totiž jen zdraží život těm, kteří si jinou alternativu stejně nemohou dovolit - přidá tedy jen příjem do státní kasy, aniž by se cokoli změnilo. A pokud lidé neměli peníze na pořízení nového vozu před pandemií, pak nyní budou mít do kapsy jedině hlouběji. Proto čtveřice expertů varuje před dalším vývojem, jímž by ve snaze o dosažení oněch klimatických cílů nebyl jen zákaz prodeje, ale dokonce i zákaz provozu aut se spalovacím motorem.

Eisenkopf, Koch, Willner a Buske konstatují, že přes pokračující vývoj elektrických aut a jejich akumulátorů jsou tyto vozy nadále zatíženy „emisním batohem” daným náročností jejich výroby, který kvůli produkci v Jižní Americe a Číně možná v Německu nepoznají, vymazat se ale nedá. A ústavní soud ve svém rozhodnutí výslovně mluví o tom, že cíle nesmí být nastaveny tak, aby byla ochrana klimatu místo Německa podkopávána v jiných zemích.

Vědci tak vyzývají je zvážení dalších alternativ, jako jsou syntetická paliva. Ta jsou sice energeticky neefektivní z hlediska své výroby, ovšem jejich produkce může probíhat relativně levně a hlavně téměř bezemisně mimo Evropu a následně „živit” místní automobilový park bez nutností ekonomicky i ekologicky investovat do vývoje a výroby elektrických aut a infrastruktury pro ně potřebné.

Kromě toho poukazují na skutečnost, že ovzduší nezná hranice a když Německo bude papežštější než zbytek Evropy, neumění to vůbec nic. „Celkově a absolutně nedojde k žádné redukci v rámci EU. Cíl snížení emisí CO2 nebude dosažen,” pokračují vědci s tím, že jediným výsledkem budou jen ekonomické škody.

„Je na místě se bát, že uspěchané, hektické zpřísňování zákona na ochranu klimatu, které bude provedeno bez dostatečného uvážení očekáváných následných nákladů a vedlejších škod povede místo ochrany klimatu ke kaskádě ubližujícím, proti-tržním opatřením. Abychom zabránili této spirále intervencí, je třeba přikročit k efektivní klimatické politice a nezbytné technologické otevřenosti,” dodávají Eisenkopf, Koch, Willner a Buske.

Snad jejich slova pár lidem otevřou oči. Hnát se zaslepeně za jediným cílem nikdy nikomu nepřineslo nic dobrého a je skutečně s podivem, že si někdo myslí, že tomu tentokrát bude jinak.


Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně - 1 - Nissan Leaf 2019 nova sada 01Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně - 2 - Nissan Leaf 2019 nova sada 02Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně - 3 - Nissan Leaf 2019 nova sada 03Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně - 4 - Nissan Leaf 2019 nova sada 04Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně - 5 - Nissan Leaf 2019 nova sada 05Němečtí vědci varují před tlakem na rozmach elektromobilů, argumentují rozumně - 6 - Nissan Leaf 2019 nova sada 06
Němci stále více tlačí na uhlíkovou neutralitu a také proto by chtěli co nejdříve dostat na silnice jen bateriová elektrická auta, jako je třeba Nissan Leaf. Vědci varují, že taková živelnost jen ublíží Německu a nepomůže nikomu. Foto: Nissan

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.