Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Norsko chce postavit plovoucí tunel skrz obří fjord, za 614 miliard
26.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Sognefjord lze překonat trajektem nebo ho objet, oboje ale zabere dost času. Norové tak dostali nápad na zlepšení - plovoucí tunel.
Visuté mosty jsou relativně běžnou věcí, natož pak normální mosty, třebaže některé jsou skutečně působivé. S tunely je to něco podobného, i když u nás jich zas tak moc nemáme. Dokonce existují i plovoucí mosty - v americkém státě Washington nedávno otevřeli jeden s délkou přes 2,3 kilometru. Norsko ale přemýšlí nad o stupeň složitějším návrhem - plovoucím tunelem.
Čtete správně, plovoucí tunel. Má vést přes Sognefjord, nejdelší fjord v Norsku a druhý nejdelší na světě. Dosud můžete Sognefjord objet, ovšem s jeho délkou 205 km si dovedete představit, jak dlouho to bude trvat. Nebo ho lze na několika místech překonat trajektem, což také není zrovna pružný a rychlý způsob. Je to ovšem aktuálně to nejlepší, v co lze doufat.
Plovoucí tunel by měl tedy být výrazným zrychlením přepravy přes Sognefjord, protože ujet pár kilometrů autem, byť rychlostí omezenou na 60 - 80 km/h, je nesrovnatelně rychlejší než se stejných pár kilometrů plavit na trajektu, i kdybychom nezapočítali čekání a dobu potřebnou na naloďování a vyloďování. Norové jsou navíc na tunely zvyklí mnohem víc než Češi a podle dostupných informací má být jízda tímhle tunelem podobná všem ostatním tunelům.
Nabízí se několik otázek. Ta první je, jestli by nestačil most - samozřejmě stačil, ale Sognefjord je s průměrnou šířkou 4,5 km a hloubkou až 1 308 m docela velké sousto pro stavbu mostu. Dalším podstatným aspektem je, že most není imunní vůči povětrnostním vlivům a může narušit krásu fjordu. Ovšem, při pohledu na fotky viaduktu Millau ve Francii je poslední argument dost diskutabilní.
Další otázkou může být, proč nepostavit normální tunel, ovšem na tu je odpovědí hloubka fjordu - muselo by se vrtat opravdu hodně hluboko pod zem. Plovoucí tunel má být pod hladinou moře jen asi 30 metrů, což není příliš hluboko pro stavbu cesty, resp. tunelu pro vjezd do něj, ale stačí to na to, aby nad ním mohly proplouvat lodě. A ponorky se mu umí vyhnout stejně jako jakékoliv jiné překážce pod hladinou moře.
V realitě by to mělo vypadat tak, že na hladině budou pontony, na kterých bude pomocí ocelových lan zavěšen tubus tunelu - resp. konkrétně dva dvouproudé tubusy, jeden pro každý směr. Dá se jistě předpokládat i připevnění ke dnu tak, aby se tunel hýbal co nejméně, ale aby jeho váhu držely ony pontony. Princip je tedy podobný jako u plovoucích mostů, jen v tomhle případě bude silnice pod vodou.
Pokud vás napadá, že něco takového musí být extrémně drahé, máte pravdu. Norská vláda vyčlenila na tenhle projekt zatím 25 miliard dolarů, tedy asi 614 miliard korun. Hotovo by mělo být do roku 2035, alespoň podle současných odhadů, ale berme to s rezervou, protože něco takového ještě nikdy nikdo nepostavil. Nikdo si není úplně jistý, jak bude takovouto stavbu ovlivňovat počasí, vlny a mořské proudy.
V následujících letech se bude Norsko rozhodovat, jestli je plovoucí tunel opravdu nejlepší možností, a také hledat cestu, jak ho postavit s co nejrozumnějšími náklady. Jestli bude bráno v potaz, jak zajímavé řešení to je a že by Norové byli s něčím takovým první na světě, zatím nevíme, ale jako projekt to vypadá opravdu velmi zajímavě.





Plovoucí tunel je opravdu ambiciózní projekt











Mezi další nápady patří plovoucí či visutý most
Zdroj: NPRA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 37 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
