Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová auta jsou tak drahá a pro lidi tak nedostupná, že Honda začala na „operák” nabízet i 5 let staré ojetiny
16.12.2023 | Petr Prokopec
Dlouhodobý pronájem u nás známý jako operativní leasing je běžně spojen s novými vozy. Ojetiny bylo dosud možné pořizovat jen na úvěr nebo leasing, prostě musely být tak jako tak vaše. Když ale nový Civic startuje na 849 900 Kč, spoustu lidi musíte zkusit lovit jinak.
S ohledem na mou profesi se mě lidé pravidelně ptají, jaké nové auto bych si koupil. Na něco takového ale odpověď nacházím obtížně, a to dokonce i za hypotetické situace, kdy rozpočet nezná hranic. Pokud totiž mám za něco utratit spoustu peněz, pak zkrátka chci, aby taková věc maximálně odpovídala mým představám. Jsem pochopitelně připraven na mnohé kompromisy, jenže ty se nesmějí týkat stěžejních oblastí. Zrovna v těchto případech mne ale moderní produkce zcela míjí, neboť svobodná volba již není spojena ani se základní technikou, natož pak s čímkoli dalším.
Již nějaký ten pátek jsem tedy smířen s tím, že si nové auto možná už nikdy nekoupím. A z oněch hovorů je mi jasné, že nejsem sám. Pro značnou část zákazníků se totiž nedostupnou stala i taková Dacia Sandero, jenž startuje lehce pod 300 tisíci korunami. To je nicméně skoro dvojnásobná suma oproti době, kdy tento hatchback na trhu startoval. Od roku 2008 se přitom až tak moc nezměnilo - je sice pravdou, že vzhled je líbivější, ovšem léty prověřené čtyřválce nahradily tříválce. Přičemž délkou Sandero stále nepřesahuje 4,1 metru.
Svízelnou situaci si evidentně začínají uvědomovat i samotní výrobci. Ti proto začínají vycházet zákazníkům vstříc s pomocí unikátních programů, přičemž doufají, že si takto klientelu zaháčkují na věčné časy a nikdy jinak. Tato věrnost by pak měla vést k dalším nákupům, ideálně pochopitelně již nových aut. Což na první pohled vypadá jako dobrý plán, jen má zásadní trhlinu, jenž nás vrací na počátek tohoto článku. I když se totiž dá předpokládat, že váš plat postupem času naroste, stejně jak se zvyšují i výdaje - zvláště poté, co založíte rodinu.
Ve finále tedy nejspíše dojde maximálně tak na opakovaný nákup ojetin pod hlavičkou jejich výrobce, i to ale bude možné považovat za alespoň nějaký úspěch. To nás vede k programu CPO (Certified Pre-Owned), který spustila Honda na americkém trhu. Japonská automobilka totiž v jeho rámci nabízí snad jako úplně první tamní leasing, tedy naší optikou dlouhodobý pronájem či operativní leasing právě na ojetiny, které mohou být až 5 let staré. To je skoro tragikomické - automobilka vám výměnou za pravidelnou měsíční platbu bude půjčovat auto, které mohla vyrobit klidně už v roce 2018.
V rámci CPO mají být vozy pochopitelně ve skvělé kondici, ale stejně. Takové programy má i řada jiných automobilek, přesto vozy „jen” prodává, nikoli půjčuje. Pro případ problémů automobilka nabízí i jistou záruku, moc velkorysá ale není. Třeba na ojetiny Audi, BMW nebo Porsche dostanete prodlouženou záruku na rok až dva, Honda zůstává u 100 dnů či 8 tisíc najetých kilometrů. Lepší než drátem do oka, v rámci pronájmu ale žádná sláva.
O konkrétní parametry programu ale nakonec nejde, berme jej hlavně jako smutný důkaz toho, v jak složité automobilové (a pro mnohé jistě nejen automobilové...) době žijeme. Zda automobilka se stejnou nabídku přijde také v Evropě, není zatím jisté. Se starým kontinentem je prozatím spojen trochu jiný zvaný Honda Approved, v jehož rámci lze volit z maximálně osmiletých aut, u kterých lze počítat s 12měsíční garancí. Možnost pronájmu ojetin ale (zatím?) chybí.



Nová Honda Civic je tak drahá, že automobilka zkouší části zákazníků vyjít vstříc pronájmem až pětiletých ojetin. Taková desátá generace Civicu toho jistě ještě zastane dost, přesto je to svérázný a výmluvný krok. Foto: Honda
Zdroj: Honda
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva