Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novináři rozebrali palubní systémy auta a jen se divili, co vše za údaje ukládá o řidiči
19.12.2019 | Mirek Mazal
Že automobilky ukládají do palubních systémů aut spousty citlivých a snadno zneužitelných údajů, možná až tak nepřekvapí, bizarní ale je, že ani samy neví, proč to vlastně dělají, nemají pro ně žádné konkrétní využití.
Postupnou modernizací nových vozů roste počet elektronických systémů, které si na palubě každé auto vozí. U nadšených řidičů jsou i proto stále více populární starší modely méně prošpikované elektronikou omezující řízení, tentokrát to ale nebude řidičská odtažitost, na kterou chceme poukázat.
Vzhledem ke zjištěním renomovaného deníku The Washington Post se nemůžeme nezmínit o ohrožení soukromí motoristů prostřednictvím moderních automobilů. Redakce kompletně rozebrala palubní elektroniku Chevroletu Volt z roku 2017, spolu s výzkumníky pronikla do jejích systémů a nestačila se divit, co všechno je z ní možné vyčíst za informace a kolik citlivých dat poskytuje propojení infotainmentu s denním životem majitele.
Počítačový odborník Jim Mason z vybaveného auta vytáhl velké soubory osobních informací. Mezi cennými údaji byly například jedinečné identifikátory mobilních telefonů napojených uživatelů, z historie bylo možné číst podrobné záznamy o uskutečněných hovorech až z předchozího týdne, na obrazovce notebooku se dal ukázat seznam kontaktů, adresy bydliště, e-maily a dokonce i fotografie uložené v Chevroletu. Šokující sbírka byla pravděpodobně jen část, dva roky používaný Volt znal více podrobností, které před testery zůstaly skryty za složitěji prostupným on-line systémem OnStar.
Jim Mason podobně obelstil i Ford, který vytváří záznam polohy vozu každých pár minut i když řidič nepoužívá navigaci. Informatik zná také německé vozy s pevnými disky o velikosti 300 GB, které ukládají cokoli ji projde pod rukama, veřejným tajemstvím je Tesla Model 3 s funkcí samovolného ukládání obrazu venkovních kamer. Zbývá už snad jen sbírat foto obličejů ze senzorů únavy.
Automobilky houfně monitorují životy zákazníků, přitom o tom nikomu neříkají. A snad nejsmutnější je, že pro využití načerpaných informací ani nemají přesný záměr pro jejich využití - prostě je sbírají, kdyby se někdy nějakému systému hodila. Lidé s přístupem do soukromí jiných tak často experimentují s docela hloupými způsoby aplikací získaných údajů ve snaze získat konkurenční výhodu, píše The Washington Post.
Elektronicky přeplněná auta se tak stále více vrtají v soukromí a příjemci citlivých dat ani neví, proč je chtějí. Jediné, co vědí, je fakt, že se získaná data dají nějakým způsobem uplatnit, ovšem přesný postup vesměs neexistuje. Jedním z dřívějších příkladů je experiment firmy GM využívající detaily od 90 tisíc majitelů aut. Kvanta zaznamenaných skutečností mohla údajně pomoci přesvědčit fanoušky country hudby k návštěvě McDonald's místo konkurenčního fastfoodu Tim Horton's. Pro další ukázku rizika nemusíme chodit daleko, protože jsme před nedávnem popisovali rizika šmírovacího softwaru FordPass a stejně nešetrně lze sledovat lidi přes dobře myšlené mobilní programy i jiných automobilek.
Pochopitelně, tyto systémy mohou být cestou k ulehčení života, přináší ale svá rizika, která si lidé neuvědomují, protože je před nimi ani nikdo nevaruje. V časech trvalého propojení počítačů, telefonů, hodinek, kamer, domácích zařízení a veškeré další sílené elektroniky je těžké zůstat mimo pozornost zlodějů soukromí. Šmírování probíhá i na ulicích prostřednictvím veřejného dohledu, hranice střežené individuality se stávají těžko definovatelné a nynější produkce automobilek tomu bohužel jen napomáhá.
Informatik Jim Mason lehce načetl citlivá data uložená v palubních jednotkách zkušebního vozu a nestačil se divit, co za obvykle k ničemu kloudnému nepoužívaná data ukládá
Zdroj: The Washington Post
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - „Pitomá vize” Fordu s rychlým přechodem jen na elektromobily se zhroutila i v Evropě. Až příliš pozdě zjistil, že to nepůjde
včera