Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový motor pro Fabii? Tento je na prodej, má 40,6 litru, 12 válců a přes 2 200 koní
13.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Je to poslední letecká V12 od Rolls-Royce a generuje i přes 6 300 Nm. Říká si Griffon a na tenhle kousek s extrémními parametry na prodej.
O leteckém motoru Rolls-Royce Merlin slyšel snad každý, komu auta nebo letadla nejsou úplně cizí. Tenhle motor měl nástupce, který dostal název Griffon - podle mýtického zvířete, které je křížencem dravého ptáka a čtyřnohé šelmy. Byla to lepší a silnější verze Merlinu, projektovaná od začátku na spolupráci s jednostupňovým kompresorem, poháněným přes dvoustupňovou převodovku.
Vývoj začal v roce 1938 a v roce 1939 se objevily první Griffony v letadlech. Je to vidlicový dvanáctiválec s úhlem sevření válců 60° a s objemem 36,7 litru. Na rozdíl od Merlinu, který měl mazání řešeno tryskami zvenčí, měl Griffon dutou klikovou hřídel pro vedení oleje k ojničním ložiskům. Jednou z prvních variant byla IIB, která dávala 1 754 koní v letové výšce 230 m. Celkem bylo ale verzí Griffonu asi padesát; některé měly odlišný kompresor, jiné zase měly místo karburátorů vstřikování.
Zástavba Griffonu nebyla vždy bez problémů - motor při startu letadla dosahoval obrovských čísel točivého momentu, přes 6 300 Nm, takže ve Spitfire, kam se také montoval, a jiných malých letadlech působil problémy se stabilitou. To bylo řešeno druhou vrtulí, umístěnou hned za tou první, která rotovala opačným směrem, ovšem neměly ji všechny stroje.
Z oněch 50 verzí byl poslední Griffon 130, který protiběžnou vrtulí osazen byl a jeho výkon byl 2 452 k v letové výšce 1 524 m. A byl poslední také ze všech leteckých pístových dvanáctiválců, které Rolls-Royce vyráběl. Po roce 1955, kdy výroba Griffonů skončila, začala značka s vývojem a výrobou proudových motorů.
Tyto parametry dělají z Griffonu dokonalý motor, chcete-li postavit noční můru ekoaktivisty nebo jiné auto s „nemístně” velkým motorem. Pouštíte-li se do takového projektu, je tu další dobrá zpráva - jeden Griffon je na prodej v Německu. A dokonce možná k němu dostanete i zbytek traktoru-dragsteru, ke kterému byl přimontován, pokud majitel nemá v plánu instalovat na šasí něco jiného.
Nevíme o tomhle konkrétním motoru mnoho, jen že je stále funkční a připraven na zástavbu do čehokoli jiného, co by mělo s ohromujícím řevem fascinovat příznivce monster na čtyřech kolech. Víme také, že byl vyroben v roce 1942, má dnes objem 40,6 litru a že z něj dává přes 2 200 koní. A že za něj majitel chce 175 tisíc Eur, tedy asi 4,7 milionu korun. Není to málo, ale letecká V12 o takhle šíleném objemu má své kouzlo, zejména když v noci šlehá plameny z otevřených výfuků, jak se můžete podívat na videu níže...





Tenhle Griffon je na prodej. Poslední obrázek ukazuje nejspíš stroj, kde v poslední době pracoval, víka ventilů vypadají podobně
Sériová víka ventilů ale na Griffonu vypadají mnohem lépe, jak ukážou muzejní kousky
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
- Toprak vyhrál Sprint Superpole, Bulega crash včera 11:17
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 9 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 10 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva