Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový motor pro Fabii? Tento je na prodej, má 40,6 litru, 12 válců a přes 2 200 koní
13.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Je to poslední letecká V12 od Rolls-Royce a generuje i přes 6 300 Nm. Říká si Griffon a na tenhle kousek s extrémními parametry na prodej.
O leteckém motoru Rolls-Royce Merlin slyšel snad každý, komu auta nebo letadla nejsou úplně cizí. Tenhle motor měl nástupce, který dostal název Griffon - podle mýtického zvířete, které je křížencem dravého ptáka a čtyřnohé šelmy. Byla to lepší a silnější verze Merlinu, projektovaná od začátku na spolupráci s jednostupňovým kompresorem, poháněným přes dvoustupňovou převodovku.
Vývoj začal v roce 1938 a v roce 1939 se objevily první Griffony v letadlech. Je to vidlicový dvanáctiválec s úhlem sevření válců 60° a s objemem 36,7 litru. Na rozdíl od Merlinu, který měl mazání řešeno tryskami zvenčí, měl Griffon dutou klikovou hřídel pro vedení oleje k ojničním ložiskům. Jednou z prvních variant byla IIB, která dávala 1 754 koní v letové výšce 230 m. Celkem bylo ale verzí Griffonu asi padesát; některé měly odlišný kompresor, jiné zase měly místo karburátorů vstřikování.
Zástavba Griffonu nebyla vždy bez problémů - motor při startu letadla dosahoval obrovských čísel točivého momentu, přes 6 300 Nm, takže ve Spitfire, kam se také montoval, a jiných malých letadlech působil problémy se stabilitou. To bylo řešeno druhou vrtulí, umístěnou hned za tou první, která rotovala opačným směrem, ovšem neměly ji všechny stroje.
Z oněch 50 verzí byl poslední Griffon 130, který protiběžnou vrtulí osazen byl a jeho výkon byl 2 452 k v letové výšce 1 524 m. A byl poslední také ze všech leteckých pístových dvanáctiválců, které Rolls-Royce vyráběl. Po roce 1955, kdy výroba Griffonů skončila, začala značka s vývojem a výrobou proudových motorů.
Tyto parametry dělají z Griffonu dokonalý motor, chcete-li postavit noční můru ekoaktivisty nebo jiné auto s „nemístně” velkým motorem. Pouštíte-li se do takového projektu, je tu další dobrá zpráva - jeden Griffon je na prodej v Německu. A dokonce možná k němu dostanete i zbytek traktoru-dragsteru, ke kterému byl přimontován, pokud majitel nemá v plánu instalovat na šasí něco jiného.
Nevíme o tomhle konkrétním motoru mnoho, jen že je stále funkční a připraven na zástavbu do čehokoli jiného, co by mělo s ohromujícím řevem fascinovat příznivce monster na čtyřech kolech. Víme také, že byl vyroben v roce 1942, má dnes objem 40,6 litru a že z něj dává přes 2 200 koní. A že za něj majitel chce 175 tisíc Eur, tedy asi 4,7 milionu korun. Není to málo, ale letecká V12 o takhle šíleném objemu má své kouzlo, zejména když v noci šlehá plameny z otevřených výfuků, jak se můžete podívat na videu níže...





Tenhle Griffon je na prodej. Poslední obrázek ukazuje nejspíš stroj, kde v poslední době pracoval, víka ventilů vypadají podobně
Sériová víka ventilů ale na Griffonu vypadají mnohem lépe, jak ukážou muzejní kousky
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak už ztrácí pouhé 4 body včera 18:54
- V deštivém Sprintu dominoval až v úplném závěru král Sachsenringu Marc Marquez včera 15:23
- První Supersporty vyhrál Manzi, 17. Vostatek včera 14:53
- Pole Position pro Dixona; 14. Salač včera 14:36
- Překvapivé Pole Position v Moto3 pro Scotta Ogdena včera 13:45
Nejnovější články
Mercedes po sérii požárů svolal do servisů desítky tisíc aut dvou typů, lidem vrací podstatně horší vozy
před 2 hodinamiLamborghini konečně vzalo hybridní pohon Temeraria a nacpalo ho do koše, hmotnost auta klesla o několik metráků
před 4 hodinamiAudi začalo u skvělých „rychlých” nabíječek elektromobilů nabízet zákazníkům program pro zkrácení dlouhého čekání
včeraMazda v nové CX-5 ošidila interiér přesně tak, jak to zákazníci otevřeně nesnáší. Po kritice říká: Chtěli to tak zákazníci
včeraVW zastavil prodej svého pokusu o elektrickou dodávku v USA. Nikdo ji nechce, Němci to ale svádí na Trumpa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva