Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový sporťák Maserati byl vyvinut extrémně rychle, vypadá to na další italský průšvih
14.9.2020 | Petr Prokopec
Někdo to může označit za umění, jiní říkají, že za takovou dobu se nové auto dobře vyvinout nedá. Pravda ale bude zřejmě někde mezi - jedna italská značka patrně začala tam, kde ta druhá skončila, přesto vývoj zdá uspěchaný.
Předloni zesnulý Sergio Marchionne byl velkým fanouškem značek Alfa Romeo a Maserati. A jako šéf koncernu FCA se je rozhodl vrátit na výsluní. Zejména s prvním zmíněnou výrobcem měl velké plány, které slibovaly příchod hned osmi novinek. Nicméně realita byla a je jiná - do roku 2018 Alfa Romeo představila pouze modely Giulia a Stelvio a od té doby nic. Marchionne se následně odebral na věčnost a značku „zdědil“ Tim Kuniskis. I ten však měl zpočátku velké oči.
Alfa Romeo tak oznámila, že bychom se do roku 2022 měli dočkat mimo jiné návratu supersportu 8C. Kupé mělo dostat do vínku karbonový monokok, dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec usazený uprostřed, elektrifikovanou přední nápravu a více než 700 koní, s nimiž by nebyl problémem sprint na stovku pod tři sekundy. Kromě toho měl dorazit také čtyřmístný dvoudveřový model GTV, který by taktéž počítal s elektrickou podporou. Nicméně loni byly tyto plány zrušeny.
Přesunout se můžeme do současnosti, neboť Italové přestavili nový supersport, který se pyšní karbonovým monokokem a uprostřed uloženým třílitrem V6 twin-turbo. Logo Alfy Romeo však na jeho přídi a zádi chybí, místo toho si můžeme povšimnout trojzubce, který používá Maserati. Další Marchionnem protěžovaná značka totiž odhalila novinku zvanou MC20, se kterou spojuje vstup do nové éry. Aktuálně je ale velmi těžké nemyslet si, že se Maserati chlubí tak trochu cizím peřím.
Ještě více tento pocit sílí ve chvíli, kdy si projdete veškerá prohlášení automobilky z Modeny. Dle jednoho z nich vývoj nového supersportu odstartoval v lednu 2019, tedy před necelými dvěma roky. Pokud je to pravda, pak jsou Italové buď světovými rekordmany, nebo rozjeli velmi riskantní hru. Za tak krátkou dobu podobné auto jednoduše nelze vyvinout kvalitně a nakonec se o tom mohli přesvědčit sami Italové - zmíněná Giulia měla být vyvinuta za rekordních 26 měsíců a byl z toho velký průšvih, majitelé museli řešit velké množství někdy i tragikomických závad i dlouho po uvedení na trh.
Maserati tak s MC20 buď znovu riskuje, nebo nezačínalo od nuly. Automobilka ostatně říká, že jen testování nového třílitrového šestiválce zabralo mezi šesti a dvanácti měsíci, a to je jediný komponent, navíc pro jednu z verzí - vůz dostane i elektrické provedení. Samozřejmě, je to významný kus techniky, ale i tak to naznačuje, že vyvinout celé auto za rok a tři čtvrtě je nemožné. Spíše než cokoliv jiného se tak zdá, že Maserati převzalo zrušený program Alfy Romeo a dotáhlo jej až do slavnostní prezentace. Otázkou je, zda následovat bude i prodejní úspěch, neboť jak se říká, práce kvapná je málo platná a novinka Maserati může být stejný průšvih jako již zmiňovaná Guilia.
Ve výsledku tak není překvapivé, že je dnes Maserati skoupé na detaily, ač si zákazníci vůz již mohou přeobjednávat. Kdy se však přesně svých aut dočkají, není jisté, neboť sériová produkce má odstartovat až na počátku příštího roku. Do té doby bude dál probíhat vývoj.
Aktuálně tak už vlastně jen můžeme dodat, že nové MC20 měří 4 669 milimetrů na délku, 1 965 mm na šířku, 1 221 mm na výšku a 2 700 mm v případě rozvoru. Benzinová verze by neměla vážit více než 1 500 kg a s třílitrem Nettuno naladěným na 630 koní výkonu a 730 Nm točivého momentu a osmistupňovým dvouspojkovým automatem sdíleným s Corvette C8 má zvládnout stovku za 2,9 sekundy a dosáhnout maximálky přes 325 km/h.
O deceleraci se budou standardně starat větrané ocelové kotouče o rozměru 380 mm vpředu a 350 mm vzadu. Zákazníci je nicméně budou moci nahradit také lehčími karbon-keramickými. S uhlíkovými vlákny pak bude možné počítat také uvnitř, a to jak v případě volantu, tak v případě dekorů. Chybět nemá ani sada hliníkových pedálů, stejně jako třeba sedadla Sabelt nebo 10palcový digitální přístrojový štít a 10palcová obrazovka multimédií.
Karty tedy Maserati na jedné straně má rozdané hezky, což platí i o oné elektrické verzi, která by měla zvládat stovku za 2,8 sekundy, dosahovat nejvyšší rychlosti 310 km/h a na jedno nabití ujet přes 320 km. Nicméně rapidně krátký vývoj je třeba vnímat spíše jako varovný signál, nikoliv jako pozitivum. A to i za předpokladu, že Maserati skutečně jen oprášilo to, čeho se Alfa Romeo musela kvůli nedostatku financí loni vzdát.
Maserati MC20 bylo vyvinuto v rekordně krátké době. I s ohledem na loni zrušený projekt Alfy Romeo 8C se nám tomu ale nechce příliš věřit. Foto: Maserati
Zdroj: The Drive, Maserati
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva