Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský „obkročný autobus” je prý podvod, podívejte se na pochybné detaily
9.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Transport Elevated Bus má podezřelé financování a diskutabilní funkčnost a prototyp je postavený dost podivně. Důkazy existují autoři to ale odmítají.
Čínský „obkročný autobus”, nazvaný Transport Elevated Bus (TEB) a prezentovaný před několika dny ve městě Čchin-chuang-tao, vzbudil pozornost, ale také rozpaky. A nyní se kolem něj objevují otázky a dokonce podezření, že se jedná o podvod, jehož strůjci chtějí jen vylákat peníze od investorů a zmizet.
Předně tu je otázka, jestli to je autobus, tramvaj nebo co vlastně. Podle původních zpráv nesly váhu stroje normální gumové pneumatiky, jako u autobusu, a kola na kolejích stroj jen vedla, jako u tramvaje. Odhadujeme to tedy na kombinaci obou a autoři o stroji hovoří jako o autobusu, tedy u toho zůstaňme. Z dalších fotek se ale dozvídáme, že postavené koleje nebyly tak úplně koleje, jako spíš žlaby. Nevypadá to příliš důvěryhodně.





Čínským médiím se nezdá, že vůz jezdí na pneumatikách a vodící koleje jsou spíše žlaby
Obočí může dále zvednout fakt, že první test byl jen na zhruba třech stovkách metrů a TEB při ní jel jen rovně. Některé zdroje tak kladou otázky, zda tahle věc vůbec umí zatáčet, protože postavit 22 metrů dlouhou tramvaj bez kloubů je dost ambiciózní. Odhadujeme, že by se natáčela čtveřice modulů s koly, ale to nemáme potvrzeno. I tak by ale se spoustou zatáček mohl tenhle stroj mít problém.
Další otázkou budiž pochybná kvalita stavby testovacího prostoru. Nástupiště byla provedená očividně dost narychlo a už teď se z nich začíná loupat barva. Koleje - či žlaby, jak chcete - ve kterých měl TEB jezdit, také nepůsobí dojmem, že by měly vydržet dekády.
Provedení testovacích prostor má zjevně své mouchy
Přesvědčivé pak není ani provedení samotného vozu, který se podařilo nafotit s odkrytými bočními panely. Je tu hned několik svérázných detailů, které završuje fakt, že klimatizaci u prototypu TEB zajišťuje jednotka určená pro domy či byty, ne systém pro auta.
Jenže to všechno se dá pochopit či vysvětlit, pořád je to prototyp a předváděcí jízda, ne finální produkční vozidlo a nasazení do provozu. Otázky se ovšem také rojí okolo faktu, že pod TEB můžou projíždět jen vozidla do 2 či 2,1 metru výšky. Vejdou se tedy jen SUV bez střešních boxů a dodávky v nízkých verzích. Všechna ostatní auta by musela jezdit jinými pruhy nebo úplně jinými ulicemi a to nemusí být reálné. V Číně je navíc limit výšky vozidel na silnici 4,5 metru. A také tu jsou značky, semafory a všechny podobné věci, které budou potřebovat úpravu, aby byl provoz TEB možný.
Řešení klimatizace vozu je pozoruhodné
Další otázky však budí zprávy, že projekt TEB získal peníze pomocí komunitního financování. Má se tedy jednat o podvodný peer to peer projekt s cílem podvést investory. Uvádí to čínská státní média Global Times a Sina. Připomínají Ezubao, podvodný P2P projekt, který od investorů získal přes 50 miliard jüanů (183 miliard korun) a který vláda zavřela minulý měsíc. Podle Global Times je s podivem také to, že Song Youzhou, autor TEB, má jen základní vzdělání.
Různá vládní oddělení popřela jakékoliv spojení s tímhle projektem, a to včetně města Čchin-chuang-tao, kde se první zkouška konala, a Univerzity Shanghai Jiaotong. Autoři projektu TEB přitom v minulosti uváděli, že s oběma spolupracují. Song Youzhou veškerá nařčení pochopitelně odmítá. „Neudělali jsme nic špatného,” řekl pro Sixth Tone. „Poslední testy ukazují, že návrh je proveditelný,” dodává. Jak to dopadne, se zatím nechme překvapit, oprávněnost pochybností Číňanů zvažte sami...
Kompletní fotogalerie
TEB budí některými detaily a kvalitou zpracování otázky. Na druhou stranu, je to jen prototyp...
...který se před pár dny poprvé ukázal naživo
Zdroje: Shanghaiist, Autohome China
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před hodinouIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejnovější články
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před hodinouNový polský prezident nechtěl obrněné auto po svém předchůdci, a tak si poručil nové. Tohle je ono
před 2 hodinamiPorsche našlo nové dno vysvětlování svého úpadku: Ten kolaps prodejů jsme plánovali!
před 4 hodinamiNěmečtí dealeři odhalili čachry s prodeji elektromobilů, ve skutečnosti vůbec nejsou takové, jak naznačují oficiální čísla
včeraMuž si přijel k dealerovi pro nové SUV za 1,6 milionu Kč, podívejte se, co nechal na protiúčet
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.21. 10:14 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 10:12 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha