Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani

Bývaly to prodejní hity a silnice jich byly plné. Dnes o ně v provozu sotva zavadíte, i když časy jejich slávy nepominuly zase tak dávno. Třeba žigulíků jezdí po silnicích Velké Británie jen 49 kusů, méně než Pagani Zonda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani

22.2.2020 | Petr Prokopec

Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bývaly to prodejní hity a silnice jich byly plné. Dnes o ně v provozu sotva zavadíte, i když časy jejich slávy nepominuly zase tak dávno. Třeba žigulíků jezdí po silnicích Velké Británie jen 49 kusů, méně než Pagani Zonda.

Pokud jste se ještě před 10 až 20 léty rozhlédli okolo sebe, mohli jste si povšimnout stále ještě poměrně velkého množství Škod 120 a příbuzných modelů. Dnes je ale všemu jinak, narazit na jeden z těchto vozů je stále větší vzácnost, vlastně je stále větší raritou vidět v provozu i takový Favorit. Nestojí za tím pouze jejich ochota korodovat kdykoliv a kdekoliv, nýbrž i skutečnost, že se vlastně nejedná o žádný zásadní model historie automobilismu. Lidé si v Česku tato auta kupovali zejména proto, že víceméně nic jiného nebylo k mání. V zahraničí je pak přesvědčovala cena, která byla velmi nízká. Obojí však již není rozhodující a jelikož nostalgie v tomto případě není tak silná, škodovky z komunistických dob mizí ze světa.

Nejsou jedinými, jak momentálně zjistil britský magazín Retro Cars. Ten zmapoval trh, který již tři týdny není součástí Evropské unie. Našel hned deset modelů, jež byly kdysi velmi populární a nyní jsou zralé na vymření. V britském centrálním registru je v jejich případě evidováno již jen posledních pár desítek či maximálně stovek exemplářů. Neznamená to samozřejmě, že by se posléze tato auta stala definitivní minulostí, neboť k nalezení budou i mimo Británii. Nicméně i tak je zjevné, že jakkoliv některé vozy svého času byly bestsellery, nyní mizí z povrchu zemského.

CO je tedy v Británii nejohroženějším druhem? VAZ-2105 neboli Lada Nova či Lada Riva, auta u nás známá jako žigulíky. Ten momentálně je v ostrovním království jedním z nejvzácnějších modelů vůbec. Registrováno jej je pouze 49 exemplářů, tedy menší množství než takového Pagani Zonda. Pokud si uvědomíme, že italská automobilka vyrobila jen velmi omezené množství aut, zatímco ta ruská má na kontě miliony a za dob Margaret Thatcher šla v Británii na dračku, pak je to fascinující stav.

Zajímavý je i pohled na další příčky, kde najdeme Alfu Romeo 146 (pouze 89 zbývajících kusů) a Fiat Uno (218 aut). V obou případech šlo kdysi o nadmíru populární modely v celé Evropě. Platí to hlavně o druhém zmíněném, jehož bylo prodáno 8,8 milionu exemplářů. Do Velké Británie jich zamířilo zhruba 300 tisíc, přičemž v jeden čas šlo dokonce o jeden z nejodváženějších modelů. Ovšem loni v březnu zbývalo už jen 232 aut, od té doby jich dále ubylo.

Dle editora magazínu Craiga Cheethama pozvolné mizení někdejších legend představuje problém hlavně pro mladé motoristy, kteří si chtějí pořídit levné první auto. Možnosti výběru se jim zužují, což v důsledku vede ke ztrátě zájmu o automobilový svět jako takový. Dvoustopé individuální dopravní prostředky se kvůli nedosažitelnosti pro řadu lidí stávají stejně neatraktivními jako třeba pračka. A tak jim jednoduše ukáží záda a raději nasednou do MHD.

Cheetham dodává, že přichází doba, kdy přežijí jen ti nejsilnější. Mezi takové budou patřit třeba klasické sporťáky značek MGB nebo Triumph, zatímco v případě Česka lze dát ruku do ohně za takovou Škodu 110R nebo i Rapid z let osmdesátých a devadesátých. Veškerý další hlavní proud je ale určen k pomalé záhubě. I proto, že jsou stále četnější mnohé programy šrotovného, v jejichž důsledku jsou starší auta stahována z ulic do lisu a drtičky výměnou za pár desítek tisíc slevy na nový vůz, kterou by lidé často dostali i bez toho.

10 nejohroženějších aut na britském trhu

1. Lada Riva - 49 kusů
2. Alfa Romeo 146 - 89 kusů
3. Fiat Uno - 218 kusů
4. Renault 21 - 221 kusů
5. Vauxhall Carlton - 270 kusů
6. Citroën BX - 286 kusů
7. Nissan Bluebird - 324 kusů
8. Volvo 440 - 407 kusů
9. Peugeot 309 - 409 kusů
10. Rover 800 - 468 kusů


Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 1 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 01Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 2 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 02Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 3 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 03Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 4 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 04Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 5 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 05Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 6 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 06Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 7 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 07Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 8 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 08Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 9 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 09Oblíbená auta, která rychle zmizela ze silnic: Lada může být vzácnější než Pagani - 10 - 10 nejohrozenejsich aut Velke Britanie 2020 Retro Cars 10
Tato auta se zakrátko stanou v Británii definitivní minulostí. Ač totiž třeba takového Fiatu Uno bylo dovezeno okolo 300 tisíc kusů, nyní v registru zůstává už jen 218 aut

Zdroj: Retro Cars

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.