Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Policie nasadila korunu německým zákazům dieselů, země je dál rozpolcená
2.4.2019 | Petr Prokopec
Navzdory poslednímu vývoji začínají zákazy dieselů platit v domově Mercedesu, tedy značky proslulé naftovými motory. Je to zvláštní, ještě zvláštnější je ale rozpolcenost Němců v celé věci.
V poslední době se zdálo, že se do Německa vrátil zdravý rozum. Spolková vláda schválila změny, dle kterých se dosud upřednostňované zákazy vjezdu starších dieselů do center měst přesunuly na druhý konec škály. Metropole tak musí nejprve přijít s jinými opatřeními, jako je třeba úprava dopravního značení či intervalů semaforů, než začnou omezovat motoristy na jejich právech. K tomu navíc budou moci přikročit teprve ve chvíli, kdy emise NOx překročí limit 50 mikrogramů na metr krychlový.
Díky těmto změnám se povedlo na poslední chvíli odvrátit zákazy vjezdu dieselů do Mohuče a Kolína, přičemž na jejich zavedení mělo dojít včera. Nicméně obě zmíněné metropole stihly včas přijít s inovovaným plánem na zlepšení kvality ovzduší. Kolín se tak zavazuje k řadě změn - město tedy modernizuje flotilu autobusů a učiní veřejnou dopravu mnohem atraktivnější, kromě toho zavede moderní semafory, jež mají vylepšit propustnost dopravy.
Podobné kroky plánuje Mohuč, přičemž město již naznačilo, že tato opatření budou natolik účinná, že k zákazu stoprocentně nedojde. V případě Kolína je situace poněkud komplikovanější, neboť znečištění je přece jen vyšší. Do budoucna tedy bude docházet ke kontrolám, zda jsou výše popsaná opatření účinná - a pokud nikoliv, pak na diesely stejně spadne klec.
I za nejistou budoucnost ale mohou být kolínští motoristé ještě vděčni. Ti ze Stuttgaru ji sice mají již potvrzenou, ovšem o pozitivech se v tomto ohledu rozhodně mluvit nedá. Domov Mercedesu již na počátku tohoto roku zakázal vjezd dieselům plnícím emisní normu nanejvýš Euro 4. Dosud se však jednalo pouze o turisty, místní dostali výjimku. Ta ale přestala platit k 31. březnu, od 1. dubna se tak celý Stuttgart (nikoli pouze centrum) uzavřel všem navzdory vládním změnám. Omezení neplatí pouze pro zásobování či vozy záchranných složek a další výjimečné případy.
Odpůrci dieselů tady zkrátka tvrdě stáli za svým a na rozdíl od jiných měst uspěli. Přesto nebo právě proto se ale nabízí otázka, zda zákaz vjezdu vůbec něco změní. Dopad bude mít hlavně na tranzitní dopravu, obyvatel Stuttgartu se dotkne v omezené míře. Dle statistik bylo na území města ke konci února registrováno pouze 18 500 dieselů plnících normu Euro 4 či nižší. Metropole je přitom šestou největší v Německu a v jejím hlavním jádru žije 2,7 milionu lidí, v přilehlých oblastech pak dalších 5,3 mil. Jde tak o čtvrtou nejlidnatější lokalitu v zemi.
Z této statistiky je jasné, že celkový počet naftových osobních automobilů ve městě se bude počítat na stovky tisíc a výpadek 18 500 z nich stěží něco podstatného změní. Pozitiva by pak sice mohlo přinést omezení transitní dopravy, nicméně na druhou stranu lze počítat s negativy jindy - dotčení asi najednou nevyrazí do Německa jiným prostředkem, ale povětšinou místo průjezdu po dálnici zvolí přilehlé okresky vedoucí napříč vesnicemi.
Stuttgartský případ tak jasně ukazuje, jak nedomyšlené tažení aktivistů proti dieselům je. Je zjevné, že těch starších je ve velkých městech používáno minimum a omezení motoristů na hlavních tazích nepovede k ničemu jinému než ke zhoršení života v místech, kde dosud byl čistý vzduch. Aktivistické hnutí tak svými kroky jde přesně proti tomu, čeho chce podle vlastních slov docílit - „udržitelné budoucnosti pro děti”. Něco takového ale nezmiňujeme poprvé. Jen si říkáme, kolikrát to ještě musí zaznít, než se rozum vrátí do Německa definitivně.
Veškerému dění nasazuje korunu vyjádření stuttgartské policie, která momentálně neprovádí žádné kontroly a na žádné se ani nechystá. Dle jejích slov je mnohem podstatnější řešit prohřešky spojené třeba s jízdou na červenou nebo přes limit než skutečnost, zda někdo vjel do města se starším dieselem. I to jen poukazuje na to, jak rozpolcené dnes Německo v názorech na omezení dieselů je.






Stuttgart se včerejším dnem uzavřel starším dieselům. Na místní to vliv mít v podstatě nebude, tranzitní doprava se pak přesune hlavně z dálnic, kde nikomu v podstatě neškodila, do rezidenčních oblastí
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Z plánů Hondy na přechod na elektromobily nezbylo skoro nic. Ruší investice, ani v roce 2030 jich neprodá víc než pár set tisíc
před 7 hodinamiVýletníci pozor, Itálie na některých místech zakáže vjezd dieselů. Takový chaos mohli vymyslet jen Italové
před 8 hodinamiBritský král si koupil čínské auto a ještě se tím chlubí, to je také pozoruhodný posun
před 10 hodinamiÚplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
před 11 hodinamiK mání je Porsche vyrobené na přání člena rodiny Porsche. Je to noblesní, výbavou i technikou napráskaný kus jako žádný jiný
dnes
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.23. 11:18 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.23. 08:50 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan