Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Omladinu přestávají bavit auta, individuální dopravu nahrazuje internetem
19.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Z domova můžete nakupovat, komunikovat se známými i pracovat. Existuje tak vlastně důvod, proč vyrazit do dopravní zácpy?
Tento měsíc slavíme čtyřicáté výročí premiéry filmu American Graffiti, tedy snímku, který dlouhá léta víceméně definoval vztah mladých lidí k automobilům. Čtyřkolové klenoty byly jednoduše cestou ke svobodě, do práce, za známými i nákupy. Zároveň se z nich staly ukazatele společenského postavení. Tato doba se však začíná stávat minulostí - mladí raději sahají po elektronice než klíčcích od automobilu, ve kterém vidí maximálně dopravní prostředek. Tomu se ale nemůžeme divit, neboť do práce většina z nich ve městech s nedostatkem parkovacích míst míří hromadnou dopravou, ke kontaktu s přáteli používá sociální sítě a k nakupování místo kamenných obchodů internet.
Tento trend u nás nemusíte vnímat jako relevantní, v některých zemích se ale už projevuje v plné síle. Za příklad můžeme použít Japonsko, kde tento fenomén dospěl největšího rozvoje. Po dvacet let stagnující ekonomika, extrémní dopravní zácpy a zaměření mladých na spotřební elektroniku místo automobilů vedly ke značnému smrštění tamního automobilového trhu do značné míry právě kvůli tomu, že z něj ubyla velká část mladých zákazníků. Zatímco v době největší slávy v roce 1990 bylo prodáno 7,7 milionu vozů, v roce 2011 již registrace klesly na 4,2 milionu.
Samotný propad ovšem není tou největší katastrofou, tou je právě změna struktury kupujících. Podle výzkumu největšího japonského obchodního listu Nihon Shimbun se podíl dvacetiletých, kteří vůbec uvažují o koupi automobilu, snížil ze 48 % v roce 2000 na 25 procent v roce 2007. Počet mladých pod třicet pak ve stejném ohledu klesl mezi lety 1993 a 2005 na polovinu. Ztráta zájmu se pak pochopitelně odráží i v samotných prodejích a za vším prý stojí zmiňovaný internet, byť jeho preferenci jistě pomáhají i jiné faktory. Třeba fakt, že 40 % japonského trhu s auty činí kategorie zvaná „kei cars“, tedy minivozy s objemem motoru do 0,66 litru. Taková auta jsou nakonec opravdu jen dopravním prostředkem a za jejich volant se z jiných příčin lidé nehrnou.
Souvislost mezi rozmachem internetu a ztrátou zájmu mladých lidí o automobily potvrzuje i studie Výzkumného dopravního institutu přidruženého k Univerzitě v Michiganu. Podle ní v patnácti sledovaných zemích došlo k značnému souladu, kde na jedné straně stál zvyšující se zájem o internet a na druhé stále menší počet mladých za volantem. Vinit z toho přitom nelze nedostatek financí, neboť např. takové ojetiny dnes stojí méně než kdykoliv předtím. A rozhodně nejde o nezajímavé vozy, přesto ani na tento popud mladí nereagují, vyrostli už zkrátka v trochu jiné realitě.
Může se zdát, že Japonsko je daleko, ale i v Německu se za posledních 10 let značně snížil počet mladých pod 25 let, kteří ani nemají řidičský průkaz. Přitom podle analýz čím později lidé na trh s automobily vstoupí, tím méně si jich v životě koupí. Se rostoucí oblibou tzv. sdílení aut, kdy jedno auto bez problémů pokrývá nenáročné potřeby řady lidí, si pak někteří své vlastní auto nikdy ani nekoupí.
Podobný trend lze vysledovat i ve Velké Británii, která je brána za kolébku automobilismu a kde najdete snad největší počet sportovních automobilů na hlavu. I zde ale většinu řídí postarší lidé. Podle Ministerstva dopravy totiž počet držitelů řidičského průkazu ve věku od 17 do 20 let klesl ze 48 procent v roce 1993 na 31 procent v roce 2011. U mladých ve věku od 21 do 29 let to již bylo méně drastické (ve stejné době ze 75 % na 63 %), přesto jsou dané závěry pozoruhodné.
Je ovšem otázkou, zda si z nich automobilky něco vezmou. Řidičskou atraktivitou „trpí” stále měně nových vozů a fakt, že více a více připomínají spíše smartphone na kolech, jen nahrává jejich dalšímu zavrhování. Zajímavé bude také sledovat, zda se něco podobného bude ve větší míře projevovat i u nás, my zatím tento trend v našich zeměpisných šířkách jako silný nevnímáme. Není ale důvod domnívat se, že Česká republika bude za do značné míry stejných okolností ušetřena stejných následků...



Mladí lidé stále více považují automobily jen za prostředky, které jim přivezou žádané zboží. S rozšířenými službami na internetu se tak za volant nehrnou
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejčtenější články
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025Ruská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
19.8.2025Japonci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
19.8.2025Ojetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan