Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Otravný start-stop není ani nový. Tohle auto ho dostalo už dávno a byl to propadák, teď může být vaše
6.5.2022 | Petr Miler
Že systém start-stop není dobrá či zákazníky vyžádaná věc, víme už dávno. Kdyby ale byla aspoň nová... Ani to neplatí, jde o dávný a dávno neosvědčený nápad, tohle auto to vhodně připomíná.
Když přijde řeč na moderní technologie pro snížení spotřeby paliva, člověku se vedle downsizingu a elektrifikace nejsnáze vybaví systém start-stop. Jsme odpradávna jeho kritiky, jedná o velmi nevýhodný obchod měnící týrání nejcennější součásti spalovacího auta za nevýznamné snížení spotřeby, přesto je v moderních autech prakticky samozřejmostí.
Je tomu tak navzdory faktu, že přišel nikým nežádán a motor dříve nebo později zničí. Dnes je jím opravdu standardně vybaveno pomalu každé nové auto včetně Porsche či Ferrari a automobilky z z něj rády dělají moderní vynález, který nevyhnutelně přinese spásu planety. Jenže tahle technologie není vůbec nová - už o mnoho dříve ji mělo třeba VW Lupo 3L, dnes se ale podíváme do ještě o dost dávnější historie.
Start-stop totiž jako první dostalo Audi 80 generace B2. Nebyl k dispozici paušálně, od roku 1981 si jej zákazníci mohli pořídit v rámci příplatkového paketu Formel E. Přidával start-stop a extra dlouhý pátý převod, což mělo spotřebu paliva snížit až o 22 procent. Tušíme, že realita nemohla být až tak dobrá, každopádně šlo tehdy aspoň o technickou zajímavost. Systém totiž nebyl automatický, ale spíše poloautomatický - motor bylo možné s vidinou delšího stání vypnout tlačítkem na páčce stěračů (jak můžete vidět nejlépe na hlavní fotografii), spuštěn byl samočinně přidáním plynu nebo zmáčknutím spojky. Svérázné.
Kdo by čekal, že se vyhlídka více jak pětinového snížení spotřeby postará o masivní zájem publika, mýlil by se. Model 80 jako takový byl žádaný, zájem o paket Formel E byl ale minimální a Audi odmítá - možná to ani samo neví - sdělit, kolik vozů jím vybavených prodalo. Soudě podle jejich raritnosti v jakémkoli pozdějším prodeji ale musel být zájem minimální, o čemž nejlépe svědčí fakt, že v nabídce vydržel jen pár modelových let.
Auto na fotkách níže jej ovšem má. Je z roku 1982 a je to o to větší vzácnost, že Formel E je tu spojen s 86koňový benzinovým motorem 1,6 - když už ho někdo chtěl, pak šlo obvykle o šetřílky volící 63koňový diesel. Jsme v prémiovém benzinovém sedanu střední třídy 80. let, takže udávaná spotřeba 8,5 litru benzinu na 100 km (místo 10,9 litru benzinu ve standardním provedení) při jízdě ve městě mohla platit za tahák, dnes asi nikoho neohromí. Jízdní výkony nebyly valné, první čtyři stupně převodovky byly poskládané normálně a pětku člověk řadil, jen když nepotřeboval zrychlovat. Pak vůz dokázal udržovat rychlost 167 km/h, ani to už neohromí.
Pokud vás tenhle automobil přesto zaujal, můžete si jeden ze tří, který aktuálně vidíme na prodej v Evropě, koupit. Má údajně najeto 118 500 kilometrů, je prý kompletně originální a vypadá na své 40leté stáří velmi zachovale. Cena 9 990 euro (asi 250 tisíc Kč) odpovídá spíš vzácnosti než faktické atraktivitě, ale svým způsobem je to zajímavá nabídka. Svým způsobem...












Tohle Audi je sice 40 let staré a moc nejede, ale má start-stop. Skutečně nejde o nový nápad a tehdy se neosvědčil, zájem byl minimální a paket jej nabízející po pár letech zmizel z nabídky. Přesto se start-stop do aut vrátil, protože o přání zákazníků už se dnes v automobilovém světě zajímá málokdo. Foto: Thorsten, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 5 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
před 7 hodinamiŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
před 8 hodinamiMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
před 10 hodinamiNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub