Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív
6.5.2021 | Petr Prokopec
Pandemie koronaviru má pozoruhodné dopady a tento je jedním z nich. Už dříve zajímavé zboží je nyní žádané tak moc, že i jindy slušné firmy berou od koho mohou, jinak nemají šanci opravit auta svých zákazníků.
Pokud si dnes vyrazíte koupit nové auto, možná se budete divit, jak to probíhá. Ze všech stran slyšíme o nedostatku čipů, který způsobuje tak velká omezení na straně výroby aut, že je nových vozů přes omezenou poptávku málo. Je to fakt, jde ale jen o jeden aspekt, potíže jsou na mnoha úrovních.
Měli jsme nedávno tu čest asistovat při výběru jednoho nového BMW a byl to skutečně bizarní proces. Na jednu stranu je třeba kvitovat, že Mnichov umí vyrobit téměř všechny modely a relativně rychle, ovšem ne v obvyklé podobě. Chcete třeba parkovací asistent s 360° pohledem kolem vozu? Smůla, není a nebude, můžete mít jen základní asistent s obvyklou parkovací kameriu. Chcete masážní sedadla pro řadu 5? Nejsou. Chcete M-sportovní sedadla pro řadu 3? Nejsou. Chcete jiné než modré třmeny brzy pro eMkové modely? Nejsou a nebudou, letos zřejmě už vůbec. Tak lze pokračovat ještě chvíli a neděláme si iluze, že to u jiných značek vypadá jinak.
Některé tyto nedostatky jsou dány oněmi čipy, další ale nikoli, jde o nedostatek jiných dílů, kterých se z toho či onoho důvodu nevyrábí dost. Takové komponenty ale nechybí jen při výrobě nových aut, chybí i servisům a přesně to rozjelo novou éru krádeží dílů z aut. Poptávka po chybějících komponentech je velká a ochota servisů nakupovat i mimo oficiální kanály taktéž, což pochopitelně žene ceny nahoru a motivuje zloděje, aby „dodávali”, co je žádáno.
O rostoucí kriminalitě na tomto poli je slyšet z řady míst světa, naposledy od policistů z Eastpointe v americkém Michiganu. Ti oznámili, že jen na počátku tohoto týdne zaznamenali jedenáct telefonátů informujících o krádeži volantu, jde ale jen o jasněji zdokumentovanou špičku ledovce. Incidentů je daleko více právě z výše zmíněných důvodů - i airbagů se vyrábí málo a servisy opravující auta mají vůbec nedostatek, neboť výrobci preferují automobilky a ty pochopitelně výrobu nových vozů. I oficiální servisy se tak uchylují k výkupu použitých dílů za hotové bez dalších otázek.
Právě tyto praktiky vedly k navýšení četnosti krádeží, jejichž obětí se v USA stávají mimo jiné Chevrolety Malibu a Equinox. Proč si zloději berou na mušku právě tyto dva vozy, nebylo vysvětleno, dá se však předpokládat, že ve hře je jejich velké množství (každoročně se prodá souhrnně okolo půl milionu kusů jen ve Státech) i nižší úroveň zabezpečení. Oba vozy totiž patří mezi to nejlevnější, co Chevrolet nabízí. S tím pak ve výsledku koresponduje i chování zákazníků servisu a servisů samotných.
V případě levných aut totiž každý netouží po zcela novém originálním volantu, který včetně airbagu a veškeré elektroniky může vyjít i na několik tisíc dolarů. Řešením jsou kousky z druhé ruky, které jsou povětšinou k mání za nějakých 200 až 300 USD (4 300 až 6 500 Kč). Policie je přitom bezradná a lidem doporučuje, aby svá auta parkovali v garážích, pod světly nebo v blízkosti kamer.
Je přitom třeba dodat, že volanty se kvůli airbagům kradly vždy, už dosud si zloději měli jejich odcizováním vydělávat zhruba 50 milionů dolarů ročně (1,07 miliardy korun). Jejich nedostatek je ale evidentně přiměl k větší aktivitě, podle policistů násobně větší. Je pak zřejmě jen otázkou času, než dojde na další takto odcizitelné komponenty slušné hodnoty - kde je poptávka, vznikne i nabídka.






V USA se nyní kradou hlavně volanty z Chevroletů Malibu a Equinox. V obou případech se jedná o vozy ze spodního spektra nabídky značky, které tak mohou mít horší zabezpečení. Zvýšené riziko krádeže se ale týká prakticky všech aut, airbagů se nevyrábí dost. Foto: Chevrolet
Zdroj: Fox 2
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 5 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 2 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 4 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 5 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 7 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva