Papírová spotřeba není vše, v Německu dnes auta spotřebují více než v roce 1990

Nová studie odhalila, že emise skleníkových plynů z dopravy v Německu neklesají. Jde to na vrub většímu počtu aut, která bývají větší a výkonnější,
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Papírová spotřeba není vše, v Německu dnes auta spotřebují více než v roce 1990

10.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Papírová spotřeba není vše, v Německu dnes auta spotřebují více než v roce 1990

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová studie odhalila, že emise skleníkových plynů z dopravy v Německu neklesají. Jde to na vrub většímu počtu aut, která bývají větší a výkonnější,

Navzdory přísným emisním nařízením v Evropě spotřeba paliva automobilů neklesá. Odhalila to studie, která se zabývala vývojem emisí skleníkových plynů z dopravy, který je spotřebě paliva přímo úměrná, od roku 1990. Doprava je také jediná oblast, kde se emise nesnižují, ale kde naopak mírně rostou. Ovšem, bavíme se o CO2; ty skutečně škodlivé složky emisí spalovacích motorů, tedy pevné částice a oxidy dusíku, jsou na poklesu.

Emise z dopravy v Německu tvoří 18 % všech emisí skleníkových plynů, méně než pětinu celkového množství. Současné motory jsou tedy jednotkově čím dál úspornější, tohle zlepšení nicméně vyruší nárůst počtu aut na silnicích. Není tedy možné říci, že by zlepšování čistoty výfukových plynů nemělo efekt, jen je onen efekt v celkovém souhrnu převýšen rostoucím počtem aut na silnicích. Jako další důvod toho, že se množství emisí nesnižuje, studie uvádí fakt, že si lidé kupují větší, těžší a silnější automobily.

„Všimli jsme si, že spousta technických vylepšení a trend posunu k úspornějším autům neznamená velký rozdíl,” komentovala Maria Krautzberger, šéfka německé Federální agentury životního prostředí, která studii vypracovala. To není přesné, jak stojí i výše, stav se nemění pouze absolutně, relativně ano. Lze tedy říci, že vděčíme úspornějším motorům za to, že neguje dopady rostoucího počtu aut na silnicích. Tedy nepřijmeme-li za svou myšlenku, že lidé si kupují větší a silnější auta právě kvůli nižší spotřebě a bez oné změny by si koupili slabší a spotřeba zůstala tak jako tak neměnná.

Problém podle studie také znamená zvyšující se množství nákladních automobilů na silnicích. Přeprava nákladu po silnicích Německa mezi léty 2000 a 2013 stoupla téměř o třetinu. Krautzberger zde volá po „urgentních změnách”, které by měly mít formu například zvýšení podílu lodní a železniční nákladní dopravy. Také navrhla emisní limity pro nákladní auta a mýto pro vozidla nad 3,5 tuny.

Studie nicméně nepřinesla jen špatné zprávy, množství pevných částic a oxidů dusíku ve vzduchu se prý snížilo. Také studie chválila míru recyklování, která je se 79 % nejvyšší v Evropě. Nastavený systém tedy funguje alespoň do určité míry, která není úplně malá. Zejména tou optikou, je-li doprava jedinou oblastí, kde se emise nesnižují, a tvoří 18 % všech emisí, ve zbylých 82 % jde množství skleníkových plynů dolů.


Papírová spotřeba není vše, v Německu dnes auta spotřebují více než v roce 1990 - 1 - emise z dopravy v nem neklesaji 01Papírová spotřeba není vše, v Německu dnes auta spotřebují více než v roce 1990 - 2 - Autobahn 02Papírová spotřeba není vše, v Německu dnes auta spotřebují více než v roce 1990 - 3 - Autobahn 03
Prodávaná auta sice mají ve srovnání s předchůdci stále nižší katalogovou spotřebu a snad jsou i reálně úspornější. Celkové množství spotřebovávaného paliva se ale kvůli množství aut na silnicích a změnám zákaznických preferencí nemění

Zdroj: Deutsche Welle

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše