Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby
24.12.2018 | Petr Prokopec
Automobily mají za sebou více než stoletou historii, přesto jen během posledních 13 let vzrostl průměrný výkon aut na německých silnicích o více jak třetinu. A růst je stále rychlejší.
Výkon nových aut navzdory snižování objemů pohonných jednotek šplhá nahoru. Ze strany výrobců dochází k soustavnému vývoji, jenž se nezaměřuje jen na turbodmychadla či kompresory, ale třeba i na termální účinnost. Moderní motory tak jsou mnohem efektivnější než agregáty z dob dávno minulých. Stinnou stránkou tohoto pokroku je jejich komplexnost, jež ústí v potenciálně vyšší poruchovost. Tento obchod ale začíná akceptovat stále více lidí i proto, že u nich dochází ke stále četnějším obměnám aut.
Nepsané pravidlo navíc říká, že každé nové auto musí být silnější a rychlejší než předchůdce. Zároveň by také mělo být úspornější, komfortnější a mít na palubě modernější technologie. Zákazníci pak sice nenesou zrovna libě nárůst cen, nicméně s ohledem na to, co nové vozy každým rokem nabízí navíc, není jejich růst dramatický.
Je jistě velmi jednoduché zjistit, o kolik se zvedl výkon toho či onoho modelu ve srovnání s předchozí generací, ale jak je tomu ale všeobecně? Na to se zaměřila nová studie společnosti Check24, která staví na datech z německého trhu, její závěry lze ale už vzhledem k velikosti německého trhu zevšeobecnit na celou Evropu.
Jak jsou tedy na tom naši západní sousedé? Celoněmecký průměr letos narostl na 130 koní, což je o tři více než loni a dokonce o 33 více než v roce 2005. Je tedy evidentní, že výrobci začali přikládat pod kotel pořádně výživná polínka hlavně poslední dobou, neboť dostat se na 97 koní jim zabralo více než jedno století. A na nule nezačínali. Oněch 33 koní ale bylo dosaženo během pouhých 13 let. A jedenáctina z dané cifry připadá na konto posledních dvanácti měsíců. Závody ve zbrojení tedy rozhodně neskončily, ale naopak zintenzivněly.
Opratě největších stád v rukou drží lidé žijící ve spolkových státech Bavorsko, Badensko-Württembersko a Hesensko. To rozhodně není překvapivé, hlavně u prvních dvou zmíněných, neboť ty jsou domovem Audi, BMW, Mercedesu či Porsche, které mají ve svých domovských městech vysoký podíl na trhu. A jsou to automobilky cílící hlavně na movitější klientelu požadující větší a tedy i výkonnější motory. V případě Hesenska pak zřejmě svůj vliv na statistiku má i místní autosalon, který se každé dva roky koná ve Frankfurtu.
Tuto spekulaci potvrzuje pohled na vozové parky jednotlivých měst. Frankfurt s průměrnými 134 koňmi figuruje na pátém místě v pořadí. Na první dvě příčky pak vyšplhaly domovy BMW a Mercedesu. V případě Mnichova je možné počítat se 142,5 koňmi, ve Stuttgartu výkon klesá na 137,1 koně. Mezi tyto dvě metropole a Frankfurt se pak vklínily Augsburg (136,7 k) a Norimberk (134,6 k).
Jak by situace vypadala u nás, můžeme jen spekulovat, sázet ale na průměrně nejvýkonnější auta v Praze, Brně nebo Ostravě ale jistě nebude liché. Samotné průměrné hodnoty pak nejspíše též nebudou dramaticky jiné a klidně mohou být vyšší. Češi si obecně potrpí na vyšší výbavu a lepší motory, Němci neohrnují nos ani nad vozy jako je Škoda Superb 1,6 TDI, které se u nás vzhledem k mizivému zájmu ani nenabízely.

Růst průměrného výkonu aut v Německu v posledních letech je až dramatický, v historii nenachází obdoby



Prohlédnout si můžeme i to, v jakých částech Německa si lidé kupují nejsilnější v jakých nejslabší auta





Ta nejsilnější jezdí v Mnichově, což není překvapivé, neboť jde o domovinu BMW. Jeho M5 Competition přitom dostalo do vínku hned 625 koní
Zdroj: Check24
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
