Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podívejte se, kolik aut se letos na prodá na 7 největších trzích světa. A co „pofrčí”
18.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Letošní rok se povětšinou ponese ve znamení růstu a dalšího rozmachu SUV. Překvapením je opět příznivá prognóza související s indickým trhem.
Za křišťálovou kouli by automobilky nejspíše vraždily. Stačil by totiž jediný pohled, a věděly by, jak upravit své porfolio specifickým požadavkům zákazníků. I když pravdou zůstává, že mnohé lze aktuálně odhadnout i bez čar a kouzel. Dá se téměř se stoprocentní jistotou předpokládat, že jedním z dominantních segmentů po celém světě bude ten, ve kterém se nabízejí SUV a crossovery jejich směrem mířící. S přihlédnutím na specifické lokální preference lze pak také počítat, že kupříkladu v Japonsku potáhnou vozy kategorie kei cars, v Americe díky vcelku stabilní ekonomice a nižším cenám benzinu pak velké pick-upy.
Abychom se ovšem neomezovali jen na pouhé odhady, přejděme rovnou k výhledu expertů společnosti IHS Global pro letošní rok. Ten možná i překvapivě klade důraz zejména na výrazný růst v Indii, který by měl být větší než v Číně. To by samo o sobě nebylo až tak překvapivé není, neboť největší trh světa je v poslední době konfrontován spíše s pomalejším než rychlejším rozvojem. Jenže Indii se světlé zítřky předpovídaly již mnohokrát a realita byla nakonec trochu jiná. Nikdy však nešlo o takovou tragédii, jakou aktuálně zažívá Brazílie, kde ekonomické a politické problémy způsobily kolaps. Podívejme se na to všechno podrobněji.
Austrálie
Odhadovaný počet prodaných vozů: 1,17 milionu kusů (+2,2 %)
Nejžhavější segment: velké crossovery a SUV (+8 %)

Australský trh bude letos pokračovat v trendu posledních let, kdy padá prodej tradičních sedanů na úkor velkých SUV. V prvním případě tak máme letos čekat pokles o 6 procent, zatímco ve druhém dojde na 17procentní růst. Do roku 2017 by pak na jeden prodaný sedan měla připadat dvě registrovaná SUV, zatímco ještě před dvěma lety byl poměr 1:1. Díky nízkým cenám benzinu jsou ovšem stále populární motory V8, o čemž svědčí třeba prodeje Fordu Mustang, kde podíl vrcholné verze na celkových prodejích činí 60 procent.
Brazílie
Odhadovaný počet prodaných vozů: 1,91 milionu kusů (-23,1 %)
Nejžhavější segment: subkompaktní crossovery a SUV (-6,3 %)
Jak jsme naznačili výše, Brazílie se letos potýká s velkými ekonomickými problémy. To způsobilo zejména přitvrzení v oblasti bankovních půjček a leasingů. Dle IHS by se tak země měla dočkat poklesu prodejů nových aut o 573 tisíc exemplářů, a tak nebude překonána ani dvoumilionová hranice. Nicméně i přesto se najde pár „tutovek“, z nichž jednou jsou prémiové vozy, které se mají těšit dokonce lehčímu růstu registrací. V případě subkompaktních crossoverů a SUV pád nebude tak drastický jako u zbytku trhu.
Čína
Odhadovaný počet prodaných vozů: 25,51 milionu kusů (+5,5 %)
Nejžhavější segment: subkompaktní crossovery a SUV (+3,6 %) a kompaktní crossovery a SUV (+7,5 %)
Největší trh světa bude letos reflektovat odklon od sedanů směrem k SUV, k němuž dochází také ve zbytku světa. Nejžádanějším zbožím přitom budou dostupné pětimístné kompaktní modely, jichž by mělo být prodáno okolo 4,3 milionů kusů - tolik se jen pro příklad prodá letos celkově vozů na britském či francouzském trhu. Růst pak sice klesne z loňských 40 procent na letošních „pouhých“ 7,5 procenta, nicméně opět v porovnání s Francií jde o dvakrát tak lepší stav. Ve druhém sledu pak půjde o subkompaktní crossovery a SUV, kde sice růst nebude tak rapidní, nicméně jen loni bylo v tomto segmentu prodáno milion vozů, tedy skoro dvakrát více než předloni.
Evropa
Odhadovaný počet prodaných vozů v Německu: 3,25 milionu kusů (+1,2 %)
Nejžhavější segment: subkompaktní crossovery a SUV (+19 %)
Odhadovaný počet prodaných vozů v Itálii: 1,69 milionu kusů (+7 %)
Nejžhavější segment: subkompaktní crossovery a SUV (+29 %)
Zatímco největší evropský trh, tedy Německo, zůstane pro letošek víceméně na loňských číslech, opravdovým překvapením je růst v Itálii. Jelikož zemi již tolik netrápí ekonomická recese, došlo k oživení prodeje nových aut, jichž by letos mělo být registrováno o 111 tisíc více než loni. Nejžádanějšími modely budou subkompaktní crossovery a SUV, na které připadne jeden z devíti nových prodaných vozů.
Indie
Odhadovaný počet prodaných vozů: 3,44 milionu kusů (+10,3 %)
Nejžhavější segment: subkompaktní crossovery a SUV (+202 %)
Prognózy týkající se indického trhu jsou dosti odvážné, přeci jen s růstem a působivými prodeji se počítalo již mnohokrát, realita však nikdy tak radostná nebyla. Je proto otázkou, zda letošek bude tím přelomovým. Zvláště když kupříkladu v centrech mnohých měst panuje zákaz dieselových motorů s objemem přes dva litry. Na druhou stranu tu ovšem máme růst ekonomiky a zejména příchod nových levných crossoverů a SUV, jež v přepočtu stojí méně než 100 tisíc korun. Právě díky nim by tak subkompaktní segment měl letět nahoru raketovým tempem. 
Japonsko
Odhadovaný počet prodaných vozů: 4,99 milionu kusů (+1,1 %)
Nejžhavější segment: kei cars (+3,5 %)
Země vycházejícího slunce byla loni spojena s celou řadou problémů, jež vyústily v propad registrací. Ani začátek letošního roku není s ohledem na zemětřesení na ostrově Kjúšú nejpříznivější, nicméně ve výsledku by se trh měl dostat do plusu. A to zejména díky vozům kategorie kei cars, jichž by mělo být prodáno 1,55 milionu kusů. Poměrně překvapivě přitom tyto pidivozy budou více žádány v zemědělských částech země než ve městech, pro která byly stvořeny.
Spojené státy
Odhadovaný počet prodaných vozů: 17,48milionu kusů (+2,1 %)
Nejžhavější segment: muscle cars (+6,1 %)
Jak jsme zmínili již v úvodu, ve Státech lze letos počítat s velmi nízkými cenami pohonných hmot. Z toho důvodu se vzpruhy dočkají registrace SUV a pick-upů, i když i v jejich případě lze zaevidovat jistý posun směrem k downsizingu - čtyřválec je očekáván u zhruba 54 procent těchto vozů. Nemalý růst však čeká kategorii muscle cars, kde s rekordními registracemi může počítat zejména Ford Mustang. Pro modrý ovál se tak poslední generace stává opravdovým ternem.
Zdroje: IHS Global, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 26 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
