Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu

Mnichov tak dlouho odmítal postavit cokoli, co by navázalo na ikonickou M1, až v roce 2014 přišel s futuristickou i8. Ta byla ale příliš jiná na to, aby uspěla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu

12.3.2020 | Mirek Mazal

Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu

/

Mnichov tak dlouho odmítal postavit cokoli, co by navázalo na ikonickou M1, až v roce 2014 přišel s futuristickou i8. Ta byla ale příliš jiná na to, aby uspěla.

Konec jedné éry existence BMW se stává skutečností. Vedení mnichovské automobilky dále nechce trpět nevalný zájem o dosavadní „íčkové” modely a jak i3, tak i8 pošle do důchodu bez přímého nástupce. Jako první se sekery dočká i8 a není to až tak násilný krok, jak se může zdát. Spíše jde o projev snahy v době všeobecného šetření zbavit firmu jakékoli zbytné zátěže.

Datum ukončení produkce BMW i8 byl stanoven na polovinu dubna 2020. Mluvčí bavorské společnosti už dříve vyzval zákazníky, aby uzavřeli veškeré nedokončené objednávky nových vozů, neboť zájem o nové vozy dále nebude možné uspokojit.

Obchodníci se skladovými zásobami i8, jako jsou třeba ti ve Velké Británii, zareagovali okamžitým výprodejem obecně dost drahých modelů. Ani půlmilionové slevy ale nedělají z i8 příliš zajímavou nabídku, pořád startuje na sumách okolo 2,7 milionu Kč. Sumy blízké ceně modelu M760i xDrive byly ostatně od začátku pro i8 velkou čárou přes rozpočet jejího úspěchu - za cifru přes 3 miliony Kč bylo těžké přesvědčit zákazníky aut jako Porsche 911, aby dali přednost designově i technicky divoké alternativě s nejasnými vyhlídkami na budoucí udržení hodnoty. A další roky auta v prodeji tyto obavy jen potvrzovaly.

Plug-in hybridní sporťák mající permanentně k dispozici jen 1,5litrový tříválcový motor vznikal od června 2014 v továrně BMW v Lipsku. Výkonná vlajková loď nové řady elektrifikovaných vozidel si ale za necelých 6 let výroby nikdy nenašla stabilní pozici na trhu. Rok po uvedení měl být základním stavebním kamenem alternativního supersportu, ale kromě neschopnosti nadchnout nadšené řidiče chyběli ti, kteří by ochotni to vůbec pokoušet. Za dvanáct měsíců roku 2015 investovalo do koupě i8 jen 2 056 evropských zákazníků, což bylo nakonec nejvíc za celou dobu existence i8 na území starého kontinentu. Předloni si placatý hybrid pořídilo už jen 1 506 Evropanů a v mezičase prodeje spadly i pod 1 000 exemplářů ročně.

Nepřesvědčivá čísla z Evropy kopírují americké souhrny, za oceánem se v roce 2015 prodalo 2 265 kusů i8 a před dvěma léty se odhodlalo podepsat fakturu pouze 1 102 kupců. Dramatické poklesy hodnoty vozu (dnes stojí nejlevnější i8 v USA v přepočtu okolo 1 milionu Kč) dále utvrdily zákazníky v neochotě za i8 utrácet a logicky podpořily i konečné rozhodnutí BMW zrušit jeho výrobu bez plánu na jakéhokoli přímého nástupce a s autem se rozloučit poslední fotkou, na které je zařazováno do muzejního depozitu. Na sesterskou i3 dojde řada později a ani pro ni se přímý nástupce nechystá.


Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu - 1 - BMW i8 konec vyroby 01Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu - 2 - BMW i8 konec vyroby 02Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu - 3 - BMW i8 konec vyroby 03Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu - 4 - BMW i8 konec vyroby 04Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu - 5 - BMW i8 konec vyroby 05Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí bez nástupce v muzeu - 6 - BMW i8 konec vyroby 06
BMW i8 bylo jiné v příliš mnoha aspektech, i proto neuspělo

Zdroj: BMW

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše