Prodeje aut v Číně v únoru zkolabovaly, jejich výroba se propadla ještě víc

Ani ti největší pesimisté nepředpokládali, že by opatření přijatá proti šíření nového koronaviru mohla mít takový dopad, jaký mají. Čínská ekonomika se téměř zastavila a automobilový průmysl to odnáší v první linii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Číně v únoru zkolabovaly, jejich výroba se propadla ještě víc

4.3.2020 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Číně v únoru zkolabovaly, jejich výroba se propadla ještě víc

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ani ti největší pesimisté nepředpokládali, že by opatření přijatá proti šíření nového koronaviru mohla mít takový dopad, jaký mají. Čínská ekonomika se téměř zastavila a automobilový průmysl to odnáší v první linii.

Již více než měsíc je jedním z nejskloňovanějších témat koronavirus. Nová epidemie poslala do kolen především Čínu, kde se skoro zastavil život. Z toho profitovalo zejména životní prostředí, neboť uhelné elektrárny jely oproti loňsku na méně než poloviční výkon. Ekonomika oproti tomu zamířila opačným směrem, za čímž stojí také automobilový průmysl. Obavy z nákazy vyprázdnily showroomy měrou nevídanou a v prvním únorovém týdnu se prodeje nových vozů propadly o více než 90 procent.

Situace se od té doby alespoň trochu zlepšila. Část lidí vyrazila zpět do práce a nové realitě se začaly přizpůsobovat i automobilky - kupříkladu Geely začalo prodávat auta online s veškerým servisem a dovážkou vozu domů k zákazníkovi jedním ze zaměstnanců. Mnohá podobná opatření začala kartu obracet, i tak je ale únorová bilance automobilových prodejů v Číně naprosto tragická.

Po sečtení veškerých čísel se ukazuje, že únorové registrace nakonec meziročně poklesly o neskutečných 80 procent. Výroba aut se pak podle čínské automobilové asociace CPCA propadla ještě víc - o 86 procent. To je mimořádně tristní bilance ukazující, že v Číně se nadále téměř nic nevyrábí ani prodává. A ač únorový propad má být letos tím nejhorším, ani v příštích měsících nemáme očekávat pozitivní výsledky.

Tuto skutečnost potvrdil i koncern General Motors, dle kterého bude v Číně tragické celé první čtvrtletí. V tom druhém se ale situace má zlepšovat. Vše samozřejmě bude záviset na úspěšnosti opatření proti šíření koronaviru a jeho zvládnutí ve světě, což jistě nebude otázka týdnů, ale spíše měsíců - jsme teprve na začátku jeho šíření mimo Čínu.

Zasažen pochopitelně nebyl pouze automobilový sektor, ale celá ekonomika, která hlásí nejhorší výsledky od 90. let. Kvůli tomu se ovšem značně snižují možnosti, kterak by čínská vláda mohla zasáhnout. Víceméně se tak vlastně ani nedá očekávat návrat velkorysých dotací na elektromobily, naopak je mnohem blíže jejich úplné zrušení, k němuž Číňany hnalo jen drobné zhoršení ekonomické situace kvůli obchodní válce s USA. Už částečné snížení ale razantně zredukovalo zájem, s úplnou absencí by přišel kolaps.

Něco takového by pro automobilky bylo pohromou, neboť většina z nich doufala, že na čínském trhu se jim povede rozmělnit enormní náklady, kterým jinak čelí hlavně kvůli tlaku evropských politiků. Prozatím tedy vlastně jedinou pozitivní zprávou je to, že na dopady koronaviru reagují lokální čínské vlády vlastními dotační programy. Netýkají se jen elektromobilů, ale veškerých aut, což jen ukazuje, jak zoufala situace v Číně momentálně je.


Prodeje aut v Číně v únoru zkolabovaly, jejich výroba se propadla ještě víc - 1 - Prodeje Cina 02-2020 01
Únorové prodeje aut v Číně klesly o 80 procent

Prodeje aut v Číně v únoru zkolabovaly, jejich výroba se propadla ještě víc - 2 - Prodeje Cina 02-2020 02Prodeje aut v Číně v únoru zkolabovaly, jejich výroba se propadla ještě víc - 3 - Prodeje Cina 02-2020 03Prodeje aut v Číně v únoru zkolabovaly, jejich výroba se propadla ještě víc - 4 - Prodeje Cina 02-2020 04
Stojí za tím samozřejmě koronavirus, který vyprázdnil ulice i showroomy

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše