Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zašle vypadající, 11 let starý prcek za 1,6 milionu není žert, je to poklad z časů, kdy možné bylo všechno
11.1.2023 | Petr Miler
Když dnes přijdete k dealerovi nových aut s požadavkem na malé auto s pořádným motorem a manuální převodovkou, smát se budou ještě druhý den. Je fascinující, že před pouhými 11 roky bylo možné i to.
Jsou auta, nad kterými si člověk může ukroutit hlavu a přesto se současně musí smát. Jedním z takových je Audi A1 Quattro, nad kterým jsme popravdě řečeno kroutili hlavou, už když jsme vám ho před 12 léty představovali. Nešlo o projev nesouhlasu s jeho pojetím, to vůbec ne, byl to jen údiv, že podobný vůz v Ingolstadtu vůbec nechali vzniknout.
Už na začátku minulé dekády bylo jasné, že automobilový svět míří k maximální unifikaci dané stále tvrdšími evropskými normami, které k přímým nařízením vytvářejí i nepřímý tlak na minimalizaci nákladů. Už prostě nebyl čas na nesmysly, které neměly šanci vydělat automobilce ani haléř, spíše pobavily techniky i zákazníky a podpořily image toho kterého modelu. Éra Ferdinanda Piëcha v čele koncernu VW ale pořád rezonovala, a tak mohl vzniknout i výše zmíněný vůz.
Nikdy jsme se nezlobili, že se tak stalo, však považte sami. Rovných 256 koní výkonu z dolovaných z přeplňovaného dvoulitru, manuální převodovka a pohon všech kol, to všechno nacpané v prckovi o nevysoké hmotnosti, to znělo už v roce 2011 skoro jako sen. Ale stalo se to realitou s dynamikou charakterizovanou hodnotami 5,7 sekundy potřebných na zrychlení na stovku a 245 km/h maximální rychlosti. Slova o kapesní raketě tady byla slabá, třebaže dnešní měřítka jsou jinde - tohle byla kapesní vesmírná loď Enterprise.
Pochopitelně nešlo o auto pro každého. Automobilka předem omezila jeho výrobu na pouhých 333 vyrobených vozů, které byly po pár kouscích rozdělovány pro jednotlivé trhy. Zda se nějaký dostal také do České republiky, netušíme, ale třeba Nizozemci jich dostali 7. Sedm, to je celé, každý mohli nazvat podle jednoho ze smrtelných hříchů a nezůstal by jim ani jeden navíc. To je na tak velký trh hrstka aut a tomu odpovídá i počet dostupných aut v prodeji. Nechceme říci, že „A1q” není možné koupit, když chcete, v celé Evropě ale vidíme na prodej jen jednotky aut.
Zaujal nás kousek na fotkách níže, neboť je jetý tak málo, že je dodnes zánovní. Pokud byste ovšem měli pocit, že tohle auto po 11 letech od jeho vzniku konečně koupíte levně a kdysi šílená základní cena 49 900 Eur (tehdy i dnes přibližně 1,2 milionu Kč) bude třeba aspoň poloviční, jste na omylu. Vůz na fotkách níže má najeto 22 128 km, vypadá netknutě a jde právě o jedno z oněch sedmi „holandských” aut. A stojí - podržte si pivo obouruč - 66 890 Eur, tedy ještě o 17 tisíc euro víc. To dělá v českých víc jak 1,6 milionu Kč, za to koupíte krásnou, i novější R8, skutečný sporťák, ne jeho simulaci vytvořenou z nákupní tašky. Ale výjimečnost prostě dělá své.
Musíme se znovu pousmát a zároveň i zamáčknout slzu. Pokud vzpomínáte, co jste hlavně od německých automobilek mohli mít ještě před nějakými 15 léty, je tragické vidět, co z toho zůstalo dnes. Nabídka motorů, pohonů kol, převodovek, karosářských verzí... Nabídka byla tak široká, že se do ní mohlo dostat i něco jako A1 quattro. Dnes lidé žasnou, že Fabii ještě koupí s čtyřválcem. Ne však už současně s manuálem, ne jako kombík. A cenou taková verze bude se slušnou výbavou někde na polovině cifry kdysi potřebné na A1 quattro. Pokrok? Kde?














Je to auto z dob nepříliš povedených a nadčasových designů Audi, o to rychleji zašlo, o to rychleji zestárlo. Vážně to ale není A1 s podivným tuningem, je to tovární vesmírná loď na kolech. Foto: DTMobility Cars, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva