Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají

Všichni ví, že lidé dnes touží po SUV jako po máločem jiném a automobilky jim vychází vstříc. Ty maistreamové ale nabízí jen klasiku, nikoliv stylové verze. Přitom právě ty zákazníci chtějí a přijetí Renaultu Arkana v Rusku to jasně potvrzuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají

27.5.2019 | Petr Prokopec

Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Všichni ví, že lidé dnes touží po SUV jako po máločem jiném a automobilky jim vychází vstříc. Ty maistreamové ale nabízí jen klasiku, nikoliv stylové verze. Přitom právě ty zákazníci chtějí a přijetí Renaultu Arkana v Rusku to jasně potvrzuje.

Průměrná měsíční mzda v Rusku v loňském roce vystoupala na 42 213 rublů (cca 15 175 Kč). To oproti roku 2016 představuje více než 50procentní nárůst, dle kterého by mělo být nad slunce jasné, že tamní ekonomika navzdory sankcím míří vzhůru. Nicméně realita je o trochu složitější. Moskvu a Petrohrad je i udávaný průměr bohatstvím - většina lidí bere platy okolo 19 tisíc rublů (6 830 Kč).

Důvod, proč o tom vůbec hovoříme, je samozřejmě spojen s automobilovým sektorem. Konkrétně pak s pořízením nového vozu, tedy něčím, co si dovolit jen omezené množství lidí. Třeba taková Lada Granta, tedy jeden z vůbec nejlevnějších vozů na trhu, startuje na 434 900 rublech (156 340 Kč). Rusové tedy musí chodit minimálně 11 měsíců do práce, aby si ji mohli pořídit. A to samozřejmě jen za předpokladu, že v mezičase zůstanou o hladu.

V takovém Česku vám za podobných podmínek postačí pouze pětiměsíční docházka do zaměstnání, a přesto nakonec budete mít k dispozici vyšší rozpočet než Rusové. Vlastně tedy není překvapivé, že do země míří stále více čínských automobilek. Jejich vozy jsou nabízeny za hubičku, přitom již disponují působivým designem a mají ve vínku i relativně moderní techniku. Stejně tak lze ovšem pochopit i skutečnost, že řada evropských či amerických značek se z Ruska stahuje - pro jejich relativně drahá auta tu není mnoho prostoru.

Renault je jednou z mála automobilek, jež ruskému trhu zůstávají věrné. Dokonce na něm neváhá experimentovat a zkoušet, s čím by mohl uspět i jinde. Právě jen Rusům tak v prvé řadě nabídl model Arkana, který jsme si mohli představit minulý týden. Upozorňovali jsme tehdy, že jde o první dostupné SUV-kupé, tedy první vůz mainstreamové značky, který se v Evropě pokouší prorazit s karosářským stylem, s nímž už léta bodují „prémiovky”. Byli jsme tehdy přesvědčeni, že takové auto by si rádi koupili i lidé s menším rozpočtem, jenže zatím neměli od koho. A že Renault míří do černého, desítku, když tuto tradici mění.

Jak vidno, nemýlili jsme se, neboť úvodní edice Arkany byla vyprodána během pouhých tří hodin od premiéry. Pravda, ve hře bylo pouze 100 exemplářů s výbavou Edition 1, která startuje na 1 419 990 rublech (510 460 Kč), nicméně i na nižší varianty byl již zřízen pořadník. A v něm už podle informací Renaultu figuruje 10 tisíc lidí. Je tedy zjevné, že stylové SUV-kupé dokázalo Rusy pobláznit, a to se jedná o zemi, kde šílenství spojené SUV není takové jako v Evropě a jak jsme si řekli, pro Rusy je to drahé auto.

Je proto otázkou, proč jakýkoli vůz tohoto řazení nikdy nebyl a stále není k dispozici ve zbytku Evropy. Automobilky zjevně už léta marní šanci v přesvědčení, že cosi jako SUV-kupé je auto oslovující jen poněkud rozmařilejší zákazníky BMW, Mercedesu a dalších dražších značek. Zjevně se mýlí třeba i stejným směrem mířící Škoda Kodiaq GT by jistě učarovala také zdejšímu publiku. Renault si to nyní ověřil a je velmi pravděpodobné, že něco jako model Arkana nabídne i jinde. A ostatní by se měli přidat, pokud nechtějí Francouzům vyklidit pole.


Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 1 - Renault Arkana 2019 prvni sada 01Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 2 - Renault Arkana 2019 prvni sada 02Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 3 - Renault Arkana 2019 prvni sada 03Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 4 - Renault Arkana 2019 prvni sada 04Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 5 - Renault Arkana 2019 prvni sada 05Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 6 - Renault Arkana 2019 prvni sada 06Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 7 - Renault Arkana 2019 prvni sada 07Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 8 - Renault Arkana 2019 prvni sada 08Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 9 - Renault Arkana 2019 prvni sada 09Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 10 - Renault Arkana 2019 prvni sada 10Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 11 - Renault Arkana 2019 prvni sada 11Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 12 - Renault Arkana 2019 prvni sada 12Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 13 - Renault Arkana 2019 prvni sada 13Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 14 - Renault Arkana 2019 prvni sada 14Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 15 - Renault Arkana 2019 prvni sada 15Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 16 - Renault Arkana 2019 prvni sada 16Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 17 - Renault Arkana 2019 prvni sada 17Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 18 - Renault Arkana 2019 prvni sada 18Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 19 - Renault Arkana 2019 prvni sada 19Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 20 - Renault Arkana 2019 prvni sada 20Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 21 - Renault Arkana 2019 prvni sada 21Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 22 - Renault Arkana 2019 prvni sada 22Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 23 - Renault Arkana 2019 prvni sada 23Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 24 - Renault Arkana 2019 prvni sada 24Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 25 - Renault Arkana 2019 prvni sada 25Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 26 - Renault Arkana 2019 prvni sada 26Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 27 - Renault Arkana 2019 prvni sada 27Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 28 - Renault Arkana 2019 prvni sada 28Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 29 - Renault Arkana 2019 prvni sada 29Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 30 - Renault Arkana 2019 prvni sada 30Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 31 - Renault Arkana 2019 prvni sada 31Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 32 - Renault Arkana 2019 prvni sada 32Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 33 - Renault Arkana 2019 prvni sada 33Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 34 - Renault Arkana 2019 prvni sada 34Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 35 - Renault Arkana 2019 prvni sada 35Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 36 - Renault Arkana 2019 prvni sada 36Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 37 - Renault Arkana 2019 prvni sada 37Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají - 38 - Renault Arkana 2019 prvni sada 38
Renault Arkana je prvním dostupným SUV-kupé, které je k mání v Evropě. V Rusku je velkým hitem navzdory tomu, že je na tamní poměry vlastně docela drahým zbožím, na západ od ruských hranic by byl jistě ještě úspěšnější

Zdroj: Renault

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.