Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty

Současná průměrná spotřeba aut, motorek a trucků v USA je 13,36 litru na sto km. V roce 1923 to nebylo o mnoho méně, vývoj ale nebyl lineární.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty

22.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Současná průměrná spotřeba aut, motorek a trucků v USA je 13,36 litru na sto km. V roce 1923 to nebylo o mnoho méně, vývoj ale nebyl lineární.

Celková spotřeba paliva automobilů ve Spojených státech neklesá tak rychle, jak by se mohlo z klesající tabulkové spotřeby či zintezivňujících se regulací zdát. Vyplývá to ze studie Michiganské univerzity, podle které se za posledních 92 let snížila reálná průměrná spotřeba paliva všech aut jen o 3,44 litru na 100 km. V průběhu let navíc její vývoj nebyl lineární, v 60. letech byla průměrná spotřeba větší.

V roce 1923, kde výzkumníci začali bádat, byla průměrná spotřeba automobilů, motorek a všech druhů pick-up trucků v průměru 16,8 litru na 100 km. S levným benzínem se postupně zvyšovala na 19,8 litru v roce 1973, kdy svět zasáhla ropná krize. Až po ní se spotřeba začala snižovat, nejrychlejší pokrok byl do roku 1991, kdy činil průměr 13,9 l/100 km. Od té doby je zlepšení jen pomalé, v roce 2013, posledním započteným do výzkumů, byla spotřeba 13,36 litru na 100 km.

Tento výsledek může být šokující, ale není to úplně černobílé. V průběhu let se výpočet spotřeby měnil - do roku 1935 byly pick-up trucky sloučeny s automobily a motorkami, což mělo na průměr pochopitelně vliv. Pak byla auta a motorky v jedné skupině a náklaďáky v druhé a až od roku 1966 je rozlišováno mezi jednotlivými velikostmi trucků; počítají se sem i heavy-duty pick-up trucky, takže třeba Chevrolet Silverado 3500 nebo Ford F-350.

Číslo roku 2013 je výsledek spojení všech kategorií dohromady jako v roce 1923. Pokud bychom měli oddělit pouze automobily, ty byly v roce 1973 na hodnotě 17,55 l/100 km, zatímco v roce 2013 to bylo už 10,1 litru, zlepšení je tedy o víc než sedm litrů na sto za těchto 40 let. V případě heavy-duty pick-up trucků je zlepšení nejmenší, z 42 l/100 km v roce 1966 na 36,8 l/100 km v roce 2013. To je stále spousta paliva, očima Evropana, jenže je potřeba podotknout, že za posledních pět dekád se schopnosti těchto aut výrazně zlepšovaly; zvládnou nyní mnohem těžší náklady či návěsy, a tak se tímto způsobem i používají.

Jako v případě podobných výsledků z Německa, o kterých jsme informovali nedávno, ovšem nestačí ani takovéto vysvětlení statistiky. Auta postupně zlepšují svou výbavu, aktivní i pasivní bezpečnost, v mnoha případech se zvětšují a těžknou. Pravda, v případě Ameriky je potřeba myslet na to, že v 60. a 70. letech tam jezdila auta ohromných velikostí a hmotností a jejich výbava byla všechno, jen ne chudá. Dnešní auta však jsou ve většině případů výkonnější, přesto ale průměrná spotřeba klesá.

Podotknout je ale znovu třeba i jiný aspekt. Zákazníci si nekupují auta pouze podle toho, jaká potřebují, důležitá je i finanční stránka. A zde není podstatná jen pořizovací cena, nýbrž i spotřeba paliva. To, že auta snižují spotřebu tedy automaticky neznamená, že si zákazníci v příští generaci koupí automaticky stejný vůz a budou s ním jezdit za méně - zjistí-li, že je pro ně i z hlediska provozních nákladů únosný koupit větší, mohou si jej koupit, i když to původně neměli v úmyslu. A nebo si koupí vůz stejný a objektivně úspornější, ale jezdí s ním dynamičtěji, protože si to najednou mohou dovolit. Samotný tlak regulátorů na snižování spotřeby, někdy i skutečné, tak nemusí nutně přinést méně spotřebovaného paliva. A jak vidno, nepřináší, alespoň ne takový, jaký si tvůrci regulační opatření vysnili.

My jsme pochopitelně ti poslední, kteří by se zlobili na to, že dnes máme auta, která s podobnou spotřebou zvládnou něco docela jiného než před stoletím. Ekoaktivisté si samozřejmě můžou stěžovat, že statistické zlepšení není dost velké, reálná změna je ale velká. A nakonec ani rozdíl tří a půl litru paliva na každé stovce kilometrů není málo, pokud toho ročně najezdíte nad průměr...


Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 1 - benzinky usa 01Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 2 - benzinky usa 02Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 3 - 9 nej benz helios house LA 02
Benzinky se mění hodně, spotřeba benzínu méně

Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 4 - 2015 chevy silverado 2500 hd hc 01Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 5 - 2015 chevy silverado 2500 hd hc 02Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 6 - 2015 chevy silverado 2500 hd hc 03Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 7 - 2015 chevy silverado 2500 hd hc 06Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 8 - 2015 chevy silverado 2500 hd hc 07Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty - 9 - 2015 chevy silverado 2500 hd hc 08
Heavy-duty pick-up trucky mají spotřebu vážně velkou, také toho ale hodně zvládnou (zde Chevrolet Silverado 2500 HD)

Zdroj: UMTRI (PDF)

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.