Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Regulace EU mohou z aut udělat věc pouze pro bohaté, varuje šéf Fordu
16.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle Jima Farleyho musí EU při přípravě svých regulací myslet na to, že za přijatelných nákladů nelze dosáhnout všeho, co si usmyslí.
Malé přeplňované motory, start-stopy a spousta dalších věcí se v posledních letech dostává do aut v tak masivní míře z jediného důvodu - kvůli stále tvrdším regulacím, zejména pak těm emisním a zejména ze strany Evropské unie. Mnohdy zbytečný vývoj s rozporuplnou reálnou efektivitou a implementace podobných věcí pochopitelně nejsou zadarmo a nikdo jiný zákazník je v konečném důsledku zaplatit nemůže.
Automobilky zatím dodatečné náklady dokážou kompenzovat sníženými náklady na jiné části vozu, proto se dnes také nová auta jeví být méně kvalitními a méně trvanlivými než před dvěma dekádami. Ani toto ale nepůjde dělat věčně - podle Fordu mohou ambiciózní cíle EU po učinit zejména po roce 2020, kdy budou regulace ještě o hodně přísnější, drahou záležitostí. Tak drahou, že si je průměrný spotřebitel vůbec nebude moci dovolit.
Jim Farley, šéf evropské divize automobilky Ford, říká, že regulace by měly brát v potaz i dostupnost aut pro zákazníky, jinak riskují vytvoření elitistické společnosti bohatých lidí, která jediná si bude moci nová auta dovolit. Nezávisle na tom, jaké cíle z hlediska emisí vytyčí EU či jiná regulační autorita, spotřebitelé mají určitý rozpočet a do toho se musí s nákupem auta vejít. Do této ceny se pak musí vejít i automobilky s veškerými náklady - pokud to nezvládnou, nové auto neprodají.
Tato slova nepřicházejí v reakci na klesající prodeje Fordu či třeba rostoucí prodeje Fiesty na úkor Mondea, Farleymu zdá se leží na srdci nejen osud jeho vlastní značky, ale automobilového průmyslu jako celku. A nebo nechce, aby Ford musel z nabídky vyřazovat modely, které si s regulacemi EU pranic netykají - např. Fordu Mustang v Evropě se vede velmi dobře - v prodejích v březnu v Německu překonal Porsche 911 i Audi TT.
Také je možné, že Fordu se ve snaze vyhovět budoucím limitům nedaří tak moc, jak by chtěl. Anebo se prostě jen nechce pouštět do vývoje kvůli regulacím. Tato teorie je ale vzhledem radostně prezentovanému vývoji obecně nepřesvědčivého tříválce 1,0 EcoBoost dosti nepravděpodobná, realitou se zdá být něco jiného. Ford dnes spíše až dobře vidí, jak jeho ekonomické pozici pomáhá prodej vozů, které nejsou zrovna určené pro lámání rekordů ve spotřebě.
Zisk Fordu celosvětově za první čtvrtletí tvořil 434 milionů dolarů (10,4 miliardy korun) před zdaněním, více než za celý rok 2015. Klíčový vliv na to má fakt, že se více prodávají větší modely a zákazníci si do aut objednávají více příplatků, jak Farley dále uvedl v rozhovorou pro Financial Times. Kromě Mustangu je také velmi úspěšným modelem crossover Kuga a SUV obecně.
Tyto modely patří spíš k těm, u kterých není nízká spotřeba paliva primárním cílem, ale regulace po stránce emisí CO2 i oxidů dusíku a pevných částic se jich týkají úplně stejně. Minimálně tyto vozy mohou být za další čtyři roky dostupné opravdu o poznání hůře, prodeji menších modelů s nižší spotřebou už Ford jejich vyšší papírovou spotřebu těžko zvládne kompenzovat...

Jim Farley, šéf Ford of Europe














Fordu Mustang se v Německu velmi daří (ilustrační foto)
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 20 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
