Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje

Sebastian Vettel si mohl jen oči vykoukat, když Mercedes tohle řešení přivezl na druhé letošní testy. A je třeba dodat, že se není čemu divit, nebyl zdaleka sám. Ne všichni ale jen zírali, konkurence prý totéž zkoušela už loni, bez větších úspěchů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje

18.3.2022 | Petr Miler

Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje

/

Foto: Mercedes-AMG Petronas F1 Team

Sebastian Vettel si mohl jen oči vykoukat, když Mercedes tohle řešení přivezl na druhé letošní testy. A je třeba dodat, že se není čemu divit, nebyl zdaleka sám. Ne všichni ale jen zírali, konkurence prý totéž zkoušela už loni, bez větších úspěchů.

Start letošní sezóny Formule 1 je tím nejzajímavější za řadu posledních let. Důvod netkví ani tak v tom, že se ta loňská stala ukázkou dlouho nevídané rivality dvou vyrovnaných pilotů a týmů, zajímavá je hlavně kvůli příchodu zcela nových monopostů. Od základu nově vystavěná technická pravidla nabijí technickým esům jednotlivých týmů novými náboji a je velkou otázkou, kdo bude skutečně pálit ostrými.

Reálnou odpověď nebudeme znát dříve než zítra odpoledne, kdy se pojede kvalifikace na první závod sezóny, to už nikdo nebude moci klamat tělem. V tuto chvíli můžeme vycházet jen z výsledků předsezónních testů, které ale tradičně mnoho neřeknou. Více tak zaujaly tím, že zatímco všechny ostatní týmy přivezly na druhé kolo testů víceméně to samé (jakkoli nepochybujeme, že neviditelné rozdíly mezi jednotlivými vozy budou hodně velké), Mercedes dorazil s něčím úplně jiným.

Jde o řešení celého boku vozů, kdy Němci skutečně chytře využili konstrukce pravidel a v mantinelech vymezených pravidly vytvořili mnohem užší a snad i elegantnější stroj. Je také rychlejší? V testech toho mnoho nepředvedl, takže může být a nemusí, přinejmenším Günther Steiner, šéf Haasu, ale říká, že Mercedes objevil Ameriku s tímto řešením narazí. Podle něj jeho tým napadlo totéž už loni v červenci.

„Přesně takový byl náš koncept pro první skici. Loni v červenci jsme ho testovali v aerodynamickém tunelu a zjistili jsme, že přináší výhody v pomalých zatáčkách. V rámci celkového řešení se ale rozhodli pro širší bočnice,” řekl Steiner pro Auto Motor und Sport. Toto řešení tedy nepovažuje za tak dobré, aby ospravedlnilo svou existenci v ostré akci a může se docela dobře stát, že nepůjde o žádnou výhru.

Jakkoli Steiner zní přesvědčivě - a jeho schopnosti není radno zlehčovat -, pořád platí, že Haas je relativně malý tým s relativně malým rozpočtem. Mercedes mohl celé řešení dotáhnout v detailech dál, využít jeho výhod a popřít jeho nevýhody. Ostatně, simulace používá též a nakonec se rozhodl vydat touto cestou. Dříve než zítra ale realitu nebudeme znát - buď bude Mercedes zbytek pole školit jako většinou, nebo se svou „modelkou” narazí a nezbude mu než se vrátit k předchozí koncepci, kterou sám použil při úplně prvních testech ve Španělsku.


Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje - 1 - Mercedes W13 F1 no sidepots 01Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje - 2 - Mercedes W13 F1 no sidepots 02Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje - 3 - Mercedes W13 F1 no sidepots 03Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje - 4 - Mercedes W13 06Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje - 5 - Mercedes W13 07Řešení, kterým Mercedes chytře využil díru v pravidlech a postavil úplně jinou F1, prý nefunguje - 6 - Mercedes W13 08
Radikálně odlišně pojaté bočnice Mercedesu mohou pro letošek znamenat výhodu díky lepší aerodynamice. Ale nemusí tomu tak být, jakkoli Sebastian Vettel na toto řešení zíral jako vrána, šéf Haasu jej znal už z loňských příprav nového vozu. Foto: Mercedes-AMG Petronas F1 Team

Zdroj: Auto Motor und Sport

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše