Riziko zranění mužů a žen při autonehodách ukazuje úskalí současných crash testů

Tělesné schránky mužů a žen jsou sice jiné, odlišné riziko poranění ale není primárně dáno přirozenými faktory. Potíže je v tom, že tělo ženy neodpovídá průměrnému řidiči, a tak se pro jeho bezpečnost auta neoptimalizují.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Riziko zranění mužů a žen při autonehodách ukazuje úskalí současných crash testů

2.1.2020 | Petr Prokopec

Riziko zranění mužů a žen při autonehodách ukazuje úskalí současných crash testů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tělesné schránky mužů a žen jsou sice jiné, odlišné riziko poranění ale není primárně dáno přirozenými faktory. Potíže je v tom, že tělo ženy neodpovídá průměrnému řidiči, a tak se pro jeho bezpečnost auta neoptimalizují.

Nejspíše vám neuniklo, že žijeme ve světě stále větší politické korektnosti a genderové i jiné vyváženosti. O to překvapivěji se jeví aktuální výsledky výzkumu Centra pro pokročilou biomechaniku při americké Univerzitě ve Virginii, podle něj u žen připoutaných bezpečnostním pásem hrozí o 73 procent častěji závažné poranění při čelním nárazu než u mužů.

Výzkumníci ze Švédska doplňují, že při nárazu zezadu je hlava ženy postrčena kupředu více než hlava muže. Dáno je to hlavně rozdíly v hmotnosti, neboť sedadla pro lehčí pasažéry za daných okolností fungují jako trampolína. Vlastně tak nepřekvapí, že i Evropská komise zmiňuje o 47 procent vyšší riziko poranění u žen při haváriích.

Proč tomu tak je, vysvětlil technický ředitel organizace Euro NCAP Richard Schram. Dle něj stěžejní roli v rámci navyšování bezpečnosti v autech hrály statistiky. Když totiž před více než 20 lety došlo na první crash testy, tvořili muži 49 procent evropské populace. Ovšem spojeno s nimi bylo 76 procent smrtelných zranění na silnici. Proto Euro NCAP zvolilo tzv. 50procentní mužskou testovací figurínu, jenž odpovídala 1,75 metru vysoké a 75 kilo vážící osobě. Testy a následně tedy i auta se přizpůsobily pánskému publiku, ktré za volantem umíralo nejčastěji.

„Odvážím se tvrdit, že v prvních 20 letech bylo zcela jedno, jakou figurínu použijeme, neboť struktura aut byla tak špatná, že ať jsme sáhli po čemkoliv, výsledky byly špatné. Pomalu jsme mohli začít i bez figurín, neboť jsme toužili hlavně po vylepšení struktury, jenž by umožnila lidem havárii přežít,“ popisuje začátky Euro NCAP Schram. A dodává, že již od 70. let jsou k dispozici tři typy figurín, a to 95procentní, 50procentní a 5procentní. Ideálem by přitom bylo, aby při vývoji byly užívány všechny, ale to nebylo reálné.

„V 90. letech byla jedním z hlavních problémů struktura - ta kolabovala a vy jste nepřežili, ať jste v autě seděli kdekoliv. Představili jsme proto deformační zóny a airbagy, ale ty souvisely hlavně s onou 50procentní figurínou, neboť ta dle statistik odpovídala nejohroženější skupině. Na počátku jsme se tedy snažili ochránit především průměrného člověka a tedy tolik populace, kolik bylo možné. Pokud bychom odstartovali s 5procentní a tedy více ženskou figurínou, ochránili bychom pouze 5 procent lidstva.“

Čím se ovšem začala samotná struktura zlepšovat, tím více začala organizace Euro NCAP rozšiřovat svůj záběr. Od roku 2015 je tak součástí testů nejen ona 50procentní, ale také 5procentní figurína. Ony nelichotivé statistiky ale nadále přetrvávají, ovšem dle Schrama zmíněná čísla vykreslují realitu mnohem negativnějším způsobem, než tomu jaká doopravdy je.

„Publikace, které mluví o riziku vyšším o 73 nebo 78 procent, v podstatě stále mluví o nízkém nebo velmi nízkém riziku. V rámci celku se totiž při 78procentním navýšení dostaneme ze 3 procent na 5, což je sice hodně, pokud porovnáváme pouze tato dvě čísla, ale nízká hodnota na celkové škále,“ bagatelizuje situaci Schram, byť přiznává, že vývoj bude dále směřovat k vyšší ochraně také těch lidí, kteří netvoří majoritní část řidičů.

Je pravděpodobné, že ženy budou i nadále ohroženějším druhem, neboť mezi muži a ženami jednoduše existují rozdíly a dokonalost neexistuje. Přesto je pozoruhodné vidět, jak moc normované testy čehokoli ovlivňují realitu. Je to nakonec stejné jako v případě spotřeby paliva - auta jsou stále úspornější, ovšem někdy jen v režimu, v němž jsou testována, protože automobilky chtějí hlavně dobrý výsledek v normovaném testu. Bezpečnost aut se nepochybně posouvá vpřed obecně, i automobilky ale primárně touží po co nejlepším hodnocení v crash testech. A to přijde, pokud odolnost proti nárazům bude ušita na míru používaným figurínám, nikoli skutečným zákazníkům, bohužel. Pokud tedy figuríny odpovídají mužům a nikoli ženám, současnému stavu věcí se nelze divit.


Riziko zranění mužů a žen při autonehodách ukazuje úskalí současných crash testů - 1 - Zeny versus muzi riziko poraneni v autech 02Riziko zranění mužů a žen při autonehodách ukazuje úskalí současných crash testů - 2 - Zeny versus muzi riziko poraneni v autech 03Riziko zranění mužů a žen při autonehodách ukazuje úskalí současných crash testů - 3 - Zeny versus muzi riziko poraneni v autech 04
Dle studií jsou ženy za volantem ve větším ohrožení než muži. Dáno je to nejen jejich křehčí tělesnou schránkou, ale také skutečností, že při vývoji aut jsou užívány figuríny odpovídající průměrnému řidiči. Tedy spíše muži

Zdroj: Auto Express

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše