Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask

Vztahy mezi dodavateli a zákazníky dostaly ve světě aut v posledních letech hodně na frak. A neuctivě se začíná chovat i Rolls-Royce, který má pocit, že může diktovat, co jeho klienti mohou dělat s auty, která si od něj koupí za osmimístné sumy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask

11.7.2023 | Petr Prokopec

Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask

/

Foto: Rolls-Royce

Vztahy mezi dodavateli a zákazníky dostaly ve světě aut v posledních letech hodně na frak. A neuctivě se začíná chovat i Rolls-Royce, který má pocit, že může diktovat, co jeho klienti mohou dělat s auty, která si od něj koupí za osmimístné sumy.

V loňském roce představil Rolls-Royce svůj vůbec první produkční elektromobil. Model Spectre používá platformu podepírající spalovací modely Phantom a Cullinan, se kterou jsou spojeny dvě synchronní jednotky od BMW. Ty posílají 585 koní na všechna čtyři kola, přičemž baterie o kapacitě 102 kWh převzaté z mnichovské limuzíny i7 mají třítunovému dvoudvířku umožnit dojezd 520 kilometrů na jedno nabití. Jakkoli asi nemusíme dodávat, že realita bude o poznání nižší, a to i navzdory působivému aerodynamickému koeficientu Cd 0,25 - 102 kWh je ekvivalentem pouhých 26 litrů nafty v nádrži dieselového auta.

Pomalu se tak dá říci, že Spectre není nikterak výjimečný, je to jen puzzle poskládané z komponentů, které Britové našli v německých skladech. Proto opravdu nechápeme strategii značky s tímto modelem spojenou. Rolls-Royce totiž novinku neprodá každému, nýbrž pouze těm, které si sám vybere. Ti pak s vozem musí zacházet tak, jak si značka přeje - musí si jej tedy po určitou dobu ponechat, i kdyby jim vyhovoval sebeméně. Jinak jim automobilka už nikdy nic neprodá. Spectre tak lze přirovnat k okovům, které jste si dobrovolně nasadili a už je nemůžete sundat.

„Mohu potvrdit, že skutečně navyšujeme potřebu prokázat, kdo jste a co s autem hodláte dělat - pro koupi tohoto vozu se musíte kvalifikovat, teprve poté dostanete přidělené místo na čekací listině,“ uvedl šéf britské značky Torsten Müller-Ötvös. Ten zároveň potvrdil, že „pokud lidé auto prodají, dostanou se okamžitě na černou listinu a hotovo - už nikdy nedostanete šanci si cokoli koupit“. To zní tak neuctivě, až se tomu skoro nechce věřit, Rolls-Royce to ale myslí vážně. A způsobil tím velké pozdvižení.

Jeho slova pobouřila i Toma Hartleyho, možná nejslavnějšího prodejce luxusních aut na světě. Ten s řadou klientů zastává názor, že automobilka nemá lidem co diktovat. „Nemyslím si, že je správné, aby výrobce říkal zákazníkům, kteří u něj utratili takřka půl milionu liber za auto, co s s ním mohou dělat. Okolnosti se mění a lidé mohou mít vážný důvod k prodeji, třeba finanční situaci,“ uvádí Hartley a mluví nám z duše. Podle něj tím Rolls-Royce akorát naštve své klienty, aniž by cokoli změnil.

„Výrobci nikdy nezastaví úspěšné podnikatele a aristokraty, aby prodali své vozy. Už jsem souhlasil s tím, že od zákazníků koupím dva kusy modelu Spectre,“ dodává Hartley s tím, že je bude mít skladem v řádu dnů či týdnů od chvíle, kdy je Rolls začne klientům dodávat. A nutně nemusí jít o spekulanty, nakonec už jsme zmínili, že na Spectru není zase tak moc zajímavého. Však Rolls-Royce veřejně potvrdil příchod vozu již v září 2021. A dá se předpokládat, že lukrativní klientela dostala avízo ještě dříve. Pak ale přišla energetická krize, dvouciferná inflace a válka na Ukrajině - leckdo mohl přijít o možnost či chuť tak drahý špás vlastnit, tak proč by jej nemohl prodat?

Hartley uvedl, že za každý jím už koupený kousek zaplatil o 50 000 GBP (cca 1 395 000 Kč) víc, než je jejich ceníková cena. To vám pochopitelně po zchudnutí na nějaký čas vystačí, na druhou stranu se ovšem nejedná o takovou sumu, aby se Spectre stal centrem mnoha spekulací, jako tomu bylo třeba u takového Fordu GT. Jeho výroba byla totiž striktně limitovaná a na „černém trhu“ se první exempláře prodávaly i za čtyřnásobek původní sumy, tedy za 2 miliony USD (asi 43,34 mil. Kč).

Popravně nechápeme, proč automobilky tyto věci řeší - pokud mají pocit, že se jejich vozy mohou prodávat dráž, mají je dráž nabídnout samy. A nebo jich prodávat víc, obojí by vedlo k nastolení jiné rovnováhy mezi nabídkou i poptávkou. Spectre je navíc třeba vedle zmiňovaného GT v podstatě tuctovka, dá-li se něco takového o vozech britské značky říci. Automobilka by tedy vlastně měla být ráda, že je o vůz zájem, a případně navýšit produkci, popř. cenu. Nikoli trestat ty, kteří u ní utratili hotové jmění. Dnešní doba je ale evidentně divná, když ani u Rolls-Roycu zákazník neznamená všechno.


Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask - 1 - Rolls-Royce Spectre 2023 2024 oficialni lepsi 01Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask - 2 - Rolls-Royce Spectre 2023 2024 oficialni lepsi 02Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask - 3 - Rolls-Royce Spectre 2023 2024 oficialni lepsi 03Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask - 4 - Rolls-Royce Spectre 2023 2024 oficialni lepsi 04Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask - 5 - Rolls-Royce Spectre 2023 2024 oficialni lepsi 05Rolls-Royce si troufá říkat zákazníkům, jak mají zacházet s prvním elektromobilem značky, způsobil tím poprask - 6 - Rolls-Royce Spectre 2023 2024 oficialni lepsi 06
Čím je výjimečný Spectre, tedy kromě toho, že jde o první elektromobil značky? Ničím, Britové by tedy opravdu neměli vyhrožovat lidem, že je v případě prodeje zařadí na černou listinu. Zvláště když v mnoha případech jde o věrnou klientelu značky, která u ní již utratila hotový majlant. Foto: Rolls-Royce

Zdroj: Car Dealer Magazine

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše