Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989

Že ceny ojetin rostou, nelze přehlédnout, až data prodejních webů ale ukazují, jak moc. Něco takového se dělo dříve jen za komunistické éry - nová auta byla nedostatková a ta ojetá se tak často vyvažovala pomalu zlatem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989

9.12.2021 | Petr Prokopec

Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989

/

Foto: Škoda Auto

Že ceny ojetin rostou, nelze přehlédnout, až data prodejních webů ale ukazují, jak moc. Něco takového se dělo dříve jen za komunistické éry - nová auta byla nedostatková a ta ojetá se tak často vyvažovala pomalu zlatem.

Pokud patříte mezi dříve narozené, nejspíše stále ještě máte v živé paměti dobu „za bolševika“. Před sametovou revolucí nebyl nákup nového automobilu zrovna jednoduchou záležitostí, neboť i když se vám povedlo ušetřit nemalé peníze, nemohli jste jednoduše nakráčet do Mototechny, vybrat, po čem vaše srdce touží, a během pár dnů usednout za volant. Místo toho bylo standardem spíše několikaleté čekání, na jehož konci k vám mohl dorazit i trochu jiný vůz, než jaký jste si objednali. Na jeho odmítnutí však zřídkakdy došlo, neboť v té chvíli byste se jen vrátili na konec fronty.

Vše šlo pochopitelně urychlit koupí ojetiny, ovšem v takovém případě bylo často třeba daleko větší sumy, než jakou byste nechali v oné státní prodejně. Zaplatit jste museli i za mnohaletou trpělivost či štěstí jiných. I proto byl automobil symbolem společenské prestiže, přičemž pokud někdo nahradil třeba Škodu 1000MB modernějším žigulíkem, rázem se stal objektem obdivu i závisti.

Pokud se nyní rozhlédnete kolem sebe, zjistíte, že výše popsané není jen odrazem vzdálené minulosti, blížit se tomu začíná i současnost. Nová auta jsou v důsledku omezené výroby nedostatkovou záležitostí, načež řada lidí začíná lovit spíše mezi ojetinami. Tam je ale může čekat menší šok, neboť ceny aut z druhé ruky rostou opravdu raketově. Jak uvádí AutoScout24 ve své analýze, průměrná cena ojetého auta v Německu v letošním roce vyšplhala na 22 841 Eur (cca 581 000 Kč), což je ve srovnání s loňskem nárůst o 10 procent.

Posun směrem vzhůru navíc nezpomaluje, ale naopak zrychluje. Porovnání cen za letošní a loňský listopad totiž odhaluje dokonce více než 18procentní nárůst. Za tentýž automobil tak aktuálně zaplatíte o 3 726 Eur (95 000 Kč) více, než na kolik by vyšel před rokem. Jak přitom dodává prodejní šéf AutoScoutu Stefan Schneck, takové tempo růstu je naprosto bezprecedentní. Tak velký skokový nárůst svět ještě nepoznal, přičemž situace má dále eskalovat. Vskutku se tak blíží doba, kdy vám nové auto začne vydělávat již po opuštění showroomu.

Ceny přitom rostou ve všech segmentech, nejvíce ale u aut, u kterých byste to nejspíše nečekali. U elektromobilů se zvedly „jen” o 9 procent na 33 243 Eur (846 000 Kč), u hybridů o 5 procent na 35 279 Eur (898 000 Kč), u benzinových aut o 9 procent na 20 405 Eur (519 000 Kč) a u dieselů o 8 procent na 25 035 Eur (637 000 Kč). Nejvíce ale vzrostly u vozů spalujících LPG, a to o až krutých 20 procent. Za tím má stát skutečnost, že méně majetní lidé mají na výběr stále méně dostupných i provozně levných aut. A z obav o budoucnost dieselů jim nezbývá nic jiného než prahnout právě o plynových modelech.

V případě tříd došlo k největšímu zdražení u vozů střední třídy (+14 %), zatímco SUV míří nahoru pomaleji (+8 %). Jejich průměrná cena je však vyšší, narostla totiž na 30 000 Eur (763 000 Kč). Líp už bylo? Tak nějak to teď bohužel vypadá.


Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 1 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 002Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 2 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 003Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 3 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 010Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 4 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 038Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 5 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 042Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 6 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 045Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 7 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 021Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 8 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 022Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 9 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 028Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 10 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 048Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 11 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 050Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 12 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 062Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 13 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 099Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 14 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 099-1Růst cen ojetých aut trhá historické rekordy, situace už připomíná časy před rokem 1989 - 15 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 100
Ojetá Škoda Octavia narůstá na ceně i když má pod kapotou dnes často démonizovaný diesel. A co teprve, když je plynová. Letos za takové auto můžete zaplatit i o pětinu více než loni, a to i přes vyšší nájezd a stáří. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Zdroj: AutoScout24

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše