Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
S jedním z nejrychlejších aut všech dob nikdo nechce jezdit, vzácná vrcholná verze je na prodej se zločinnými 1 770 km
12.6.2024 | Petr Miler
Chápeme, že tohle auto není ekvivalent Golfu, ale koupit si ho a pak s ním během 19 let ujet takové kilometry? To je skutečně zločin. A to nevíte vše - majitel s ním pořádně nejezdil ani poté, co investoval skoro 3,2 milionu korun do úpravy a doladění jeho motoru.
Firma Saleen vznikla již v roce 1983, a to zejména kvůli tehdejším závodním aktivitám jejího zakladatele, Steva Saleena. Ten své know-how získané na okruzích zužitkoval při úpravách silničních modelů, které začal nabízet zákazníkům toužícím po vyšším výkonu a agresivnějším vzhledu. Ostruhy si značka získala zejména modifikacemi Fordu Mustang, který se v její nabídce objevil už dva roky po jejím založení.
S příchodem nového milénia se ale Saleen posunul od modifikací existujících aut k výrobě vlastního vozu s názvem S7. A nízko opravdu nemířil. S7 byl supersport s největším množstvím průduchů na světě, který při rychlosti 257 km/h vytvářel přítlak odpovídající vlastní hmotnosti (1 247 kg). O jeho pohon se v základním provedení staral sedmilitrový osmiválec od Fordu, který dával 558 koní a s nímž zrychlení z klidu na 96 km/h zabralo 3,3 sekundy.
V roce 2005 automobilka přišla s další evolucí tohoto auta, která si říkala Twin Turbo. Jak už její název napovídá, motor dostal dvojici turbodmychadel Garrett, se kterými výkon narostl na 760 koní. Souběžně s vyšším výkonem se Saleen podíval také na bodykit, kde přepracování předního nárazníku a zadního difuzoru a křídla navýšilo přítlak o 60 procent.
O přenos výkonu na zadní nápravu se staral šestistupňový manuál, přičemž akcelerace z 0 na 97 km/h zabrala pouze 2,8 sekundy, na 322 km/h pak jen 27 sekund. Maximální rychlost 248 mil v hodině odpovídá 399 km/h - to všechno by vůz řadilo mezi smetánku supersportů i dnes, S7 Twin Turbo je jedním z nejrychlejších aut světa a ve své době to byl jediný skutečný konkurent Bugatti Veyron.
Komu to navíc nestačilo, pro toho tu byl paket Competition zahrnující další ladění motoru dokonce na 1 014 koní a karoserii vyrobenou kompletně z uhlíkových vláken. Jak rychlá tahle varianta byla, Saleen nikdy nezveřejnil, docela snadno to ale mohlo být ještě víc než 407 km/h, kterými se do historie zapsalo Bugatti Veyron.
Výroba S7 skončila v roce 2009 po 20 vyrobených exemplářích, z nichž 14 mělo být vyrobeno v provedení Twin Turbo. Varianta Competition pak vznikla jen ve dvou kusech. Přesně ta se nyní prodává na aukčním webu Bring a Trailer, jak informuje prodávající společnost. Je to výjimečná událost tak či onak, pikantní ovšem je nejen vůz jako takový či jeho peprná barva, ale i fakt, že vůz měl od roku 2005 dva majitele, kteří auto „sušili” jako investici. Dnes tak má najeto jen 1 100 mil, tedy asi 1 770 km, přičemž druhý vlastník vozu (podle všeho nám dobře známý Manny Khoshbin) s ním od roku 2017 najel jen 350 mil, tedy asi 563 km. To je vážně spousta promarněného potenciálu, pro nás zločin svého druhu.
A pozor, to není vše. Khoshbin auto nechal v roce 2020 rozsáhle upravit u firmy Heffner Performance, aby lépe fungovalo a zvládalo jezdit také na 93okatnový benzin. Spousta vývoje a testování nakonec přišla skoro na 138 tisíc dolarů, dnešním kurzem bezmála 3,2 milionu korun. To je záslužná snaha udržet vůz bez problémů provozuschopným, majitel s ním ale přesto dál pořádně nejezdil.
Ve výsledku tak jde pořád o prakticky nový vůz, což dobře dosvědčují i fotografie. Zvenčí se pyšní už zmíněným exkluzivním lakem Lizstick Red s minimem chyb, uvnitř pak černo-červeným koženým čalouněním. Dále můžeme zmínit brzdy Brembo či sadu originálních zavazadel a potah na vůz.
Nabídka je to tedy velmi ojedinělá, čemuž bude odpovídat i cena. Už týden před koncem aukce za vůz někdo nabídl 657 tisíc dolarů, tedy asi 15,1 milionu Kč. Tušíme tedy, že na pořízení může být i 1 milion dolarů málo, což ale tuhle S7 znovu odsoudí k tomu, aby ji někdo „sušil v jeskyni”, jako je ta z hlavní fotky. Místo jistě krásné, ale ve výsledku i trochu smutné.


































I 19 let po svém zrodu takřka nejetý Saleen S7 Twin Turbo Competition ukazuje, jak absurdně sběratelé s těmito vozy zachází. Teď půjde do dalších nových rukou, levný ale nebude ani trochu. Foto: Bring a Trailer, tiskové materiály
Zdroj: Bring a Trailer
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Věříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva