Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab 9-3 Viggen: vzácná stíhačka je k mání, v krásném stavu
27.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Hledáte-li silné a rychlé, ale i vzácné a přitom nenápadné auto, může být tento Saab to pravé. Po stíhačce se nejmenuje náhodou, jede 250 km/h.
Jste-li fanoušky stíhacích letounů, určitě vám netřeba připomínat stroj s názvem Saab 37 Viggen, který létal ještě před deseti lety. Přídomek Viggen je však spojené také s jiným strojem, který pochází od společnosti Saab - ostré verze modelu 9-3, limitované edice s velmi potentním přeplňovaným motorem pod kapotou.
Slovo Viggen znamená ve švédštině Blesk a pro takovéto pojmenování byla inspirace v Mjöllniru, blesky metajícím kladivu boha Thora. Jak stíhačce, tak i autu tohle pojmenování sedí - rychlost této 9-3 rozhodně nechybí. Přeplňovaný 2,3litrový čtyřválec pod kapotou nabízí 230 koní v 5 500 otáčkách a 350 Nm mezi 2 500 a 4 000 ot/min, které s vahou o fous pod 1,4 tuny stačí na zrychlení na stovku za 6,8 vteřiny a maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h.
Podobně jako standardní 9-3, i verze Viggen je předokolka, takže pro co nejmenší tahání za volant je točivý moment omezen na 250 Nm na první a na 330 Nm na druhý převodový stupeň. A veškeré další komponenty pohonného ústrojí jsou patřičně posíleny, aby takový nápor dlouhodobě zvládly. Turbodmychadlo dává tlak 1,4 baru, což není vůbec málo; o co největší zmenšení turbodíry se však stará elektronické řízení motoru s názvem Trionic 7. Jak konkrétně dokáže elektronika zmenšit prodlevu závislou na fyzických procesech, nám však není přesně známo.
Elektronika nicméně má jednu další zajímavost - plných 230 koní je údajně dostupných až do nějakých 3 000 metrů nadmořské výšky, a to právě díky velkému tlaku turba, který tak kompenzuje řidší vzduch v těchto výškách. Dost možná se tak díváme na auto jako stvořené ke zdolávání alpských průsmyků - ani zhruba 2 800 m. n. m. francouzského Col de la Bonette by neměl být pro Viggen žádný problém a nedaleký 1 600metrový Col de Turini už vůbec ne.
Podle jízdních výkonů tedy Viggen od ostatních 9-3 rozeznáte velmi snadno, ale to už může být pozdě, pokud zrovna nesedíte uvnitř. Vizuálně totiž Viggen zas tak dobře poznat není, aerodynamický bodykit, který karoserie dostala, je víc než decentní. Vidíme nevelké zadní křídlo a upravené oba nárazníky a prahy, ale není to nic, co by okamžitě poutalo pozornost - i přední nárazník první Octavie RS je nápadnější. Úpravy karoserie Viggenu údajně skutečně fungují, koeficient odporu vzduchu je 0,31, tedy na hatchback velmi dobrá hodnota, zejména před šestnácti lety. Ano, čtete správně, tohle auto šlo do prodeje v roce 1999.
Ani v interiéru mnoho změn nehledejte, přístrojová deska zůstala bez větších změn, snad až na cejchování tachometru do 260 km/h. Stupnice vypadá dost nezvykle, 140 km/h bývá u rychlých aut někde na horní straně kruhu, jenže tady je úplně vpravo a pak je stupnice zhuštená. Údajně je to psychologická pomůcka k tomu, aby řidiči nejezdili tak rychle. Když uvidí ručku vodorovně vpravo, řeknou si, že už zrychlovat nebudou, třebaže jedou „jen” 140kilometrovou rychlostí - tedy, alespoň teoreticky. Odhadujeme, že v praxi bude oproti jiným, běžnějším stupnicím velmi zvláštní pohlédnout na ručku visící dolů, jako by byla rozbitá.
Z výraznějších změn zmiňme sedadla s dost velkým bočním vedením a samozřejmě také barvy čalounění. Viggen se prodával zejména v barvě Lightning Blue, kterou vidíte na snímcích, a s ní také korespondovalo částečně modré kožené čalounění interiéru. To by ještě nebylo nic tak do očí bijícího, jenže tohle čalounění mohlo být i červené nebo žluté, stejně jako barva zevnějšku. Také jste si ale mohli objednat střízlivý kousek ve stříbrné barvě s interiérm v černé kůži.
Právě takový stroj je nyní na prodej v Estonsku s pouhými 86 tisíci kilometry za sebou. A známe i cenu, v přepočtu asi 300 tisíc korun. Podle popisu zjevně nadšeného majitele i zveřejněných fotografií to vypadá, že je v docela výjimečném stavu, sám o něm hovoří jak o tom zřejmě nejzachovalejším, který lze dnes najít. My můžeme jen dodat, že hezčí Viggen už jsme dlouho neviděli a tento vzhledem ke stavu nakonec ani není drahý - v Německu najdete i horší a přesto citelně dražší kousky.
Cena vozu je o to zajímavější, že jde o velmi výjimečný stroj. 9-3 Viggen Coupé, jak Švédové tehdy nazvali tuto karoserii třídveřového hatchbacku, se vyrobilo jen 1 200 kusů. Ne 12 tisíc, jeden tisíc dvě stě, a většina z nich zamířila do USA; tenhle kousek je téměř jistě americká verze, ale s dovozem do ČR by neměl být problém, jelikož auto je už registrované v zemi Evropské unie.
V Evropě je tedy takovéhle auto skutečná rarita - nemyslíme Saab jako takový, ten občas potkáte, i když také ne často - za kterou se ale otočí jen ten, který bude vědět, o co jde. Pokud se tedy díváte po vynikajícím sleeperu, který zároveň není individuální stavbou, tento stroj může být horkým kandidátem. Tedy, všechy rychlé Saaby budou dobré sleepery, ale Viggenů je na světě jen hrstka...
Díky za tip, Marko!





















Tento kousek vznikl ve Švédsku, pak jezdil v USA, pak v Estonsku a nyní může stát ve vaší garáži - ne zrovna draho

















Saab 9-3 Viggen se dělal v několika karosářských verzích
Zdroj: Viggen Saab
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Jediný kdy vyráběný sportovní diesel Mercedesu vznikl v pouhých 691 kusech. Dnes je to zapomenutá rarita, tento jde koupit skoro nový
17.11.2025
Tesla je na tom s prodeji tak zle, že lidem zpřístupní léta zarytě odmítanou funkci
17.11.2025
Elektrický Mercedes G je takový propadák, že firma musela zdvojnásobit už tak neobvyklé slevy, za nápad ho prodávat by někdo měl letět
17.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nový šéf promluvil o budoucnosti Renaultu. Překvapivě odporuje EU, zrušením regulací chce snížit ceny aut o víc než třetinu
17.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 08:46 - Brus
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
