Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky

Mohlo by se zdát, že v současném automobilovém světě táhnou všichni za jeden elektrický provaz, realita ale není tak jednoduchá. Louis Camilleri si s elektrickou internacionálou netyká.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky

5.11.2020 | Petr Prokopec

Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky

/

Foto: Ferrari

Mohlo by se zdát, že v současném automobilovém světě táhnou všichni za jeden elektrický provaz, realita ale není tak jednoduchá. Louis Camilleri si s elektrickou internacionálou netyká.

Současný tlak na elektrifikaci aut je v Evropě vskutku enormní. Brusel přišel s limity emisí CO2 tak nízkými, že bez elektrického pohonu, který v očích EU bere energii z ničeho, nelze splnit. Právě proto výrobci představují jednu elektrickou novinku za druhou, aniž by po nich volali zákazníci. Stranou pak nezůstávají ani malosériové automobilky, na něž sice EU pohlíží benevolentněji a které by navíc mohly veškeré pokuty snadno přenést na zákazníky, ovšem i ony do jisté míry kráčí s davem.

Platí to také o Ferrari, patrně vůbec nejrespektovanější automobilové značce světa. Ta s elektrickým pohonem koketuje již řadu let, ostatně takové LaFerrari se poprvé ukázalo již v roce 2013. Loni pak automobilka představila model SF90 Stradale, který zachází ještě dále. Zákazníkům totiž umožňuje jet zhruba 26 kilometrů čistě na elektřinu. Mohlo se zdát, že Italové budou od teď spalovací ústrojí s elektromotory párovat jako na běžícím pásu, jenže realita je jiná.

Další plány při prezentaci výsledků automobilky za uplynulý kvartál naznačil její šéf Louis Camilleri. Dle něj „Ferrari nikdy nebude na sto procent elektrické“. A co více, za jeho života by se prý automobilka neměla dostat ani na 50procentní laťku. Pokud si přitom uvědomíme, že Camillerimu je pětašedesát let a průměrně se muži v EU dožívají osmasedmdesáti let, pak se zdá, že zvučné spalovací jednotky budou v Maranellu bzučet ještě dlouho, ať už Camilleri bude u vesla, nebo nikoli.

Je ale otázkou, zda jeho slova můžeme tesat do kamene - člověk míní a regulátoři mění. Stačí si ostatně uvědomit, jak rychle se situace v posledních letech vyvíjí, a to pod tlakem regulací neberoucích ohledy na jejich reálný přínos. Ještě v roce 2012 bylo možné si koupit BMW 130i a atmosféricky plněným šestiválcem, ještě v roce 2019 si šlo koupit BMW M140i s přeplňovaným šestiválcem. Letos si lze koupit už jen M135i s přeplňovaným dvoulitrem a za pár let budeme jistě jen vzpomínat i na něj. A změnilo se něco na trhu? Nekoupili by si dnes ti samí lidé, kteří si koupili původní 130i, srovnatelné auto i dnes? Patrně ano, ale nemohou, kvůli regulacím zejména EU je to dnes fakticky zakázané ovoce.

Ferrari je v jiné situaci, ta ale nemusí trvat věčně. Camilleri přesto věří, že zvítězí zdravý rozum, neboť vliv Ferrari na celkové emise provozovaných je zanedbatelný. Šéf značky tak před investory otevřeně řekl, že průměrné dvanáctiválcové Ferrari najede ročně jen okolo 3 tisíc kilometrů, a ve výsledku tak má tak generuje mnohem méně emisí než hatchback s malým motorem používaný dennodenně. Je to jistě pravda, znovu se ale musíme ptát, jestli to regulátory bude zajímat.


Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky - 1 - Ferrari SF90 Stradale 2019 prvni oficialni sada 04Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky - 2 - Ferrari SF90 Stradale 2019 prvni oficialni sada 03Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky - 3 - Ferrari SF90 Stradale 2019 prvni oficialni sada 06Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky - 4 - Ferrari SF90 Stradale 2019 prvni oficialni sada 08Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky - 5 - Ferrari SF90 Stradale 2019 prvni oficialni sada 09Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky - 6 - Ferrari SF90 Stradale 2019 prvni oficialni sada 10Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky - 7 - Ferrari SF90 Stradale 2019 prvni oficialni sada 18Šéf nejrespektovanější automobilky nevěří elektromobilům, argumentuje logicky - 8 - Ferrari SF90 Stradale 2019 prvni oficialni sada 24
SF90 Stradale je první plug-in hybrid značky. Šéf značky říká, že další podobná auta ve velké míře očekávat nemáme, značka prý za jeho života nebude elektrická ani z 50 procent, protože je to v podstatě jedno. Její auta vzhledem k omezeným nájezdům podstatné emise negenerují tak či onak. Foto: Ferrari

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec