Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Renaultu byl formálně obviněn. Příčina jeho pádu je podle všeho ještě banálnější
10.12.2018 | Petr Prokopec
Už to není jen zatčení, po více jak třech týdnech zadržování se Japonci odhodlali Carlose Ghosna obvinit. Roznětkou celé situace byl podle všeho jen pokus dnešního ředitele zabránit svému odvolání.
Dnes uplynulo 22 dní od zatčení Carlose Ghosna. Všeobecně se očekávalo, že japonští vyšetřovatelé překvalifikují vyšetřované skutky, aby mohli Ghosna propustit a hned zase zatknout a tím prodloužit jeho pobyt v chladné, malé a nehostinné cele předběžného zadržení, realita je ale nakonec jiná. Ghosn byl formálně obviněn z falšování finančních výkazů automobilky. Stejné obvinění si pak vyslechl i šéf lidských zdrojů značky Greg Kelly, který byl zatčen společně s ním.
Aktuálně je otázkou, co se bude dít v příštích dnech a týdnech. Nicméně se zdá, že šéf aliance Renault-Nissan na svátky skutečně doma nebude. Nobuo Gohara, bývalý vyšetřovatel zvláštní jednotky, která má Ghosna na starosti, uvedl, že v případech, kdy obvinění trvají na své nevinně, obvykle není povolena kauce. Za tento postup, stejně jako další metody, mezi něž patří třeba i osmihodinový výslech bez přítomnosti advokáta, se Japonci již častokrát dostali pod kritiku mezinárodních společenství. Zatím se ale systém nezměnil.
Dá se tedy předpokládat, že Ghosn a Kelly zůstanou v celách, tedy pokud se kupříkladu jeden nerozhodne potopit druhého výměnou za shovívavost soudu. Tato možnost je součástí japonské legislativy teprve od června a zatím byla použita pouze jednou. Nikdo však netvrdí, že se tak nestane znovu. Dost možná ale soud nastaví vlídnou tvář spíše Nissanu, který Ghosnův pád přímo zařídil. Automobilka odstartovala interní vyšetřování, jehož závěry následně předala policii. Ta pak šéfa aliance zatkla 19. listopadu jen pár minut po přistání na letišti v Tokiu.
Proč by ale za této situace měl být soud vůči Nissanu shovívavý? Především kvůli auditům z let minulých, ve kterých automobilka několikráte potvrdila, že Ghosnův plat a způsob, jakým je o něm reportováno, jsou zcela v souladu se zákony. Značka sice dnes tvrdí, že Kelly je autorem plánu, jak rozdělit kompenzaci šéfa aliance na několik složek, aby žádná nevyvolala negativní reakce investorů a japonského lidu, přesto o něm stoprocentně musela vědět. Zvláště když nejde o jednorázovou záležitost, ale takřka desetiletý proces.
Že nejde pouze o spekulaci, naznačuje skutečnost, že Nissan byl spolu s Ghosnem a Kellym obviněn rovněž. V jeho případě má jít o porušení japonského finančního práva. To asi nepřidá na klidném spaní šéfovi automobilky Hiroto Saikawovi, který byl dosud po velkým tlakem. A ten se dál stupňuje.
Saikawovo vystupování směrem ke Carlosi Ghosnovi je od vypuknutí kauzy podezřelé, dosud se ale zdálo, že takto bojuje jen proti jeho snaze spojit Nissan s Renaultem. Příčina je ale podle všeho banálnější a hlavně osobnější - podle zdrojů zevnitř automobilky byl Ghosn v poslední době nespokojen s tím, jak Saikawa firmu řídí. Po první polovině současného fiskálního roku, který končí 31. března 2019, se provozní zisk Nissanu meziročně snížil o 17 procent. Ghosn tak hodlal při svém výletu do Japonska promluvit s členy představenstva automobilky a s jejich souhlasem následně na jaře příštího roku Saikawu odvolat. Ten se ale o tom dozvěděl a spustil vlastní protiakci.
Je otázkou, zda si stávající šéf Nissanu pomohl. Automobilka byla obviněna a bude to právě on, kdo se bude muset justici zodpovídat. Navíc jeho podpis nechybí na dokumentech o Ghosnových příjmech. A jakkoliv zatím vyšetřovatelé prý věří, že nevěděl, co podepisuje, reálně je poněkud nevěrohodné, aby šéf značky netušil, že právě schvaluje plat svého nadřízeného. Je tak možné, že zakrátko skončí v cele vedle Ghosna. Ostatně v Japonsku se již mluví o tom, proč za skandál celé značky sedí jen dva lidé, navíc cizinci.
Jak jsme zmínili výše, další vývoj je nejasný. Tedy až na fakt, že 17. prosince se sejde vedení Nissanu, aby jmenovalo Ghosnova nástupce v roli prezidenta automobilky. Kromě toho se prý značka zuby nehty snaží, aby zabránila šéfovi aliance ve vstupu do rezidencí, které si měl pořídit za její peníze a následně využívat pro soukromé účely. Japonci mají dojem, že by zde Ghosn mohl zničit důkazy. Tyto obavy jsou však s ohledem na jeho aktuální pobyt i vyhlídky na kauci poněkud liché.









Carlos Ghosn byl dnes formálně obviněn
Problémy ale čekají i šéfa Nissanu Hiroto Saikawu, neboť další žaloba míří i na automobilku a je to podle všeho jen jeho snaha zabránit svému odvolání, která za odstartováním celé kauzy stála
Zdroje: Reuters, Auto News
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejnovější články
„Západní” automobilový průmysl je z valné většiny ztracen a musí dostat pořádnou ránu, aby se konečně probral
před 2 hodinamiNejnovější specialita Mercedesu působí opravdu zoufale, oslavuje neexistující tým Formule 1
před 3 hodinamiNa tomto elektromobilu někdo za rok prodělal 1 milion Kč, i když ho ani pořádně nevybalil, nepřihlásil a skoro nic s ním nenajel
před 5 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 6 hodinamiČerný přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva