Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Volva varuje před vodíkovými auty, od jejich vývoje zrazuje i konkurenty
12.2.2020 | Petr Prokopec
Naprostá většina automobilek míří při vývoji elektrických aut cestou bateriových vozů, někteří ale věří palivovým článkům. Podle Hakana Samuelssona jsou slepou větví vývoje.
Svět se v poslední době začíná dělit hned na několik nesmiřitelných táborů. Jeden elektromobilitu striktně odmítá, druhý ji pro změnu vítá s otevřenou náručí. Ovšem i v rámci této skupiny si lidé vjíždí do vlasů. Dle některých nedávají smysl bateriové vozy, neboť těžba vzácných kovů potřebných na výrobu akumulátorů zatěžuje životní prostředí více než všechny výfuky světa, navíc jsou tu dobře známé problémy s omezeným dojezdem a komplikovaným dobíjením.
Tito lidé považují za lepší cestu elektromobilitu založenou na vodíkových palivových článcích, která je na první pohled spojena pouze s nikterak nekontaminovanou vodou, jenž odkapává z jejich výfuků. Doplnit energii navíc jde stejně jako u aut se spalovacím motorem dočerpáním nádrže, třebaže se zkapalněným vodíkem je trochu horší pořízení než s benzinem či naftou.
Do tohoto tábora ale rozhodně nepatří šéf Volva. Hakan Samuelsson se totiž v rozhovoru pro německý magazín Automobilwoche proti vodíku ostře postavil. Uvedl mimo jiné, že „celková efektivita bateriových systémů je mnohem vyšší než u vodíkového vozu“. Auta s palivovými články dále považuje za bezednou pokladnu, ze které nikdy žádný zisk nevypadne a byť dnes lze totéž vztáhnout i na akumulátory osazené elektromobily, dle Samuelssona dojde během příštích let k výraznému průlomu, který přinese vyšší dojezdy i nižší cenu.
Šéf Volva ovšem nezůstává pouze u kritiky. Mimo to varuje zejména německé výrobce, aby v podstatě nesedli vodíkovým autům na lep a zbytečně neplýtvali na jejich vývoj penězi i know-how. To samozřejmě může být rada nad zlato, stejně jako může Samuelsson klamat tělem. Je totiž třeba si připomenout, že Volvo se vodíkové technologii samo věnuje. Zvláště proto, že dle šéfa prodeje a marketingu Bjorna Annwalla není mezi tímto systémem a bateriovými vozy až takový rozdíl.
„Nejsou tu až takové odlišnosti, jednoduše jen nahradíte baterie palivovými články. A palivové články jsou ve své podstatě tekutými bateriemi. Nejde tedy o dvě diametrálně odlišné věci, jsou tu značné podobnosti,“ uvedl Annwall. Zároveň však dodal, že v minimálně v nejbližších deseti letech bude z pohledu výrobců mnohem zajímavější elektromobilita bateriová, a nikoliv pouze proto, že na tomto poli vzniká mnohem lepší infrastruktura.
Největším problémem palivových článků je podle nás mizerná celková efektivita procesu elektřina-vodík-elektřina, dle Volva je ale stěžejní i skutečnost, že zhruba 95 procent dnešního vodíku je vyráběno za pomoci fosilních paliv. Dokud tedy nebude možné ve větší míře uplatnit obnovitelné zdroje, nemá de facto tento způsob smysl. Zde bychom ale řekli, že ze stejného důvodu nemá ve spoustě zemí smysl ani elektromobilita bateriová, neboť na začátku stojí vždy elektřina vyráběná stejným způsobem - je pro vodíková auta je ji třeba více.
Pro Švédy nyní na každý pád zůstává prioritou vývoj akumulátorů, jakkoliv Annwall dodává, že v případě technologií bychom „nikdy neměli říkat nikdy“. Ovšem zatím se zdá, že vodíkové vozy dostávají těžce na frak a nejbližší doba na tom naprosto nic nezmění. Ostatně, ani elektromobily s palivovými články zatím nejsou s to rozumně nahradit auta s benzinovými či dieselovými motory, jakkoli k tomu mají z podstaty blíže než akumulátorové vozy.

Šéf Volva Hakan Samuelsson prosazuje bateriovou elektrifikaci...
...jak ostatně značka prokázala nedávno, když přišla s modelem XC40 Recharge. Ten je totiž osazen právě lithium-iontovými akumulátory
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
Nový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
před 22 minutamiZisky Audi se dramaticky propadly, prodeje na jeho největším trhu též, volných peněz ubývá. A firma se přesto tváří, že se nic neděje
před hodinouCeny ojetých aut znovu rostou, ale jen těch spalovacích. Podle prodejních dat elektromobily dál ztrácí hodnotu hrozivou rychlostí
před 3 hodinamiHračka miliardářů od Bugatti schopná akcelerovat na 500 km/h za 20 s se ukázala v akci na okruhu, se superauty si hraje jako kočka s myší
před 4 hodinamiK mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 10:26 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 05.06. 08:56 - Stepan
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB