Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Silnice v Japonsku činí bezpečnějšími řada vychytávek, české úřady se mohou učit
5.4.2019 | Mirek Mazal
Když přijde řeč na bezpečnost provozu, lidé mají obvykle plná ústa řidičů a jejich chování. Na tom jistě záleží, řadě potíž lze ale zabránit i chytrou konstrukcí silnic. V Japonsku jsou k vidění věci, které od nás neznáme.
Japonsko je z hlediska hustoty zalidnění na ve světě na 32. místě s 337 obyvateli na jeden kilometr čtverečný. Současně má ale velmi nerovnoměrné osídlení. Lidé se koncentrují všude tam, kde je jen trochu rovina, v centrálních horách jich naopak žije málo. V Tokiu tak žije 48 595,7 obyvatel na jeden čtverečný kilometr a musí se vypořádat s potřebnou infrastrukturou pro všechny rezidenty přihlášené pobytu i pro přespolní.
Jejich vzhled odpovídá hustotě, zastavěn je naprosto všechen dostupný prostor. Odstupy budov, jak je známe od nás, jsou tam zcela minimální. Také uličky mezi domy jsou úzké, navíc na jejích okrajích často najdeme sloupy elektrického vedení. Další komplikací je reliéf terénu. Japonsko je v podstatě velmi hornaté a i ve městech natrefíte na velké změny elevace. Velmi často je tak třeba jezdit po úzkých a strmých ulicích, navíc i v oblastech, kde nejsou výjimkou sníh a led, popř. přívalové deště. Přesto si s tím Japonci poradili.
Stavba silnic kopírující extrémní převýšení neprobíhá klasickým způsobem položením běžného asfaltu, ale jejich vozovka má zcela jinou strukturu. Některé úseky pokrývá betonový povrch s kruhovými výřezy podobnými prstenům. Kulaté zářezy mají praktickou funkci zvyšující adhezi automobilů jedoucích po prudké ulici v dešti nebo jiném nestandardním počasí. Protiskluzová úprava funguje také pro jistý krok chodců.
Beton s kulatými dírami není jediný trik cestářů zaručující zvýšení bezpečnosti na silnicích. Dalším řešením je položená dlažba s přiznanou mezerou mezi jednotlivými dlaždicemi. Obdélníky podlahové krytiny položené ve střídavém směru umožňují rovněž lepší záběr pneumatik nebo podrážek bot. Japonci tuto úpravu volí ve směru stoupání silnice, pruh pro sjezd může být vyhotoven klasickým asfaltem odděleným středovou čárou.
Některé ulice jsou na zemi potřené speciálním přípravkem, který ještě více pomáhá přilnavosti řidičům i pěším jedincům. Nátěr je často k vidění u křižovatek, kde se předpokládá potřeba spolehlivě zabrzdit rozjetý vůz ze směru prudkého kopce. Úřady se v Japonsku snaží předvídat a už konstrukcí silnic dopředu řeší mnohé nepříjemnosti, které při jízdě po silnicích mohou nastat. Kéž bychom se svědky podobného přístupu stali jednou u nás...






Silnice jsou v Japonsku přizpůsobeny bezpečnému provozu třeba pomocí kruhových výřezů...
...nebo i s použitím dlaždic. Jsou to chytré detaily, které dělají silnice bezpečnějšími pro řidiče, chodce i další účastníky provozu
Zdroj: Drom Fun@Youtube
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včeraNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? 19.5.2025
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice 19.5.2025
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejnovější články
Potomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
včeraNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
včeraFandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včeraNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva