Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Britové dále odstraňují čáry ze silnic, prý jsou pak bezpečnější
8.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Středová čára tvoří psychologickou bariéru, bez které řidiči jezdí pomaleji, zjistili Britové. Podle jiných odstranění čar bezpečnost spíše zhoršuje.
Lidé snad odpradávna zkouší různé způsoby, jak zvýšit bezpečnost provozu na silnicích. Města se snaží hlavně o zpomalení dopravy, a tak se objevují zpomalovací prahy na místech, kde to není vhodné, jinde se zase silnice uměle zužuje. Londýn a některá další britská města teď zkouší odstranit středovou dělicí čáru. Když obnoví povrch některé ulice, čáru už prostě nenamalují. Ušetří tím něco za barvu a řidiči pak prý jezdí pomaleji.
Tenhle experiment není nový, poprvé jsme o něm psali před víc než rokem, ale stále pokračuje a očividně je ještě efektivnější. Tehdy bylo největší zpomalení na Seven Sisters Road, konkrétně průměrně o 4 km/h v severním směru a 6,6 km/h v jižním směru. Nyní se hovoří o průměrném zpomalení až o 13 km/h, když v daném místě zmizí středová dělicí čára.
Důvod je stále stejný, řidiči si nejsou tak jistí, když nemají svůj vlastní jízdní pruh, když je od protijedoucích nedělí čára, psychologická bariéra. Tedy očividně radši zpomalí, alespoň bavíme-li se o městských ulicích. Podobně k problematice přistupují v Norfolku, kde údajně odstraňují středové dělicí čáry na vytipovaných silnicích už 15 let.
Vidíme tedy, že jako cesta ke snížení rychlostí projíždějících aut to funguje. Stejně tak retardéry sníží průměrnou rychlost průjezdu ulicí, protože kdokoliv má jen trochu rád své auto, před retardérem výrazně zpomalí. Negativním efektem jsou ale zvýšené exhalace, protože po zpomalení je potřeba zase zrychlit a otázkou je pochopitelně vliv na onu bezpečnost - že vztah mezi rychlostí a bezpečností provozu je iluzorní, snad v zemi sousedící s Německem není třeba opakovat.
Transport for London (TfL, společnost organizující londýnskou hromadnou, ale i individuální dopravu) v tom má jasno - snížení rychlosti o jednu míli (1,6 km/h) prý znamená 5% redukci v počtu nehod. Nakolik je to pravda, se nicméně můžeme dohadovat, protože jiné studie z Londýna ukazují, že počet nehod se zraněním se snížením rychlostního limitu roste.
Nový přístup má ovšem také své odpůrce. „Bez přehánění je pravda, že kyblík s barvou zachraňuje životy. Konkrétně vysoce viditelné značení na krajnicích a na středu silnice, které je vidět i v noci za deště, je velmi nákladově efektivní cestou, jak snížit úmrtnost,” kontruje novému postupu TfL Paul Watters z britského AA.
Možná trochu hraje na city s oním spasitelským kyblíkem, ale má pravdu - vždycky je lepší lépe vidět, kam jedete, a tomu kvalitní vodorovné značení napomáhá. Odstranění značení je poněkud zvláštní praktika, de facto jde o nahánění strachu řidičům jejich znejisťováním, umělým omezováním přísunu informací. Dotaženo ad absurdum jde o totéž jako neopravovat silnice nebo rovnou stavět ze štěrku a kamení, popř. stavět silnice uměle přes horizont a před ním řidiči neříci, jestli pokračuje vpravo a nebo vlevo. Obojí jistě povede ke zpomalení provozu a větší obezřetnosti, ale efektivně dosažené bezpečnosti? Tím si jisti nejsme.
Ostatně rychlost a bezpečnost na silnicích opravdu není jedno a to stejné, jak ukazuje nejedna zkušenost z už zmíněného Německa nebo nově i Austrálie. Stát by měl hledat cesty, jak dopravu učinit do nejrychlejší a přitom co nejbezpečnější, ne ji za každou cenu zpomaloval a oháněl se bezpečností. To pak opravdu může rovnou sáhnout po cestách z kamení...
Vlevo silnice před odstraněním středové dělicí čáry, vpravo po něm. Jak vidno, pruh pro cyklisty existuje dál, dokonce se zvětšil...
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva