Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Londýn zrušil čáry na některých silnicích. Řidiči jezdí pomaleji, ale řeší to něco?
5.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta na silnicích bez středové čáry ve většině případů zpomalila. Rychlost ale není vším, pokud je vůbec něčím. Odstranění čar může být kontraproduktivní.
Londýn zkouší další ne úplně obyčejný způsob, jak na některých silnicích zpomalit auta. Nejsou to zpomalovací prahy, to by nebylo na frekventovaných silnicích vhodné. Není však řečeno, že je zvolený způsob o tolik vhodnější. Po rekonstrukci totiž na dotčených silnicích nenamalovali středovou dělící čáru.
Na třech nově zrekonstruovaných vozovkách, silnicích , tedy Seven Sisters Road na severu Londýna a Wickham Road a Brighton Road na jižním předměstí, bylo po položení nového asfaltu namalováno vodorovné dopravní značení trochu jinak. Pruhy pro cyklisty po stranách byly rozšířeny o místo, kterou zabírala „čára” uprostřed. Šířka prostoru pro auta zůstala - tři metry pro každý směr, tedy šest metrů celkem. Tento prostor ale není uprostřed dělený, jako býval dříve. Je to experiment organizace Transport for London (TfL, společnost organizující londýnskou hromadnou, ale i individuální dopravu), jak inovativními způsoby zklidnit dopravu.
Očekávané výsledky se podle studie skutečně dostavily. Nejvíce řidiči zpomalili na Seven Sisters Road, konkrétně průměrně o 4 km/h v severním směru a 6,6 km/h v jižním směru. Wickham Road „se umístila” těsně druhá se zpomalením o 4,7 km/h při jízdě na východ a 4,8 km/h na západ. A třetí pozice zůstala na Brighton Road, kde se nyní údajně jezdí pomaleji o 1,8 km/h severně a o 1,4 km/h jižně, což jsou statisticky zanedbatelné změny.
Studie dále uvádí, že většinou se po nově položeném asfaltu jezdí rychleji, protože pravděpodobnost zásadních nerovností či děr je téměř nulová, řidiči tak nemusí povrch sledovat do té míry a věnují se spíše okolí. Tyto změny nejsou do výše uvedených čísel započítány; ta jsou však naměřena a studie nabízí pouze odhad zrychlení na novém povrchu; až na Wickham Road, kde byly v jednom úseku čáry namalovány znova. Průměrné zrychlení projíždějících vozidel tam bylo o 7,2 km/h.
Snížení rychlostí může ukazovat na to, že se experiment setkává s úspěchem a řidiči jezdí opatrněji, také ale méně znalí či bdělí řidiči mohou snáze ztrácet orientaci, zejména při nižší viditelnosti. Čáry se na silnice malují zejména kvůli bezpečnosti, takže si nejsme úplně jisti, jestli jejich zrušení, na dvou ze třech případů spojené s faktickým zúžením prostoru pro auta, může k bezpečnosti přispět. Jak se již víckrát ukázalo, mimo jiné i v Británii, nižší rychlost není příčinou menšího počtu nehod. Studie uvádí počet nehod na úsecích bez čar za 36měsíční zkušební dobu, není však známý počet nehod z podobného časového úseku z doby, kdy tam ještě čáry byly.
Podle studie, kterou si celou můžete stáhnout z webu TfL (PDF, 574 kB), je příčinou nižších rychlostí v místech bez čar zavedení elementu nejistoty. Třebaže rychlostní limit zůstává beze změny, čára podle autorů představuje psychologickou bariéru, řidiči věří, že na jejich půlku silnice ti ostatní nebudou jezdit. Pokud čáru nemají, nejsou si tím tak jisti, přestože je stále samozřejmé, že každý pojede po své straně.
Tyto částečně povzbudivé výsledky pochopitelně neznamenají, že by v celém Londýně přes noc zmizely veškeré středové dělící čáry. Transport for London však bude údajně uvažovat o implementaci podobných opatření v místech, kde by to mohlo prospět. Kromě mírného snížení rychlosti také příslušné radnice zaznamenaly drobnou úsporu při kreslení a údržbě silničního značení.
Seven Sisters Road byla jednou z ulic, kde zmizela středová dělící čára (vlevo před změnou, vpravo po ní
Na Wickham Road řidiči také zpomalili, ale o něco méně
Úprava Brighton Road přinesla jen statisticky zanedbatelnou změnu
Zdroj: TfL via Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 9 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 11 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva