Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Simulace ukazuje, co zbude z nejlepšího Mercedesu, když s ním ve 300 km/h nabouráte do zdi
21.3.2023 | Petr Miler
Automobilové nehody dokážou být kruté ve všech myslitelných smyslech těchto slov, obvykle ale nevídáme následky karambolů, které by se odehrály v opravdu vysokých rychlostech. Tady máte možnost vidět je aspoň virtuálně.
U nás nejznámější nárazové testy Euro NCAP se provádějí při relativně nízkých rychlostech. Do roku 2020 se čelní test prováděl s pevnou deformovatelnou bariérou při rychlosti 64 km/h, nyní je vůz havarován při rychlosti 50 km/h proti vozíku, který jede také rychlostí 50 km/h. Zní to jako málo, ze zkraje uvedené věty bychom ale vyzdvihli slovo „relativně”.
Ve skutečnosti to znamená už hodně tvrdé nárazy, které vystavují posádku auta hraničnímu riziku z hlediska ohrožení života. Testování aut ve vyšších rychlostech tak prakticky nemá smysl - i když karoserie poskytne posádce dostatečnou ochranu, samotná setrvačnost ve spojení se zádržnými systémy silničních aut (v těch závodních jsou koncipovány docela jinak) posádku stejně připraví o život. Přesto je zajímavé vidět, co se s autem při nárazu v násobně vyšších rychlostech stane, zvláště pokud tím skutečné auto ani skuteční lidé netrpí.
Právě to se rozhodl ukázat světu Tansu Yeyen za pomoci Mercedesu-Maybach třídy S, který v šesti různých rychlostech poslal proti zdi. Pochopitelně nenaboural šest skutečných Maybachů, to by ho zruinovalo, využil simulace provedené za pomoci programu BeamNG.drive. Můžete samozřejmě zpochybňovat jejich realističnost, ale Yeyen je dříve zastával vysoké pozice u Applu, IBM nebo Samsungu a ve světě IT je to pan někdo. Realističnosti jím připravených počítačových modelů tak lze dávat jistou váhu.
Na videu tedy sedan značky Maybach postupně naráží do zdi v rychlostech 30, 50, 100, 150, 200 a 300 km/h. Při rychlosti 50 km/h se vše děje tak, jak jsme zvyklí - v podstatě veškerou energii nárazu pohltí deformační zóny vpředu, prostor pro posádku je zcela nedotčený. Při rychlosti 100 km/h je již vidět vážnější poškození - přední kolo je zatlačeno do oblasti nohou řidiče, střecha se začala lámat a dveřní panely byly zdeformovány, ale prostor pro posádku si zachoval téměř původní fazónu.
Náraz ve 150 km/h už nebudete chtít vidět, snad jen pro zadní cestující zůstal dostatek životního prostoru. Po nehodě ve 200 km/h už kdysi velký sedan zůstane poloviční a ve 300 km/h... No povídejte se na to sami, to už je brutalita svého druhu a nemusí být vhodná pro slabší žaludky, i když budou vědět, že jde jen o počítačovou simulaci.
Dodejme, že celé virtuální představení má své mouchy, třeba dopad světla z předních světlometů zůstává na místě i po nehodě, také airbagy se autu neotevírají. Ale zrovna o simulaci těchto věcí tu nešlo - smyslem bylo ukázat reakci struktur vozu na takové rány, což video ukazuje velmi věrohodně.



Mercedes-Maybach třídy S je jistě jedním z nejbezpečnějších aut světa. Ani ten ale nemá šanci odolat nárazu ve 300 km/h do zdi, vlastně má problém zvládnout i citelně nižší rychlosti. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Auto Mail.ru@VKontakte
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
- Je Dixon pro MotoGP příliš pomalý? „Někteří lidé si to myslí.“ včera 11:24
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží včera 08:00
Nejnovější články
Audi se dostalo do slepé uličky s dalším modelem. Ten současný přetahuje, o novém pořád nebylo ani rozhodnuto
před 47 minutami
„Nulová továrna” na elektromobily naplňuje své jméno. Po náhlém propouštění bude brzy zaměstnávat nula lidí, vyrábět nula aut
před 2 hodinami
Majitel najel s Golfem čtvrté generace přes 1 milion km, stále původní motor „Pumpe-Düse” to zvládl s lehkostí
včera
Do dražby jde sbírka aut a lodí odsouzeného podvodníka. Vkus mu nejde upřít, teď o vše přijde bez rezervních cen
včera
Ferrari ukázalo nový supersport se dvěma volanty. Auto bude prodávat, reálně ale nikdo nezatočí ani s jedním z nich
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 02:48 - metallicexit
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
