Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Simulace ukazuje, co zbude z nejlepšího Mercedesu, když s ním ve 300 km/h nabouráte do zdi
21.3.2023 | Petr Miler
Automobilové nehody dokážou být kruté ve všech myslitelných smyslech těchto slov, obvykle ale nevídáme následky karambolů, které by se odehrály v opravdu vysokých rychlostech. Tady máte možnost vidět je aspoň virtuálně.
U nás nejznámější nárazové testy Euro NCAP se provádějí při relativně nízkých rychlostech. Do roku 2020 se čelní test prováděl s pevnou deformovatelnou bariérou při rychlosti 64 km/h, nyní je vůz havarován při rychlosti 50 km/h proti vozíku, který jede také rychlostí 50 km/h. Zní to jako málo, ze zkraje uvedené věty bychom ale vyzdvihli slovo „relativně”.
Ve skutečnosti to znamená už hodně tvrdé nárazy, které vystavují posádku auta hraničnímu riziku z hlediska ohrožení života. Testování aut ve vyšších rychlostech tak prakticky nemá smysl - i když karoserie poskytne posádce dostatečnou ochranu, samotná setrvačnost ve spojení se zádržnými systémy silničních aut (v těch závodních jsou koncipovány docela jinak) posádku stejně připraví o život. Přesto je zajímavé vidět, co se s autem při nárazu v násobně vyšších rychlostech stane, zvláště pokud tím skutečné auto ani skuteční lidé netrpí.
Právě to se rozhodl ukázat světu Tansu Yeyen za pomoci Mercedesu-Maybach třídy S, který v šesti různých rychlostech poslal proti zdi. Pochopitelně nenaboural šest skutečných Maybachů, to by ho zruinovalo, využil simulace provedené za pomoci programu BeamNG.drive. Můžete samozřejmě zpochybňovat jejich realističnost, ale Yeyen je dříve zastával vysoké pozice u Applu, IBM nebo Samsungu a ve světě IT je to pan někdo. Realističnosti jím připravených počítačových modelů tak lze dávat jistou váhu.
Na videu tedy sedan značky Maybach postupně naráží do zdi v rychlostech 30, 50, 100, 150, 200 a 300 km/h. Při rychlosti 50 km/h se vše děje tak, jak jsme zvyklí - v podstatě veškerou energii nárazu pohltí deformační zóny vpředu, prostor pro posádku je zcela nedotčený. Při rychlosti 100 km/h je již vidět vážnější poškození - přední kolo je zatlačeno do oblasti nohou řidiče, střecha se začala lámat a dveřní panely byly zdeformovány, ale prostor pro posádku si zachoval téměř původní fazónu.
Náraz ve 150 km/h už nebudete chtít vidět, snad jen pro zadní cestující zůstal dostatek životního prostoru. Po nehodě ve 200 km/h už kdysi velký sedan zůstane poloviční a ve 300 km/h... No povídejte se na to sami, to už je brutalita svého druhu a nemusí být vhodná pro slabší žaludky, i když budou vědět, že jde jen o počítačovou simulaci.
Dodejme, že celé virtuální představení má své mouchy, třeba dopad světla z předních světlometů zůstává na místě i po nehodě, také airbagy se autu neotevírají. Ale zrovna o simulaci těchto věcí tu nešlo - smyslem bylo ukázat reakci struktur vozu na takové rány, což video ukazuje velmi věrohodně.



Mercedes-Maybach třídy S je jistě jedním z nejbezpečnějších aut světa. Ani ten ale nemá šanci odolat nárazu ve 300 km/h do zdi, vlastně má problém zvládnout i citelně nižší rychlosti. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Auto Mail.ru@VKontakte
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 11 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025VW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
10.4.2025Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus