Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů

Chcete vydělat? Vezměte si úvěr na auto, na jehož splácení nemáte, klidně jej nesplácejte, budete mít vůz a nakonec ještě dostanete peníze. Jakkoli absurdně to zní, i toto je realita současného přehřátého trhu s ojetinami.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů

30.7.2021 | Petr Prokopec

Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů

/

Foto: Škoda Auto

Chcete vydělat? Vezměte si úvěr na auto, na jehož splácení nemáte, klidně jej nesplácejte, budete mít vůz a nakonec ještě dostanete peníze. Jakkoli absurdně to zní, i toto je realita současného přehřátého trhu s ojetinami.

Trh s ojetými vozy se ocitl v historicky bezprecedentní situaci, a to ve světě i v České republice. Ceny soustavně rostou, nároky lidí se pozvolna snižují a poptávka dále převyšuje nabídku. Ve výsledku tedy není divu, když dochází na neskutečné anomálie. Na poslední z nich upozornil The Wall Street Journal, který se na celou situaci podíval optikou společností nabízejících financování aut. Tyto firmy byly dosud zvyklé na to, že pokud je klient v prodlení a splátky nehradí, pak je pro ně daná smlouva ztrátová. Financovaný vůz byl sice zabaven a následně prodán, na úhradu chybějících dlužných splátek to ale obvykle nestačilo.

Tohle ovšem platilo ve chvíli, kdy ojetin byl na trhu dostatek a ceny naprosté většiny z nich časem jen dále klesaly. Pokud tedy na trh zamířil vůz pořízený na leasing či úvěr, jehož předchozí majitel byl v prodlení se splátkami, bylo prakticky jisté, že se prodá za nižší než dřívější cenu. Letos je vše jinak.

Výrobci kvůli nedostatku komponentů i současnému tlaku na omezování nabídky stále nejžádanějších spalovacích aut nevyrábí dost nových vozů, a tak jsou stále dražší. Na trhu s ojetinami je tedy rušněji než kdy dříve, vozy z druhé ruky míří z bazarů rychleji než do nich, a to nejen poskytovatele půjček, nýbrž dokonce i dlužníky dostává do překvapivě komfortní pozice. Kupříkladu firma Ally Financial, která je jednou z největších amerických v branži, v druhém pololetí na nesplácených vozech vydělala 5 milionů dolarů (cca 109 milionů Kč).

„Je to obrovský posun oproti historickým ztrátám,“ potvrdila změnu šéfka společnosti Jenn LaClair. Odkázala přitom na první letošní kvartál, kdy vše ještě zůstávalo v zajetých kolejích a firma naopak na nesplácených vozech odepsala 97 milionů dolarů (asi 2,1 miliardy Kč). Podobné zkušenosti přitom nemá jen ona, ale i banky JPMorgan Chase, PNC Financial Services Group či U.S. Bancorp. Všechny přitom uvádí, že pokud dojde k přeplatku na smlouvě, posílají jej majiteli zabaveného vozu. I ten tedy na situaci vydělává - půjčí si na auto, jezdí, neplatí za něj a je mu zabaveno. Pak je ale prodáno o tolik dráž, že to pokryje nejen jeho dluh, ale ještě mu banka pošle peníze, které získala navíc. Bláznivé? Ano, ale skutečné.

Jak vše funguje v praxi, si můžeme ukázat na případu Chada Simmonse. Ten měl za Hyundai Ioniq z roku 2018 bance splatit ještě 12 500 dolarů, něčeho takového ale již zjevně nebyl schopen. Vůz se nicméně prodal za 15 400 dolarů (334 700 Kč), načež Simmons mohl daný rozdíl použít jako úvodní splátku na Hondu Civic z roku 2020 s 4 000 najetými mílemi (6 436 km). S Hyundai přitom ujel okolo 60 tisíc mil (96 540 km).

Skutečně zde tedy dochází k nikdy dříve nezaznamenané situaci. Banky a ve výsledku i dlužníci nakonec vydělávají na neplnění závazků, které vede k nucenému prodeji nespláceného vozu. Vše přitom v rámci oněch vyšších cen platí kupci ojetin, kterým je asi jako jediným současný stav proti srsti. A i když zprávy o tomto dění přichází z USA, situace u nás není a nemůže být jiná, také zde ceny ojetin skokově rostou.


Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů - 1 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 01Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů - 2 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 03Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů - 3 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 06Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů - 4 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 09Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů - 5 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 08Situace na trhu ojetin je tak bláznivá, že na ní vydělávají i ti, co dluží na splátkách úvěrů - 6 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 07
Určitě nechceme nikomu dávat takovou radu, kdo si ale loni koupil ojetou Octavii na úvěr a přestal mít peníze na její splácení, mohl nejen měsíce jezdit bez úhrad, ale nakonec i dostat peníze na cestu. Protože i ceny těchto aut u nás vzrostly o dvouciferné procentní hodnoty. Ilustrační foto: Škoda Auto

Zdroj: WSJ

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše