Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Skoro dekádu stará atmosféra s přehledem povodila moderní turbo ve srovnání dynamiky
14.11.2021 | Petr Miler
Když jde o srovnání aut s nepřeplňovanými a přeplňovanými motory, obvykle jsou na jedné straně hodnoty jako zvuk, linearita a ovladatelnost, na druhé pak rychlost. V tomto případě to ale neplatí. A i když nejde o úplně srovnatelné vozy, výsledek je překvapením.
Výrobci aut pochopitelně dobře ví, že přeplňované motory mají své limity, vyhovují ale lépe snahám o minimalizaci papírové spotřeby. Přiznat přímo, že zákazníkům nabízíte něco, co chce někdo jiný, se ale nenosí. Automobilky tak hledaly cestu, jak přechod z atmosféricky plněných jednotek na turba ospravedlnit a dobře známé nevýhody zastřít a našly rychle - dynamiku.
Nepřišlo to okamžitě, přeplňované se ale během pár let naučily dělat tak, aby při nižší papírové spotřeby nabízely zásadně lepší zrychlení i při nominálně velmi podobných maximálních výkonech. Turba totiž dokáží nabízet citelně vyšší výkon v nižších a středních otáčkách, jejich výkonová křivka je zkrátka plošší. A protože jde nakonec jen o jakýsi průměrný výkon v celém spektru sledovaný otáček, který stojí proti zpřevodování a hmotnosti, není nakonec těžké udělat turba citelně rychlejší. Lepší hodnoty v kolonkách jako „0-100 km/h” nebo „0-400 m” pak snadno prodávají.
Automobilky obvykle nenabídnou dvě srovnatelná auta se stejnými maximálními výkony - jednou bez turba a podruhé s ním -, aby se výše zmíněné ukázalo v plné nahotě, jeden případ ale existuje. Audi RS4 B8 mělo jednotku 4,2 V8 bez přeplňování s 450 koňmi, pozdější (a stále současná) RS4 B9 má 2,9 V6 turbo s týmiž 450 koňmi. Dostalo dokonce méně efektivní převodovku (HDM místo dvojspojky), předchůdce přesto dynamicky překonává o parník až dva, v podstatě jen díky přeplňování.
Musíte tedy mít opravdu něco, aby to bez turba stačilo klidně i o desítky procent silnější atmosféře, tak to prostě je. Proto se od posledního srovnání Mata Watsona z Carwow, který proti sobě postavil Mercedes SLS AMG 63 proti BMW M3, nečekalo nic jiného než další exhibice moderny. Je dojemné, že SLS má motor 6,2 s výkonem až 631 koní, nemá ale turbo, a tak by jej M3 s 510 koňmi z přeplňované mohlo snadno překonat i přes skoro 200kilový handicap. Realita je ovšem jiná.
Vznik obou vozů dělí 8 let, to je v automobilovém světě skoro věčnost, přesto je SLS AMG rychlejší. Ve sprintu z místa záleží, komu se zrovna jak povede start, při srovnatelném ale začátku ale SLS o pár desítek centimetrů vítězí. A když M3 „prohrábne”, je z toho jasná dominance Mercedesu. Při letmém startu je pak nadvláda SLS jasná, jen při brzdění prohrálo, možná kvůli nezahřátým karbon-keramickým brzdám starší konstrukce? Kdo ví, rozdíl je ale podezřele velký.
Samozřejmě, na věc lze hledět i tak, že stále docela obyčejný sportovní sedan pro každý den dnes dynamicky skoro stačí bezmála dekádu staré specialitě z ranku supersportů, přesto máme pocit, že to ukazuje něco trochu jiného - atmosféry mohou být pořád zatraceně rychlé, stačí celé auto vyvíjet s cílem, aby takové byly, což je u SLS splněno. A to je dneska vlastně už starý vůz. Docela by nás zajímalo, kde by byly dnes, kdyby jejich vývoj nebyl násilně téměř zcela utnut - poslední mohykáni od Porsche či Ferrari nejsou dostatečně dobrý vzorek pro jasnější soudy.



Mercedes SLS AMG Black Series... Foto: Mercedes-Benz



...ve srovnání dynamiky celkem jasně překonal nové BMW M3 Competition. I když spoléhá na atmosféricky plněný motor. Foto: BMW
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 11 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.02. 21:54 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.02. 21:20 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
