Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi

Když někdo dorazí na sprinty se starou, skoro sériově vyhlížející Ladou Niva, pomyslíte si leda něco o recesi. Jenže i takové auto může být tak rychlé, že mu nestačí vůbec nikdo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi

19.11.2020 | Petr Miler

Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi

/

Foto: AvtoVAZ

Když někdo dorazí na sprinty se starou, skoro sériově vyhlížející Ladou Niva, pomyslíte si leda něco o recesi. Jenže i takové auto může být tak rychlé, že mu nestačí vůbec nikdo.

Lada Niva, brzy snad už skutečně jen Niva, je legenda. Ovšem lesů, vod a strání, nikoli sprinterských klání. Vidět takové auto v místech, kde se mnohasetkoňové bestie utkávají na 400 či více metrech v závodech ve zrychlení je rarita, neboť tento stroj je rád, když na stovku zrychlí za méně než 20 sekund. Ve sprintech se dnes ale soutěží spíše o to, kdo zrychlí za méně než 10 sekund - na čtvrtmíli. Koncová rychlost v takové případě bezpečně přesahuje 200 km/h.

O to větší překvapení muselo být, když se až na pár detailů sériové vyhlížející Lada Niva s nápisem „NivaTurbo” na jedněch sprintech na letišti objevila. Bylo jasné, že tohle auto není úplně obyčejné, už ten nápis, kola s pneumatikami nebo výfuk čouhající skrz kapotu... Přesto by asi málokdo řekl, co ve skutečnosti dovede.

O jeho stavbu se postarala polská firma VTG z popudu Ukrajince Olega Vorvula. VTG už dříve proslulo šílenými stavbami a tato drží basu se svými předchůdci - během půl roku vzniklo kompletně překopané auto s přeplňovaným osmiválcem LSX o objemu 6,3 litru od Chevroletu pod kapotou. Podvozek je částečně z Mitsubishi Lancer Evo, částečně je specifickou stavbou a výkon míří na všechna kola přes třístupňový automat TH400.

Kolik toho výkonu je? Nejprve šlo o 850 koní, zákazník ale nebyl spokojen. Později bylo vozu naměřeno 1 080 koní a 1 232 Nm na brzdě, nyní se hovoří až o 1 500 koních. Buď jak buď, auto je rychlé jako čert, čtvrtmíli zvládá hluboko po 9,5 sekundy (níže kolem 9,3 s koncovou rychlostí pohybující přes 240 km/h) a na sprintech vytírá zrak všem. Můžeme vidět řadu jejích klání, ani zjevně upravená Audi RS6 nebo RS3 ji zdaleka nestačí a po závodě je v podstatě už v momentě, kdy Niva doslova odskočí z místa.

Podívejte se sami na více na videu níže, je to zjevně propracovaná stavba. Kolik něco takového stojí, nemáme zprávy, o levný špás ale jistě nepůjde. Ty překvapené pohledy soků na závodech ve sprintu ovšem musí být k nezaplacení.


Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 1 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 01Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 2 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 02Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 3 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 03Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 4 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 04Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 5 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 05Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 6 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 06
Lada Niva je to poslední auto, na které byste si vsadili v závodech ve sprintu, i podobně vyhlížející černý stroj ale může vítězit. Ilustrační foto: AvtoVAZ

Zdroj: Car and Life@Youtube přes Jalopnik

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.