Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Statistika odhalila, jací řidiči a v jakých autech nejčastěji překračují povolenou rychlost
12.1.2019 | Mirek Mazal
S pro nás až neuvěřitelně detailními statistikami pokutování řidičů za vyšší než povolenou rychlost se vytasili Nizozemci. Ukazují na „neposlušné” řidiče a auta, která řídí.
Pokud chcete řešit nějaký problém, musíte nejprve pečlivě analyzovat jeho příčiny. Pokud to neuděláte, několika výstřely naslepo nemusíte vyřešit vůbec nic a nebo potíže ještě prohloubit. Je to racionální postup, kterým se snad většina z nás řídí ve svých každodenních životech, pokud ale jde o boj policie či politiků proti překračování nejvyšší povolené rychlosti, nikdo rázem nic nezkoumá.
Nyní odhlédněme od toho, zda jízda obecně vyšší rychlostí je takový problém, za jakou ji někteří mají, na každý pád jsme ale u nás svědky razantního boje proti ní. Ví ale místní autority, na jaké řidiče či typy aut se vůbec zaměřit, pakliže chtějí tento jev efektivně potírat? Ani omylem a podle toho místní boj vypadá - je to nekonečná střelba naslepo někdy s velmi rozpačitými výsledky.
Mnohem rozumnější přístup k této problematice mají Nizozemci, kteří až neuvěřitelně detailně zkoumají vazbu mezi překročením rychlosti a čímkoli dalším. Ví tak, jestli přestupky páchají mladí či staří, jak významné přestupky to jsou, s jakou kilometráží se pojí či jaký typ a nebo značku auta typičtí přestupci mají. U nás můžeme o něčem takovém jen snít, obrázek o zmíněných vazbách si ale můžeme udělat i z výsledků práce nizozemské Centraal Bureau voor de Statistiek, tamního ČSÚ.
Podle nashromážděných dat Nizozemci najezdili za loňský rok přes 134 miliard kilometrů, což je o pět procent více než před deseti lety. Za poslední dekádu také o 15 % narostl počet motorových vozidel, v roce 2018 jich úřady registrovaly skoro 12,5 milionu Statistické údaje dále odhalily, že za posledních 10 let poklesl počet úmrtí ze 791 na 613, ale zvýšilo se množství vážných zranění.
Asi třetina smrtelných nehod je statisticky spojena s vysokou, nikoli však vyšší než povolenou rychlostí. Přesto 40 % tamních motoristů přiznává, že jezdí rychle. Tomu odpovídá odpověď 64 % účastníků provozu, že pravidelně potkávají spěchající řidiče. Dle dřívějších studií se nehlídají mladší lidé, kteří usedají za volant častěji.
S přibývajícím věkem klesá potřeba spěchat a stoupá snaha dodržovat všechny stanovené předpisy. Nejvíce se to týká lidí nad 65 let, druhou nejspolehlivější skupinou jsou lidé staří 45-64 roků a mladší generace představuje největší hrozbu. Ti úplně nejmladší to nejsou, nejméně poslušní jsou šoféři ve věku 19 a 20 let, s postupujícím věkem se míra překračování nejvyšší povolené rychlosti snižuje.
Ignorace limitů většinou souvisí se služebními auty. Loni bylo pokutováno 31 procent soukromých vozidel, firemních o čtyři procenta více. Prokazatelná většina porušení rychlosti pak přichází v pronajatých vozech, ať už jakkoli, což ale více než co jiného souvisí s preferovaným způsobem financování.
Ze statistiky dále vyplývá, že jeden ze tří nizozemských řidičů obdržel v loňském roce pokutu za rychlost. Celkem bylo loni uděleno 5,8 milionu peněžitých trestů za porušení rychlostních pravidel, téměř 46 procent se odehrálo uvnitř zastavěných oblastí, 31 procent na dálnici, zbytek na jiných místech.
Jeden z přiložených grafů ukazuje, že polovina sankcí (51 %) byla udělena za překročení maximální rychlosti o 5 až 10 kilometrů za hodinu, zatímco porušení od 1 do 5 kilometrů za hodinu bylo méně časté. Zhruba jediné procento odpovídá nedodržení maximální rychlosti o 30 kilometrů za hodinu nebo více, což znamená konkrétně více než 70 tisíc vypsaných pokut.
Pro lepší představu možná pomůže fakt, že z více než 9 milionů nizozemských automobilů bylo v roce 2017 chyceno při překročení rychlosti 2,9 milionu z nich. U většiny vozů (58 %) zůstalo u jediného postihu, ale více než 21 % se chytlo dvakrát. Průměrné překročení dosáhlo hodnoty 8,2 km/h.
Výzkumníci se podívali i na druh pohonu všech pokutovaných. Nejvíce se provinili řidiči automobilů na plug-in hybridní pohon, což je nesporně zajímavé. Na druhém místě s odstupem za ekologickými potížisty se umístili majitelé aut s naftovými motory, kterým na záda dýchají vlastníci plně elektrických aut. Ze sloupcového grafu je zřejmé, že nejslušněji se prezentovali účastníci provozu s benzínovým pohonem. Z hlediska stáří automobilu jsou největším rizikem modelové roky 2015, pak 2016 a 2014.
Významné rozdíly vycházejí podle značky automobilu. Nejvíce hříšníků jezdí příliš rychle v Audi (47,9 %), to následuje BMW (45,7 %) a překvapivě Volvo (45,1 %). Další nelichotivé stupínky mají Land Rover (45 %), Mercedes-Benz (38 %) a šestá Škoda (37,9) před Mini (36,7 %) a Volkswagenem (34,1 %).
Není překvapením, že četnost jízdy zvýšilo šance na pokutu. Nejméně sankcí směřovalo k řidičům, kteří najeli celkově pod 5 tisíc kilometrů za rok. Jen devět procent z nich se setkalo s trestem jednou nebo vícekrát. Naopak 51,3 % patří lidem trávící za volantem více než 50 tisíc kilometrů ročně, ti jsou nejvíce ohroženi, ukázal podrobný náhled do souvislostí.
Další poznatky vystihují níže přiložená schematická zobrazení, která do detailu rozebírají spoustu aspektů. Jsou to nepochybně cenná a obecně pozoruhodná data, která by si u nás mohli vzít k srdci rozliční odpovědní lidé. Kdyby tedy nějaká taková měli či mít mohli...
Nejvíce a nejméně pokutovaní rychlosti podle věku

Průměrné překročení rychlosti podle věku
Počet pokut za různá překročení rychlosti
Míra pokutování různých typů aut na základě jejich pohonu
Míra pokutování aut na základě jejich stáří
Míra pokutování aut na základě jejich značky (+ průměrná rychlost překročení)
Míra pokutování aut na základě ročního nájezdu kilometrů
Zdroj: CBS
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 11 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 8 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
před 10 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 11 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva