Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Stávka odborů dál eskaluje. Dělníci náhle zastavili továrnu na bestsellery GM, když zjistili, že vydělává moc peněz
25.10.2023 | Petr Prokopec
Stojí už osm významných továren detroitské trojky a nezdá se, že by se situace měla obrátit k lepšímu. Další akce UAW trestá GM za jeho dobré výsledky navzdory dosavadním protestům, a tak se lidé začínají ptát, kam až odboráři hodlají zajít.
Stávka amerických odborů UAW (United Auto Workers) nabírá nebezpečných rozměrů. Poté, co 6 800 dělníků včera zastavilo linky koncernu Stellantis v továrně ve Sterling Heights, se prakticky totéž odehrálo v dalším klíčovém podniku patřícímu General Motors. Aktuálně stojí i továrna Arlington Assembly v Texasu, kde se ke stávce připojilo dalších 5 000 lidí. Pro GM je to pohroma, neboť areál rozprostírající se na 250 akrech je jediným, kde se vyrábí SUV Chevrolet Suburban a Tahoe, GMC Yukon a Cadillac Escalade, tedy modely patřící mezi největší bestsellery koncernu.
Ani tento krok nebyl dopředu ohlášen a svým charakterem odpovídá přechozím varováním prezidenta UAW Shawna Faina. Ten uvedl, že stávka přechází do své agresivnější fáze. A že hodlá Detroitskou trojku, tedy Stellantis, GM a Ford, zasahovat na nejcitlivějších místech. Nově pak zmínil, že „je čas, aby dělníci GM a vůbec celá pracovní třída dostali svůj férový podíl“. Stávka je přímou reakcí na včerejší představení kvartálních výsledků automobilky. Ta se navzdory dosavadním stávkám pochlubila větším než očekávaným ziskem a za třetí kvartál vykázala čistý profit ve výši 3,1 miliardy dolarů (cca 72,01 mld. Kč).
I kvůli tomu Fain oznámil, že firmou nabízené podmínky jsou nedostačující a zaostávají za Fordem. Přitom ještě včera s podobnými argumenty spojoval koncern Stellantis, jehož nabídka pro změnu nebyla tak velkorysá jako u GM a modrého oválu. Člověk se tak pomalu musí ptát, co přijde zítra - vůbec bychom se ale nedivili, kdyby na řadě byl právě Ford a jeho továrna Rouge Complex s tím, že ostatní nabídli víc. V této fabric se totiž vyrábí pick-up F-150, tedy největší dojná kráva značky, který ročně oslovuje až 1 milion lidí. I pár dní odstávky tak povede k obrovským ztrátám.
Už ty stávající jsou ostatně bezprecedentní a ztráty jimi způsobené se odhadují na stovky miliard korun - odbory odstartovaly boj s detroitskými automobilkami již 15. září. K dnešnímu dni se pak do stávky zapojilo přes 45 tisíc členů UAW, kteří pracují v osmi továrnách a 38 distribučních centrech, jež se nacházejí ve 22 amerických státech. Přesto je ale potenciál pro další eskalaci stávky nemalý, neboť pro Stellantis, GM a Ford pracuje více než 150 tisíc členů UAW. A Fain je zjevně odhodlán zapojit do protestu každou živou duši.
„Jsme zklamáni eskalací této nepotřebné a nezodpovědné stávky,“ uvedl mluvčí GM v reakci na zastavení výroby v Arlington Assembly. Jeho slova na stávkující musela působit jako červený hadr na rozzuřeného býka, jakkoli je třeba se ptát, zda Fain skutečně nepřetahuje už hodně napjatou strunu. Pokud mu nestačí, že GM aktuálně většině dělníků gáži v přepočtu 911 Kč na hodinu, což je hodně peněz i na americké poměry a historicky nejvyšší suma plošně nabídnutá v tomto oboru, co přesně bude považovat za dostačující?
Vyšší mzdy skoro nevyhnutelně povedou k propouštění, které ostatně začalo už během stávek. Možná jsme tak nedaleko dni, kdy se celý americký automobilový průmysl jednoduše zastaví, to ale nutně neznamená, že se zastaví aktivity GM a spol. Ty už dávno přitahuje Mexiko, teď pro ně bude ještě atraktivnější.






Továrna Arlington Assembly je jednou z největších a nejziskovějších v rámci celého koncernu GM. Odbory se tak rozhodly zasáhnout firmu na velmi citlivém místě. Foto: General Motors
Zdroj: UAW, General Motors, Reuters
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Stellantis ukázal nové auto pro čtyři s výkonem 679 koní. A není to SUV, to je v dnešní době třeba pochválit
24.5.2025Porsche dělá další obrovskou chybu. Zařízlo své poslední starosvětské sporťáky a nemá pro ně dokonce žádnou náhradu
24.5.2025Zkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
24.5.2025Nejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
24.5.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.23. 22:37 - rhinos
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis