Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie odhalila, jakou výbavu lidé chtějí a odmítají do moderních aut, výrobci často míří úplně mimo
23.10.2021 | Petr Prokopec
Také občas nechápavě koukáte na to, jaké nesmysly se ta či ona automobilka rozhodla přidat mezi výbavové prvky? A říkáte si, že tedy asi existují jiní lidé, kteří to chtějí? Podle studie AutoPacific to tak ani nevypadá.
Moderním automobilům se stále více přezdívá počítače na kolech. Dle výrobců je to nepřesné a zkouší s tímto označením bojovat, jejich snaha se však zdá marná. Zvláště když ve výsledku dělají vše proto, aby tato slova proměnili v realitu. Nebo snad máte pocit, že z jednoho místa na druhé se dostanete díky tomu, že váš palubní systém dokáže objednat květinu z nejbližšího květinářství? My ani ne. A jak se ukazuje, stejné mínění má o většině moderních technologií, které jsou spíše zbytné než prospěšné, většina lidí.
Společnost AudoPacific se totiž v rámci svého každoročního výzkumu Future Attribute Demand Study zeptala takřka 90 tisíc zákazníků, kteří si v nedávné době pořídili nové auto, jakou výbavu považují za žádoucí a jakou za zbytečnou. Ke zvážení byla zhruba stovka systémů a technologií, přičemž lidé se k nim měli vyjádřit ve výše zmíněném smyslu. Neznamená to pochopitelně, že si je nekoupili, v mnoha případech totiž nebylo zbytí, vítané jsou ovšem z jejich strany minimálně.
Z odpovědí je přitom evidentní, že automobilky by studii měli důkladně projít od začátku až do konce. Snadno tak totiž zjistí, čím své vozy osazovat a čím zase ne, což jim může ušetřit nemalé náklady na vývoj. Zároveň se mohou vyvarovat i nemalého zklamání - řada z nich totiž počítá s tím, že v budoucnu bude lidem některé prvky prodávat ve formě předplatného. Právě v tom ale mohou narazit, neboť velmi často jde o systémy, které zákazníci nepovažují za přínosné.
Co je tedy preferováno? Víceméně jen všeobecně používané prvky či ty, které skutečně pomáhají. Lidé se totiž vyslovili pro vyhřívaná sedadla, detekci aut ve slepém úhlu nebo třeba elektrické ovládání sedadel a jejich paměť. Co naopak odmítají, to je třeba head-up displej s rozšířenou realitou, možnost nákupu věcí skrze multimediální systémy nebo kupodivu i plnohodnotné autonomní řízení s chybějícím volantem a pedály.
Právě poslední prvek, jenž lidé odmítají, překvapí. Po plném autonomním řízení totiž touží pomalu každá značka, přičemž mnohé na oltář jeho vývoje pokládají miliardy jako nic. Z tohoto úhlu pohledu tak ale činí do značné míry zbytečně. Byť analytik společnosti AutoPacific Robby DeGraff dodává, že lidé v případě mnoha systémů nerozumí jejich veškerým benefitům či se obávají třeba zneužití citlivých dat. A proto dané technologie rovnou odmítají.
Jsme přitom zvědavi, jak branže na tuto studii zareaguje. Ukazuje se totiž, že některé uličky vývoje jako třeba ovládání za pomoci gest jsou slepou cestou. Zatím ale nebudeme nic předjímat, místo toho přidáváme kompletní přehled chtěného i nechtěného.
Nejvíce žádané výbavové prvky moderních aut dle studie AutoPacific
1. Vyhřívaná sedadla - chce 66 % kupců
2. Detekce aut ve slepém úhlu - 60 %
3. Přední a zadní parkovací senzory - 55 %
4. Pohon všech kol - 54 %
5. Monitoring jízdy ve zvoleném pruhu - 54 %
6. Apple CarPlay/Android Auto - 53 %
7. Elektricky ovládané sedadlo spolujezdce - 52 %
8. LEDkové světlomety - 52 %
9. Ventilovaná a chlazená sedadla - 50 %
10. Sedadlo řidiče s pamětí - 49 %
Nejvíce odmítané prvky výbavy moderních aut dle studie AutoPacific
7. Head-up displej s rozšířenou realitou - odmítá 86 % kupců
6. Elektronický generátor zvuku motoru - 87 %
5. Nakupování věcí skrze multimédia - 88 %
4. Biometrické prvky - 91 %
3. Ovládání pomocí gest - 91 %
2. Concierge servis - 93 %
1. Plné autonomní řízení bez volantu - 93 %
Po čem lidé opravdu touží? Hlavně po prvcích, která jim skutečně jízdu v autě usnadní a zpříjemní. Na první místo tedy staví vyhřívání sedadel, mimo to ovšem do top 10 spadá i jejich elektrické ovládání, chlazení či paměť. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: AutoPacific Future Attribute Demand Study
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva