Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle končí prototypy BMW, automobilka se s nimi nemaže
28.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Kdyby BMW schovávalo všechna svá testovací auta, za chvíli by je nemělo kam dávat. Proces likvidace je přesto krutý.
Říkáte si, co se děje se všemi těmi prototypy chystaných aut, které špióni všeho druhu fotí a natáčí při testech? A kterých je opravdu spousta, klidně i stovky pro jediný nový model? Asi tušíte, že si všechny automobilky neschovávají, přesto je poznání jejich skutečného osudu poněkud bolestivé.
Samozřejmě, pokud jste Jaguar a motor a převodovku pro své superauto jste testovali v dodávce, asi ji neroztrháte na kusy a nesešrotujete. A pokud jste Tatra, klidně takový vůz prodáte zaměstnanci. Jenže jste-li obrovská automobilka a vyrábíte miliony aut ročně, předprodukční kusy a různé prototypy si schovávat nebudete, protože jich je prostě moc.
V takovém případě čeká tyhle prototypy konec, který nejednoho petrolheada zamrzí. Taková auta jsou totiž často plně funkční, ale nejsou určena pro běžný provoz. Musí tak být zlikvidována - jsou tedy rozebrána a jejich jednotlivé části zničeny, není-li náhodou některých z nich ještě k užitku. O tom se mluvilo mnohokrát, jak přesně to vypadá, je ovšem pro mnohé záhadou - až do nynějška, kdy se na světě ukázalo video, jak BMW rozebírá své prototypy.
Jste-li fanouškem BMW se slabším srdcem, pokračujte obezřetně. S vozy určenými ke zničení se totiž nikdo nemazlí. Prvním krokem je vystřelení všech airbagů, aby nemohlo dojít k jejich nechtěné explozi při manipulaci. Pak se z auta odstraní veškeré kapaliny od olejů přes vodu v ostřikovačích až po náplně tlumičů, nejsou-li vzduchové - a zejména tenhle proces je velmi zajímavý.
Dále se vystříhá výfuk a odhodí se do jiného kontejneru, odmontují se některé díly, jak stojí i výše, ovšem mezi nimi nejsou např. sedačky nebo motory a převodovky. Právě ty by mohly dojít dalšího zužitkování, třeba v nějakém zajímavém projektu, jenže z aut jsou násilně vyndány.
Snad má BMW důvod, proč je takto ničí. Právě tohle je totiž nejnepříjemnější část celého videa níže - stroj motor s převodovkou z auta doslova vytrhne a prostě ho odhodí do kontejneru mezi ostatní. Pak strčí prázdnou karoserii do lisu, který z ní udělá kvádřík z oceli a skla. Ten je přemístěn do kontejneru mezi ostatní podobné kvádříky - a tak končí život předprodukčního „bavoráku”.
Video níže má přes dvacet minut a v některých chvílích působí až dekadentně - zvláště uvážíme-li chladnost a důkladnost dokumentace celého procesu. Video moc rychle neodsýpá, takže když ho pustíte ve dvojnásobné rychlosti, o nic moc nepřijdete. Nanejvýš o iluze, jak automobilka nakládá s testovacími mulami, dříči, díky kterým postavila nové auto...




















Proces recyklace je popsán bez obalu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejnovější články
Honda vzala továrnu, kde vyráběla supersportovní NSX, a začala tam dělat tohle, vážně
před hodinouDalší Ferrari je pro jeho kupce finanční pohromou, navzdory inflaci nominálně přichází o víc jak 3 miliony za pár let
před 2 hodinamiLada po dekádách představila své první úplně nové SUV. Vypadá zatraceně dobře a ohromí výbavou, s technikou je to složitější
před 4 hodinamiViceprezident Kie nečekaně otevřeně popsal, jak se dnes dělá automobilový byznys v EU, uměle škrtí prodeje všeho
před 5 hodinamiFord s okamžitou platností zastavil prodej svého elektrického propadáku. Chybět bude málokomu, v Česku skoro nikomu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva